Recensie: Peppa Pig en De Grote Plons!, een theatervoorstelling voor kleine kinderen

Met een actieve twee jarige peuter naar het theater? Normaal gesproken voor velen een no-go, maar de vrolijke show met Peppa Pig is heel geschikt voor kleine kinderen. Hoe geschikt? Yvonne ging met haar zoontje Dinand (2 jaar) naar De Grote Plons! en deelt haar ervaringen.

De Grote Plons!, een vrolijk verhaal met veel interactie

De Grote Plons! is het verhaal van het vrolijke varkentje Peppa Pig dat houdt van spelletjes spelen en heerlijk plonzen in de modder. Normaal gesproken zie je Peppa Pig alleen op TV bij Nickelodeon, maar tegenwoordig is Peppa Pig ook in het theater te zien met haar eigen familiemusical. In ‘De Grote Plons!’ beleven Peppa en haar vriendjes de vrolijkste avonturen. Het heeft geregend en overal liggen grote modderplassen. Laat dat nou precies zijn waar varkentjes van houden.

Een eerste indruk van de theatervoorstelling krijg je in de trailer:

Naar Peppa Pig in het theater

“Waar gaan we zo naar toe?” vraag ik Dinand in de ochtend. “Peppa”, gevolgd door een echt biggen geluid. Gelukkig begint de show om 16.00 uur, zodat Dinand van tevoren een uitgebreid middagslaapje kan doen. Om 15 uur stappen we in de auto naar theater Gouda voor het eerste theaterdebuut van mijn kleine man. Ik ben heel benieuwd, want over het algemeen is Dinand zijn concentratie- en stilzit vermogen beperkt tot maximaal 30 minuten. Aangekomen is het een gezellige bende van vooral heel veel kleine kinderen met hun papa’s en mama’s of opa’s en oma’s.  We pakken een zitverhoger en om 16.00 uur zitten we op rij 12 klaar voor de voorstelling.

Voor het eerst naar het theater met Dinand.
Peppa Pig, die kent hij van tv.
Peppa Pig, die kent hij van tv.

Kleurijke decors en gezellige meezingliedjes

De show begint en daar komt Peppa Pig met al zijn vriendjes. Ze zijn verstopt en komen zo weer tevoorschijn. Dinand zit meteen aandachtig te kijken en moet hard lachen: “Mama daaaaar”. De stemming zit er meteen goed in. De decorstukken zijn kleurrijk en herkenbaar voor kleine kinderen. “Mama, daaaar”, wijzend op een boom of huisje.

Peppa Pig en zijn vriendjes zijn mooie handpoppen en worden gespeeld door in het zwart geklede acteurs. Misschien een beetje gek, maar de acteurs zijn totaal niet afleidend. Ik verbaas me erover hoe goed de acteurs de poppen ‘bedienen’ en de stemmetjes moeiteloos nabootsen. De show zit vol met energie, de korte scenes worden afgewisseld met leuke liedjes met volop interactie met het publiek. “Kom allemaal maar staan, dan gaan we springen!”. Voor ik het weet is Dinand zelf al uit zijn stoel geklommen en staat enthousiast te springen, dansen en klappen. Dit is echt genieten, niet alleen voor Dinand, maar ook voor mama! Maar ik moet ook toegeven dat hij het na 50 minuutjes wel een beetje zat is. Stil zitten op de stoel is er niet meer bij en hij heeft even meer interesse voor de peuters om zich heen dan de show. Maar joh, ik vind het al heel knap en bovendien maakt het ook helemaal niet uit dat hij even niet meer op zijn stoel zit. Geen geïrriteerde blikken, want iedereen snapt dat wel met zo’n show.

Wat een vrolijke boel op het podium.
Wat een vrolijke boel op het podium.
De acteurs dragen zwarte kleding en spelen met poppen in de hand de voorstelling.
Vrolijke liedjes en volop interactie.
Vrolijke liedjes en volop interactie.
Peppa Pig is een aanrader voor peuters.
Peppa Pig is een aanrader voor peuters.

Peppa Pig – De Grote Plons! is echt heel geschikt voor kleine kinderen

Zowel de duur van de show (1 uur), maar ook de vrolijke decors, herkenbare meezingmuziek en interactie met het publiek maakt De Grote Plons! heel geschikt voor de jongste theaterbezoeker van 2 tot circa 4 jaar. Ook voor mij was dit de eerste keer met een kleine peuter in het theater. In het begin was ik een beetje sceptisch of Dinand niet te jong was, maar met zo’n type show ga ik zeker vaker. Weliswaar de volgende keer  met een doosje rozijntjes voor de laatste 10 minuten.  Maar echt, wat is het leuk om je kleintje zo te zien genieten!

Een uur zitten was net iets te lang voor Dinand.
Na afloop op de foto met de cast.
Na afloop op de foto met de cast.

Handig om te weten over Peppa Pig – De Grote Plons!

Peppa Pig – De Grote Plons wordt in heel veel theaters in Nederland opgevoerd. Kijk op de website van Van Hoorne Entertainment voor een overzicht van locaties en prijzen. De voorstelling duurt 1 uur (zonder pauze) en is geschikt voor kinderen vanaf 2 jaar. Bij de meeste locaties komt Peppa na afloop nog even naar de foyer voor een foto.

Zou jouw peuter het ook leuk vinden om Peppa Pig in het theater te zien?

Meer lezen

Op zoek naar meer theaterrecensies? Klik & kijk voor meer inspiratie: