KidsErOpUit Jaaroverzicht 2019: wat een jaar!

Lieve lezers,

Een jaaroverzicht maken is een traditie geworden. Inmiddels ligt 2019 bijna helemaal achter ons. Wat een jaar was het!

Een jaar waarin jullie weer massaal al onze tips hebben gelezen, het jaar waarin ik gestopt ben met mijn baan in loondienst, het jaar waarin ik een tweede bedrijf begon, een jaar vol met mooie reizen en het jaar waarin ik goed heb nagedacht over de plannen met KidsErOpUit voor de komende 5 jaar.

In dit jaaroverzicht neem ik jullie mee naar dit bijzonder jaar. Ik vertel meer over het ondernemen, de nieuwe dingen die we in 2019 op de website hebben gedaan én ons reisjaar.

Maar voordat ik daarmee begin eerst een groot DANK JE WEL. Voor mijn team en voor jullie als onze vaste lezers.

Van hobby naar fulltime ondernemen….

KidsErOpUit is 5,5 jaar geleden begonnen als hobby van mij. Dat liep nogal uit de hand en is geleidelijk aan een bedrijf geworden. Inmiddels vind ik het ondernemen super om te doen. Er komt zoveel bij kijken en ik leer elke dag bij. Daar geniet ik ontzettend van. De vrijheid om mijn eigen keuzes te maken, niet ‘vast’ te zitten in een grote organisatie. I love it!

Het betekent wel dat ik veel zelf moet doen. Zoals mijn salaris overmaken. En ja, dat ben ik al een keer vergeten… Oeps, stond er dus te weinig geld op mijn privé rekening. Gelukkig kon ik dat zelf weer in orde maken en had ik daarvoor niet tig handtekeningen van collega’s nodig.

Maar ook huisvesting is zo’n dingetje. Het grootste deel van het jaar deelde ik een lokaal met drie andere ZZP-ers in een school die verbouwd gaat worden. Een heerlijke plek. In november kwam daar opeens veel verandering in en we hebben (in goed overleg!) besloten om de kantoorruimte op te zeggen. Daarna was het kiezen uit twee nieuwe werkruimtes: een schitterend pand in het oude centrum van Deventer of opnieuw naar een lokaal in een voormalig schoolgebouw, alleen deze keer in Apeldoorn. Na lang wikken en wegen is de keuze op die laatste gevallen.

Laatste keer met z’n vieren in het kantoor in Deventer.

Ook al ben ik ZZP-er, ik heb wel te maken met ‘personeel’. Daarmee doel ik op mijn fijne team van vrijwillige bloggers en andere ZZP-ers die ik heb ingehuurd. Ze zijn niet bij mij in dienst, maar werken wel voor mij of in opdracht van mij. Hoe blij ik ook ben dat ik niet alles alleen moet doen, het levert soms kopzorgen op: functioneert iedereen zoals ik zou willen? Hoe krijg ik ze mee in de richting waar ik heen wil? Wat te doen als ik met iemand wil stoppen? In december heb ik op dat gebied een aantal knopen doorgehakt zodat ik in 2020 met een schone lei op dit gebied begin.

Ondernemen is voor mij ook plannen maken en deze indien nodig bijstellen. Dat bijstellen moest ik al snel doen, want de zoektocht naar een stagiaire heeft nog geen geschikte kandidaat opgeleverd. Inmiddels heb ik een plan B bedacht, want linksom of rechtsom, er zijn teveel mooie plannen om ze niet uit te voeren. Mocht er toch nog een geschikte stagiaire komen, dan voer ik gewoon plan A en plan B uit.

Het spannendste op dit moment? Investeren in verdere groei en daarvoor verplichtingen aangaan. Dat is niet zomaar ‘gewoon’ spannend. Afgelopen november is er een grote update geweest in het algoritme in Google, daardoor zijn sommige reisbloggers veel bezoekers verloren en daarmee ook inkomsten. Ook de algoritmes van social media zijn er niet beter op geworden. Bij KidsErOpUit gaat het nu goed, maar ja, ook wij kunnen hier in de toekomst last van gaan krijgen.

