Rondreis door Andalusië en de Algarve met een peuter, aanrader in het voor- en naseizoen

Yvonne maakte een rondreis door Andalusië en de Algarve. Vanwege het warme klimaat zijn dat ideale bestemmingen voor het najaar of voorjaar. Hieronder vertelt ze alles over de route, haar ervaringen én de kosten.

Rondreis door Andalusië en de Algarve: een veelzijdige en betaalbare bestemming

Andalusië en de Algarve zijn dé perfecte bestemmingen voor het najaar. Waarom?

• Het is er eind oktober nog heerlijk warm, zo rond de 24 graden
  • Het is maar 3 uurtjes vliegen
  • De natuur en cultuur zijn prachtig
  • De locals zijn over het algemeen gek op kinderen
  • Het is betaalbaar

Met een stop in Gibraltar bezoek je zelfs drie landen in één reis, best uniek toch?

Tip: In het boek On a Roadtrip, een uitgave van Sunny Cars en Mo’media, staan toffe tips voor routes door Portugal en Spanje. Dat niet alleen, ook voor andere Zuid-Europese bestemmingen vind je hier goede tips. Je koopt het boek makkelijk en snel bij Bol.com. Het aankoopbedrag krijg je trouwens terug als je daarna een auto huurt bij Sunny Cars. Win-win!

9-daagse rondreis door Andalusië en de Algarve

Voor de herfstvakantie ben ik op zoek naar een mooie bestemming met ook nog aangename temperaturen. Ik hoor goede verhalen over Andalusië én de Algarve. ”Waarom combineren we ze niet gewoon?” zeg ik. Die avond begint mijn zoektocht op Google en stippel ik een 9-daagse route uit. We beginnen in Andalusië in Spanje en eindigen in de Algarve in Portugal.

Rondreis door Andalusië en de Algarve: de route

Op onderstaand kaartje is de route te zien van onze rondreis door Andalusië en de Algarve. Vergelijkbare rondreizen zijn kant en klaar te boeken bij:

De route van onze 9-daagse rondreis door Andalusië en de Algarve.

Dag 1: Charleroi – Sevilla (rechtstreekse vlucht met Ryan Air) – Jerez de la Frontera

Overnachting in: Hotel La Cueva Park

Na een prima vlucht vanaf Charleroi in België landen we rond 19.30 uur op de luchthaven van Sevilla. Het ophalen van de auto gaat gelukkig vrij vlot en al snel zitten we op de snelweg richting Jerez de la Frontera. Op een kleine 100 kilometer ten zuiden van Sevilla is dit ons eerste overnachtingsadres.

Door bij aankomst al een stuk naar het zuiden te rijden, hebben we morgen meer tijd om Gibraltar te bekijken. Het is al donker als we bij ons hotel ‘La Cueva Park’ aankomen, gelukkig is het makkelijk te bereiken vanaf de snelweg.

Overnachten in La Cueva Park in Jerez de la Frontera

Bij La Cueva Park parkeren we voor de deur. Onze kamer bevindt zich op de begane grond. Ideaal, want met een peuter heb je vaak al genoeg gesleep met bagage. De kamer ziet er prima uit. Schoon, ruim, voorzien van een koelkastje en een keurig opgemaakt babybedje. De badkamer heeft een bad met douche en voor ons is er een groot tweepersoonsbed.

Dat is fijn, want onze kleine man zal deze eerste nacht wel bij ons in bed willen komen slapen. Gelukkig is de keuken tot 22 uur open zodat we nog wat kunnen eten. Ik blijf met onze zoon op de kamer, over eten meenemen of een potje opwarmen wordt gelukkig niet moeilijk gedaan. Het kindvriendelijkheidsgehalte is in dit hotel dik in orde.

La Cueva Park is een goed en goedkoop overnachtingsadres in Jerez de la Frontera.

Het brede bed is inderdaad geen overbodige luxe. Onze kleine man wil halverwege de nacht toch wel heel graag bij ons komen liggen. Na een heerlijke douche (naast een goed bed en en een schone kamer vind ik dat ook echt een must) genieten we van een uitgebreid ontbijt.

Dag 2: van Jerez de la Frontera via Gibraltar naar Ojén

Overnachting in: Alojamientos Monteverde

We besluiten via Gibraltar naar Marbella te rijden. Gibraltar is een Brits overzees gebied gelegen aan het zuidelijke eind van het Iberisch Schiereiland bij de ingang van de Middellandse Zee. Best gek, zo ben je opeens in een stukje Engeland terwijl je eigenlijk in Spanje bent.

Na een strenge grenscontrole (onze paspoorten worden zelfs gecontroleerd!) zijn we in een echte Engelse enclave. Alles is opeens ‘Engels’; de verkeersborden, de huizen en er zijn zelfs rode dubbeldekkers. Gelukkig kunnen we wel gewoon rechts blijven rijden en mogen we betalen in euro’s.

Wachten voor de grenscontrole naar Gibraltar.

We rijden ‘een rondje Gibraltar’ onderlangs en bovenlangs terug. Halverwege dit rondje is er bovenop de berg een uitzichtpunt en een prachtige grote speeltuin. Helaas is het niet zo mooi weer om eruit te gaan en is Dinand net in slaap gevallen, maar anders was het de perfecte plek om te lunchen.

Wat ook heel bijzonder is, is dat de hoofdweg dwars over de startbaan van het vliegveld gaat, waar maak je dat nou mee? Kortom, Gibraltar is vrij klein en toeristisch maar wel zo bijzonder dat het de moeite van een bezoekje waard is.

Bovenop de berg in Gibraltar is een mooie en grote speeltuin.
Dat is uniek, bezoek je Gibraltar dan loopt de weg middenover de landingsbaan van het vliegveld.
Dat is uniek, bezoek je Gibraltar dan loopt de weg midden over de landingsbaan van het vliegveld.

Ojén

We rijden verder naar onze tweede overnachtingsplek in Ojén, een typisch Spaans bergdorpje, ongeveer 10 kilometer ten noorden van Marbella. Ik heb voor Ojén gekozen omdat de hotels of appartementen een stuk voordeliger zijn dan in het toeristische Marbella. Ook lijkt Ojén me een stuk idyllischer en authentieker.

Onderweg komen we langs de grootste shopping mall van de Costa del Sol: Parc Commercial La Canada. Naast de 150 winkels en verschillende restaurants is hier een enorme supermarkt. Hier doen we onze boodschappen voor vanavond. We kijken onze ogen uit, er is echt van alles te krijgen, van verse Sushi tot take away meals. Terwijl de mannen de boodschappen doen, kan ik het niet laten om een bezoekje te brengen aan een paar kledingwinkels. Wat een leuke winkels, de Spanjaarden weten duidelijk wat mode is!

Overnachten in Alojamnietos Monteverde

Ojén blijkt inderdaad een goede keuze. Via een bochtige maar goed begaanbare weg zien we na 8 kilometer een schilderachtig bergdorpje voor ons liggen met alleen maar witte huisjes. Het laatste stukje naar onze accommodatie is even spannend. Er zitten een paar steile klimmetjes op een weg waar auto’s elkaar nauwelijks kunnen passeren, maar we komen heelhuids aan. Dit keer verblijven we twee nachtjes in een appartement, genaamd ‘Alojamnientos Monteverde’. Fijn, want dan hebben we een eigen keuken met koelkast en zelfs wasmachine. Met een dreumes vind ik dat ideaal, vooral als we langer dan een nacht ergens verblijven.

Het appartement is schoon, vrij nieuw ingericht maar wel klein. Er zijn twee aparte slaapruimtes: een 2-persoonsbed in de woonkamer en een 1-persoonsbed in een aparte slaapkamer, helaas is er geen kinderbedje.

Het appartement is op de begane grond gelegen maar doordat het tegen een berg is gebouwd ligt het balkon vrij hoog. Hoewel er een goede reling omheen zit en een dreumes niet door de spijlen past, vind ik het toch een beetje eng. Nog geen twee minuten later hoor ik Dinand “Oh oh akko” zeggen…. Het is al te laat, Dinands auto past dus wél door de spijlen.

