Duisburg: Binnenschiffahrtmuseum, museumboot en rondvaart door de haven

0
482

Duisburg heeft de grootste binnenhaven van de wereld. Dat kan je op verschillende plekken in de stad goed merken. Natuurlijk is er de industrie die een plekje langs de Rijn of een van de havenarmen heeft gevonden, maar er is meer te beleven in dit gebied. Wat dacht je van een rondvaart door de haven, gecombineerd met een bezoek aan het Binnenschiffahrtmuseum en de museumboot?

Duisburg aan het water ontdekken

Duisburg ligt aan de Rijn en de Ruhr. Het is een van de waterrijkste steden van Duitsland en heeft meer dan 650 bruggen. Duisburg is een echte stad aan het water, met o.a. de moderne Innerhafen, recreatiegebied Sechs-Seen-Platte en Sportpark Duisburg waar veel internationale kampioenschappen plaatsvinden. Je kan in Duisburg zelfs duiken in de Gasometer op het Landschaftspark.

De grote binnenhaven kan je het beste zien vanaf het water. Meerdere keren per dag vertrekt de rondvaartboot vanaf Schwanentor en Schifferbörse (hier ligt ook de museumboot). De hele rondvaart duurt ruim 2 uur en een familiekaart kost 34 euro voor 2 volwassenen en 3 kinderen. Als je instapt bij Schwanentor dan kan je bij Schifferböse uitstappen om de museumboot en het Binnenschiffahrtmuseum te bezoeken. Let wel goed op de vertrektijd van de boot terug.Zou jammer zijn als je ‘m mist. Meer informatie over de rondvaart is te vinden op de website van de rederij.

Museumboot bezoeken

In een van de zijhavens van de Rijn ligt een echte museumboot. De Oscar Huberis een oude trekboot die andere schepen over de Rijn trok. Eerst aangedreven door zwarte steenkool en later door een stoommachine. Op oude foto’s is de zwarte rook goed te zien.

Wij beginnen ons bezoek aan de museumboot in de kapiteinshut op het bovendek. Zoon C. heeft meteen het stuurwiel gevonden en kijkt erbij alsof hij echt de boot over de rivier manouvreert. Buiten de hut hangt een grote bel. Vroeger communiceerden de schepen met elkaar door het gebruik van deze bel. Mobiele telefonie bestond nog niet en communiceren was echt nodig op de soms smalle Rijn. Dochter M. en C. kijken beide naar de bel: “Mogen we ….?” Ja, jullie mogen de bel proberen.

Terug op het dek zien we aan beide kanten van de boot een groot schoepenrad. Aan een kant is er geen wand tussen het dek en het schoepenrad. M. kijkt ernaar en vraagt opeens: “Maar was dat niet heel gevaarlijk als je er zo bij kan tijdens het varen?” Ze wordt gerustgesteld. De wand is nu weg zodat bezoekers het schoepenrad goed kunnen zien. Toen de Oscar Huber nog in gebruik was, zat er hier ook een wand voor.

Via een stijl trappetje komen we in de boot. Vroeger waren achterin de boten aparte slaapvertrekken, later is dit verbouwd tot een grotere ruimte die wordt gebruikt voor het ontvangen van groepen. We lopen verder en in het midden van het schip zien we de machinekamer. Deze is niet voor niets in het midden. Zou je deze zware apparaten aan het uiteinde van het schip plaatsen, dan ontstaat er een hefboomeffect. Je kan wel raden wat er dan gebeurd… Bijzonder op deze boot is dat zowel de kolenverbranding als de stoommachine er nog is. Het stoken van de kolen was een zwaar en heel erg warm werkje dat non stop door moest gaan. Voor de arbeidsomstandigheden was de stoommachine een hele vooruitgang. Dan zijn we bijna aan de andere kant van boot. Hier zijn enkele vertrekken in originele staat ingericht.

Na een bezoek aan de museumboot loop je in 10 tot 15 minuten naar het Binnenschiffarhtmuseum. Een leuke route langs de Rijn met onderweg extra informatie en bijzondere elementen die passen bij de grootste binnenhaven.

De museumboot.
De museumboot.
In vroegere tijden....
In vroegere tijden….
Tijd om aan boord te gaan.
Tijd om aan boord te gaan.
Aan het roer.
Aan het roer.
De machines van binnen bekijken.
De machines van binnen bekijken.
Op een boot moet je altijd goed opletten waar je loopt.
Op een boot moet je altijd goed opletten waar je loopt.
Langs de wandelroute staat o.a. een ouderwetse hijskraan.
Langs de wandelroute staat o.a. een ouderwetse hijskraan.
Verschillende elementen verwijzen naar de Duisburgse haven.
Verschillende elementen verwijzen naar de Duisburgse haven.

Binnenschiffahrtmuseum in Duisburg

Het Binnenschiffahrtmuseum (Binnenscheepvaartmuseum in het Nederlands) is een bijzonder museum. De collectie heeft een plek gekregen in een voormalig badhuis en zwembad. Het gebouw is van lang geleden, toen mannen en vrouwen nog apart van elkaar hierheen gingen. Er is een centrale ruimte met daarachter twee vleugels. In beide vleugels was vroeger een zwembassin te vinden. Hoewel, niet alleen vroeger…

Wij starten in de mannenvleugel. Als we binnenlopen zien we meteen een schip liggen met zelfs een Nederlandse naam: Goede Verwachting. Dat is natuurlijk helemaal niet gek, door de Rijn zijn Duisburg en Nederland goed met elkaar verbonden. De Goede Verwachting ligt in het zwembassin. Nu zonder water, maar het blijft een bijzonder gezicht. M. ziet al snel dat er ook een dolfijn in het bassin staat. Dit blijkt echter geen dolfijn te zijn, maar een kunstwerk van een walvis. Een paar jaar geleden zwom er opeens een walvis bij Duisburg, dit kunstwerk herinnert daaraan.

Het Binnenschiftfahrtmuseum is gevestigd in een oud zwembad.
Het Binnenschiftfahrtmuseum is gevestigd in een oud zwembad.
Bijzonder om te zien: een schip in een voormalig zwembassin.
Bijzonder om te zien: een schip in een voormalig zwembassin.

Langs de rand van het zwembad is meer achtergrondinformatie te vinden over de binnenscheepvaart. Beginnend bij de eerste ‘binnenschepen’ in de vorm van een vlot of gemaakt van een grote boom. Helaas voor de Nederlandse bezoekers is alle informatie in het Duits. Als je een beetje Duits kan is de tekst wel te lezen. Voor de kinderen is er een Nederlandstalige speurtocht door het museum. Erg leuk, maar ze hebben hierbij wel de hulp van ouders nodig om te begrijpen wat er op de informatiebordjes staat.

Inmiddels zijn we naar beneden gelopen. Hier is een stuk uit het zwembassin gezaagd en zo staan we opeens op de bodem van het zwembad. Dat alleen al is iets bijzonders voor kinderen. Nu kunnen we de onderkant van de boot zien. Omdat de Goede Verwachtingeen binnenvaartschip is, heeft de boot een vlakke bodem. We zien een ouderwetse duiker en allerlei ‘zooi’ die je ook op de bodem van de Rijn kan vinden.

Een kijkje 'onder water'.
Een kijkje ‘onder water’.

Aan de vrouwenkant van het voormalige zwembad zien we opnieuw een groot schip. Dit is geen originele, maar een speelschip voor kinderen. Hier kan je ook terecht met een kinderfeestje, maar dat zal voor Nederlanders niet snel aan de orde zijn. C. staat al snel aan het roer en M. ontdekt de bezem waarmee het dek wordt geveegd.

Tussen beide vleugels van het Binnenschiffahrtmuseum is een binnenplaats. Bij ons komt het niet uit qua tijd, maar je kan hier ook lunchen. De kinderen vermaken zich ondertussen op het speelschip dat hier te vinden is. Een heerlijk beschut plekje waar je kan uitrusten van je museumbezoek.

Een groot speelschip staat in het vrouwengedeelte.
Een groot speelschip staat in het vrouwengedeelte.
Camiel aan het roer.
C. aan het roer.
Ook buiten kan er goed worden gespeeld bij het Binnenschiffahrtmuseum
Ook buiten kan er goed worden gespeeld bij het Binnenschiffahrtmuseum.

Praktische informatie

Een combinatieticket voor de museumboot en het Binnenscheepvaartmuseum kost 15,50 euro (2 volwassenen + kinderen). Meer informatie over openingstijden, overige bezoekersinformatie en actuele entreeprijzen is te vinden op de website van het museum en de boot.

En, al zin in een dagje Duisburg met bezoek aan het Binnenschiffahrtmuseum, de museumboot en de rondvaart door de haven?

Meer lezen

Gek op boten en scheepvaart? Klik & kijk dan voor meer inspiratie:

KidsErOpUit is te volgen opFacebookenX (voorheen Twitter).

Dit blog is tot stand gekomen in samenwerking met het toeristenbureau van Duisburg. Zoals je van ons gewend bent delen we altijd eerlijk onze eigen mening en ervaringen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.