Ik kan me voorstellen dat jullie je helemaal niet bewust zijn van dit soort algoritmes. Dat was ik vroeger ook niet. Als jullie ons willen helpen, dan kan dat door onze berichten op Facebook en Instagram te liken en/of een reactie achter te laten. Datzelfde geldt voor YouTube, gewoon even op dat duimpje omhoog klikken.

Ga je een vakantie boeken? Of wil je iets kopen bij Bol.com of Decathlon? Dan help je ons door dat via een linkje op deze website te doen. Wij krijgen dan een klein beetje provisie en het kost jou geen cent extra. Dit is support die wij onwijs waarderen!

Je kunt dit o.a. doen via een van deze linkjes, van bedrijven waar wij zelf ook onze vakanties boeken of handige spullen kopen: Booking.com, Bol.com, Pharosreizen.nl, SNP.nl, Landal.nl, Bungalowspecials.nl, Vacanceselect.nl, Uitjeskrant.nl, Hema.nl, Vakantieveilingen.nl, Sunnycars.nl en Decathlon.nl. Allemaal bedrijven waar we zelf goede ervaringen mee hebben, anders zouden we ze niet aanbevelen.

Nieuwe dingen in 2019

Jullie hebben al iets gemerkt van de plannen die ik met KidsErOpUit heb.

Zo ben ik een half jaar geleden begonnen met het maken van maandoverzichten waarin jullie een kijkje achter de schermen krijgen. Deze worden best goed gelezen, maar er komen niet tot nauwelijks reacties op. Ik twijfel dus of ik ermee door moet gaan…. Of zou ik het gewoon voor mezelf blijven doen?

Heb je de maandoverzichten gemist? Hier lees je ze terug van november en oktober

Het meest trots ben ik op de lancering van onze podcast: het KidsErOpUit Luistermagazine. Super om te maken en heel fijn om te zien dat er al best veel mensen naar luisteren. Dat kan alleen maar meer worden! Hou ons goed in de gaten, want in 2020 komen er nieuwe afleveringen. Zou je het leuk vinden om een keer mee te werken? Dan kun je altijd een berichtje sturen naar saskia@kidseropuit.nl, vertel dan wel waar je het graag over wil hebben.

Stay tuned in 2020 voor meer leuke ontwikkelingen!

De vakanties en (pers)reizen in 2019

Een reisblog hebben betekent automatisch meer op reis gaan. En nu ik niet meer gebonden ben aan een werkgever kon dat net wat vaker dan daarvoor. Hoe het reisjaar er in 2019 uitzag? Nou, het liep niet helemaal over rozen zeg maar… Van een gemist vliegtuig tot een accommodatie die gesloten was. Van in m’n eentje 1800 kilometer rijden tot op reis een niet fit kind hebben. En als klap op de vuurpijl zagen we tijdens ons laatste reisje een gemaskerde man met een bijl lopen (gelukkig ging ie de andere kant op en zagen we een minuut later volop politie). We hebben het allemaal meegemaakt in 2019. Ook was ik een record aantal dagen weg en veel meer dan ikzelf had verwacht!

Januari

• 2 dagen Italië, met hele gezin

De eerste twee dagen van het jaar waren we nog in Zuid-Tirol. Wat een heerlijke plek om in de winter te zijn, al denk ik dat het er in de zomer ook erg mooi is. We verbleven er in een boerderij van Roter Hahn en dat is erg goed bevallen.

Genieten van de winter in Zuid-Tirol.

Februari

• 4 dagen Duitsland, alleen Saskia
  • 3 dagen Duitsland, met het hele gezin
  • 5 dagen Italië, Saskia met de kinderen

In februari ging ik met Zoover en het Duits Verkeersbureau mee op persreis naar de regio Garmisch-Partenkirchen om daar wintersport te beleven. Vooraf maar wat skilessen genomen op zo’n rolband en ook daar skiles gehad. Zo trots dat ik daarmee op m’n 40e durfde te beginnen. Letterlijk hoogtepunt van deze reis was het bezoek aan de Zugspitze, de hoogste berg van Duitsland.

Halverwege februari gingen we samen met het gezin van mijn broertje naar Tropical Islands. In de zomer van 2018 was ik daar alleen met de kinderen en ze wilden dolgraag terug. Hun enthousiasme had de rest van de familie snel overtuigd. Dus datum geprikt en een weekendje heen en weer. Deze keer sliepen we in een tentje in de hal, een bijzondere ervaring, maar veel geslapen heb ik niet.

In de voorjaarsvakantie ging ik alleen met de kinderen naar Rome. Vanaf Keulen vlogen we deze keer. Rome was druk. Te druk naar mijn smaak. In m’n eentje met beide kinderen in het openbaar vervoer was bijna niet te doen: heb ik m’n portemonnee nog? Zie ik de kinderen? Waar moeten we eruit? Lukt het om met z’n allen tegelijk uit de bus te komen? Ook onze accommodatie viel tegen. Zelfs zo erg dat ik halverwege de week een ander hotel heb geboekt. Verder is Rome natuurlijk hartstikke mooi, hebben we er een mooie fietstocht gemaakt en lekker veel ijs gegeten.

Ik leer skiën!
In het donker zwemmen bij Tropical Islands.
Met de kinderen in Rome.

Maart

• 2 dagen Italië, Saskia met de kinderen
  • 4 dagen Frankrijk, Saskia met de jongste samen
  • 1 dag Zwitserland, Saskia met de jongste samen
  • 3 dagen in Nederland, met het hele gezin (en het hele KidsErOpUit-team!)

De eerste twee dagen van maart waren we nog in Rome.

Halverwege maart werd er gestaakt op de basisschool van mijn jongste. Gecombineerd met een weekend was er zo precies genoeg tijd voor een winterse persreis naar Châtel in Frankrijk. Samen met de jongste vloog ik naar Geneve. Een fikse vertraging zorgde ervoor dat ik in het donker door de bergen naar onze bestemming moest rijden. Geen pretje en ik dacht echt: “Waar ben ik aan begonnen?” Daarna was het wel drie dagen ontzettend genieten. Om niet op een kindonvriendelijk tijdstip terug te vliegen verbleven we de laatste dag in Geneve.

Maart sloten we met het hele KidsErOpUit-team en hun gezinnen af in Nederland. Een fantastisch weekend met elkaar in Natuurvriendenhuis Morgenrood om het 5-jarige bestaan van KidsErOpUit te vieren. Een van de hoogtepunten van dit jaar! En wat is het dan onwerkelijk om iedereen zo bij elkaar te zien. Ik voelde me het hele weekend zo trots op ons allemaal.

Slee rijden en knuffelen met husky’s in Frankrijk. De vermoeiende reis meer dan waard.
Het volledige team, inclusief partners en kinderen. Zo gaaf om al deze mensen om me heen te hebben.

• 1 dag in Duitsland, Saskia met de kinderen
  • 7 dagen in Denemarken, Saskia met de kinderen
  • 4 dagen in Duitsland, Saskia met de kinderen

De meivakantie viel vroeg dit jaar. En de planning van de herinrichting van onze tuin liep totaal in de soep. Met als gevolg dat ze in de meivakantie gingen beginnen. Dus na een redelijk kort overleg waren we erover uit dat we niet met z’n vieren op reis zouden gaan. Mijn man bleef thuis voor de werkzaamheden.

Op weg naar Denemarken had ik halverwege de route een leuke pipowagen gehuurd voor één nachtje. Tot onze grote verbazing was alles dicht toen we eraan kwamen. Hek dicht, geen telefoonnummer, geen mensen. Niemand. Daar sta je dan. Moe van een hele dag filerijden. Toen duidelijk werd dat er echt niemand zou komen en we niemand konden bereiken, zat er niets anders op dan iets anders te boeken. En zo kwamen we terecht in Boltenhagen, een leuke Duitse badplaats waar we een jaar eerder een paar dagen waren geweest.

Dan door naar Denemarken. Eerst naar Lalandia in Rødby en daarna door naar het eiland Seeland. Hoogtepunten waren de nieuwe uitkijktoren Camp Adventure en de Forgotten Giants ten zuiden van Kopenhagen. Helaas was er veel dicht in april. Ook baalde ik dat er in die periode heel veel bloggers naar precies dezelfde regio waren. Ik maak graag unieke content en nu zag je op zoveel websites grotendeels dezelfde tips. Gelukkig hebben we in de vrije ruimte van het persreisprogramma wel toffe activiteiten kunnen doen die je elders niet vindt. Maar dat was een uitdaging deze keer!

April sloot ik af in de Duitse deelstaat Mecklenburg-Vorpommern. Gelegen in het noordoosten van Duitsland en nog redelijk onbekend bij Nederlanders. Jammer, want het is een fijne vakantiebestemming. We bezochten het mooiste vogelpark waar ik ooit ben geweest. Ik fietste met de kinderen door een natuurgebied en tot slot brachten we (in mei) tijd door op het eiland Rügen.

Hier zouden we slapen, maar hek dicht. Niemand te bekennen. Gek momentje…
De bijzondere nieuwe uitkijktoren in Denemarken.
Ben fan geworden van het eiland Rügen in Duitsland.

Mei

• 4 dagen in Duitsland, Saskia met de kinderen
  • 2 dagen in Nederland, met het hele gezin

Begin mei was ik nog op Rügen met de kinderen.

Met Hemelvaart bleven we een paar dagen in Nederland. Deze keer verbleven we in een Duinlodge op een camping op Schouwen-Duiveland. Wat is Zeeland toch ook elke keer weer een fijne bestemming.

Lekker weg in eigen land.

• 2 dagen in Nederland, met het hele gezin
  • 4 dagen in Duitsland, Saskia met de jongste samen
  • 2 dagen in Frankrijk, Saskia met de oudste samen

De twee dagen in Nederland op vakantie in juni was tijdens het Hemelvaartweekend. Zeeland dus.

Tijdens Pinksteren ging ik met de jongste naar Berlijn. Wat een heerlijk weekend was dat. Schitterend weer, dus gezwommen in het Badeschiff. Maar nog veel meer leuks, dat lees je binnenkort terug in ons e-book over Berlijn (ja ja, voor de helft klaar!).

Met de oudste ging ik het weekend daarna naar Valenciennes in Frankrijk. Waarom? Nou, de Oranjeleeuwinnen speelden daar tijdens het WK tegen Kameroen. Wat een feestje om daarbij te zijn. Het was achteraf toch best wel een eind rijden, maar het was het zeker waard. Een onvergetelijke herinnering gemaakt.

Veel gezwommen in 2019, maar dit zwembad in Berlijn was wel heel tof!
Wat een feestje in Frankrijk!

Juli

• 3 dagen in Italië, Saskia met de jongste samen
  • 1 dag in Duitsland, met het hele gezin
  • 5 dagen in Slovenië, met het hele gezin
  • 5 dagen in Kroatië, met het hele gezin

Of we voor een persreis naar Genua wilden komen. Met 1 kind. Gelukkig kon de jongste met mij mee. En zo vlogen we met een tussenstop in München naar Genua. Een vlucht die ik zelf nooit zou boeken, maar ja, bij persreizen moet je je soms schikken in wat zij regelen. Alleen jammer dat we de overstap niet haalden… Wat een gedoe dan! Maar goed, eenmaal in Genua waren we dat snel vergeten en hebben we ontzettend genoten van de tijd daar. Genua is echt een toffe stad.

Als laatste vakantieregio begon onze zomervakantie pas 20 juli. Voor ons de start van onze mooie rondreis naar Slovenië, Kroatië, Bosnië en Duitsland. In juli sliepen we een nachtje in Duitsland om de reis te overbruggen. We genoten vijf dagen van het altijd schitterende Slovenië en daarna reden we door naar Istrië. Op verzoek van onze tienerdochter bleven we deze keer langer op één plek. En eigenlijk beviel dat ons allemaal goed.

Genua was ook al zo’n verrassing, echt een leuke stad.
Slovenië heeft mijn hart ook gestolen….
Ons stekkie in Istrië.

Augustus

• 7 dagen + 3 dagen in Kroatië, met het hele gezin
  • 7 dagen in Bosnië, Saskia met de kinderen
  • 2 dagen in Slovenië, Saskia met de kinderen
  • 5 dagen in Duitsland, Saskia met de kinderen

In augustus genoten we eerst nog van Istrië. Daarna reden we door naar Sibenik. Onze uitvalsbasis om de Krka watervallen te bekijken. Vanaf hier reden we naar Split, waar we mijn man op het vliegtuig naar huis hebben gezet. Hij moest helaas weer werken.

Ik reed met de kinderen door naar Bosnië. Dat vond ik spannend, zeker omdat ik verhalen had gehoord over de politie die het op Westerse toeristen heeft voorzien en vooral smeergeld wil. Nou, niets van dat alles. Ik heb er zonder problemen een week rondgereden. Het enige probleem was dat een van de kinderen niet fit was die periode en dat is best een uitdaging als je in je eentje in een vreemde omgeving met ze bent… In Bosnië verbleven we een nacht in Mostar, vier nachten bij Herzegovina Lodges en twee nachten in Sarajevo.

Daarna begon de weg naar huis. 1800 kilometer… door mij in drie stukken gehakt van elk 600 kilometer. En oh, wat was die terugreis pittig in m’n eentje. Lange rijen voor de grenzen, veel files en zelf net niet bij een ongeluk betrokken. Ik dacht daarna: “Dit doe ik nooit meer!” Maar mezelf kennende laat ik mijn reislust niet tegenhouden door wat oponthoud onderweg. Gewoon bijven ademen en voet op het gaspedaal, dan kom je vanzelf thuis.

Onze eerste stop was in Slovenië. Bij Terme Catez was het tijd om te ontspannen en te genieten van het waterpark. Een perfecte onderbreking van onze lange reis.

Daarna door naar München. Met z’n drieën genoten we van deze leuke stad. Zo zonde om er alleen voorbij te rijden hoor. Na een paar dagen in de stad gingen we door naar Therme Erding, alweer zo’n fantastisch waterparadijs.

Op weg naar huis sliepen we nog één nacht in een hotel langs de snelweg.

Herzegovina Lodges, ook al zo’n fijne plek.
Tussenstop bij Terme Catez.
München, daar gaan we zeker nog een keer naar terug. Na een paar dagen zijn we niet uitgekeken.

Even genoeg weggeweest. Dus geen reisjes. Ook wel fijn!

Oktober

• 6 dagen in Kroatië, alleen Saskia
  • 1 dag in Slovenië, alleen Saskia
  • 7 dagen in Spanje, Saskia eerst alleen met de jongste, later met haar man ook erbij

In oktober ging ik met twee van mijn kantoorgenootjes en mede ZZP-ers op workation. Opnieuw naar Istrië waar we genoten van een heerlijke nazomer op een fijne luxe kleinere camping. Een week hard werken, goede gesprekken en teveel cocktails. Omdat we via Ljubljana in Slovenië vlogen, sliepen we de laatste nacht in deze leuke stad.

Een week later begon de herfstvakantie al. De oudste wilde niet weg en mijn man dacht niet genoeg vakantiedagen te hebben. Dus ik zou alleen met de jongste naar Tenerife gaan. Nou ja, die plannen werden bijgesteld en zo kwam mijn man halverwege de week ons vergezellen. De oudste ging ondertussen logeren en met haar tante twee dagen naar Duitsland.

Workation, werken in het restaurant van de camping.
Tenerife, wat extra zon in oktober is mij erg goed bevallen.

Geen reizen. Vooral veel achter de schermen werken.

December

• 3 dagen in Duitsland, Saskia met de oudste samen

“Mam, we gaan toch niet weg in de kerstvakantie?” vroeg de oudste. Ok, we blijven thuis dit jaar. Stiekem baalde ik daarvan. Maar toen ze later vroeg: “Maar wij gaan toch wel met z’n tweeën een paar dagen weg?” wist ik niet hoe snel ik iets moest boeken. Dat werden drie dagen Düsseldorf. Met de trein zijn we daar zo. Een leuke stad om een paar dagen heen te gaan, zeker zo in de kerstperiode met de sfeervolle kerstmarkten.

Alles opgeteld…. oeps!

Alles bij elkaar opgeteld ben ik 105 dagen weggeweest in 2019. Oeps, dat is nog veel meer dan ik had verwacht!

Van deze 105 dagen….

• was ik er 11 weg zonder mijn gezin,
  • waren er 33 dagen met het complete gezin en 4 dagen met alleen mijn man en de jongste,
  • 15 dagen was ik op pad met alleen de jongste,
  • en slechts 5 dagen met alleen de oudste, ze wil minder vaak weg nu ze een tiener is,
  • in totaal ben ik 37 dagen alleen met beide kinderen weggeweest, meer dan gepland helaas, want eigelijk zou mijn man hiervan ook 14 dagen mee zijn geweest.

Misschien overbodig om te vertellen, maar ik doe het toch. Een deel van deze reizen zijn persreizen. Die maak ik in opdracht of op ons eigen verzoek, speciaal om nieuwe blogs te kunnen maken voor KidsErOpUit. Zo’n reis is geen vakantie. Het is werk, maar wel superleuk werk. Daarover klaag ik zeker niet. Ik wil alleen voorkomen dat jullie denken dat ik meer dan 100 dagen vakantie heb gehad… Dat is dus niet zo. Zelfs elke vakantie ben ik stiekem toch een beetje aan het werk, vakantie is werk geworden. Best een beetje raar, maar vooral onwijs gaaf om van je hobby je werk te kunnen maken!

Plannen voor 2020

In 2019 werkte ik ook hard aan mijn plannen voor 2020. Jullie gaan hier vanzelf meer van zien. Ik heb er in ieder geval zin in om mijn schouders eronder te zetten.

Qua reisplannen krijgt 2020 langzaam vorm. Eerst ga ik in januari naar Oostenrijk met twee andere bloggers. Voor een reis met het gezin hebben we tickets naar Spanje geboekt, waar we Barcelona en Valencia gaan bezoeken. Ook gaan we in ieder geval naar Italië, al weet ik nog niet of dat in de zomervakantie of in de meivakantie zal zijn. In juni is de jongste een paar dagen vrij, dan ga ik met hem naar het Gardameer om het LEGOLAND Waterpark te bezoeken dat dan net open is. En Zweden staat op ons lijstje, mogelijk gecombineerd met Denemarken en Noorwegen.

Hmm, wat rustiger aan doen met reizen in 2020…. ik geloof niet dat dat gaat lukken!

Zo, het jaaroverzicht is weer veel te lang geworden. Maar ja, dat krijg je met zo’n bijzonder jaar. Ik hoop/denk/verwacht dat 2020 weer wat kalmer gaat worden… al weet je het met mij nooit.

Hoe was jullie 2019? Hebben jullie mooie vakanties gehad? En hebben onze tips je geholpen?

Tot in 2020!

Liefs Saskia

KidsErOpUit is te volgen op FacebookInstagram en Twitter.

In dit blog staan affiliatelinks. Doe je een aankoop via zo’n linkje, dan krijgen wij een klein beetje provisie. Het kost jou geen cent extra, maar het helpt ons om deze website draaiende te houden. Dank je wel dus, als je hiervan gebruik maakt.

1 REACTIE

1. Wat een mooi en druk jaar maar weer! Ik ben je vooral dankbaar voor je tip om gewoon de buggy mee te nemen naar de Krka watervallen.

Op naar 2020.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here