Dag 3: Ontbijten bij de Ikea en fietsen in Malaga

Overnachting in: Alojamientos Monteverde

We hebben prima geslapen, het is improviseren zonder babybedje maar onze kleine man vindt slapen met mama natuurlijk reuze gezellig. Vandaag staat fietsen in Malaga op het programma. Malaga ligt op ongeveer een uurtje rijden vanaf onze accommodatie. Dinand heeft zijn buik vol van een beker Brinta en een broodje en wij besluiten om onderweg te ontbijten bij Ikea.

Malaga

We rijden door naar Malaga en zoeken in de auto alvast een fietsverhuurwinkel. Het is heerlijk weer en met een dreumes die niet meer zo graag in een buggy wil zitten, lijkt het ons ideaal om de stad per fiets te verkennen. Malaga is een mooie stad en zeker de moeite waard.

Lees hier onze ervaringen met fietsen door Malaga.

Malaga is zeker de moeite waard om te bezoeken.

Terug in Ojén bezoeken het centrale plein met de fontein waar veel gezellige restaurantjes en barretjes te vinden zijn. We komen terecht bij La Posada del Angel, een kleinschalig hotel gerund door een Nederlands stel.

Dag 4: Via Caminito del Rey (het gevaarlijkste wandelpad ter wereld) naar Sevilla

Overnachting in: B&B Casa Alfareria 59

Het is tijd om onze spullen te pakken en te vertrekken naar de laatste overnachtingsplek in Andalusië, Sevilla. We nemen een toeristische route via de Caminito del Rey.

El Caminito del Rey (Het Paadje van de Koning) is een smal bergpad dat tegen de steile hellingen van een nauwe kloof is geplakt in El Chorro. Het pad is grotendeels ingestort en was uiteindelijk jarenlang afgesloten.

Na uitgebreide herstelwerkzaamheden is het pad in het voorjaar van 2015 weer geopend. De totale lengte van de wandeling is 7,7 km waarvan 2,9 km over het pad aan de bekende rotswand. Je doet er zo’n 4 tot 5 uur over. Er mogen maximaal 600 personen per dag op de route. Een kaartje (6 euro per persoon) moet je  ruim op tijd kopen. Buggy’s en/of rugdragers zijn niet toegestaan. Ook moeten kinderen minimaal 8 jaar oud zijn.

In de verte ligt het spannende wandelpad El Caminito del Rey.
Spectaculair wandel je op grote hoogtes en langs steile wanden.

Ondanks dat onze dreumes te jong is, rijden we er toch langs. De weg er naar toe duurt lang. In kilometers is het niet veel, maar rijden door de bergen schiet echt niet op.

Eenmaal aangekomen zien we in de verte het pad liggen, wauw dit is echt gaaf. Als Dinand wat ouder is, kom ik zeker terug.

Sevilla

Aan het einde van de middag komen we aan in Sevilla. Daar hebben we een kleine logistieke operatie want we moeten onze huurauto inleveren. We vliegen vanaf een andere luchthaven terug (Faro), gelegen in een ander land (Portugal). Met onze huurauto mogen we niet de grens over.

Dit is wel een nadeel als je vanaf een andere luchthaven in een ander land terugvliegt. Het is wel handig dat we meteen na aankomst in Sevilla de huurauto terugbrengen, omdat je in Sevilla niet zoveel hebt aan een auto. Sterker nog, het kost alleen maar een hoop parkeergeld. Voor 1 dag/nacht parkeren moet je al gauw 20 euro betalen.

Sevilla zelf is echt een aanrader, met de fiets bezoeken we alle mooie plekjes, waaronder het paleis en de mooie parken.

Met de fiets langs het prachtige paleis in Sevilla.
Met de fiets langs het prachtige Paleis in Sevilla.
In de mooie parken in Sevilla zijn veel speeltuintjes en kan je ook fijn picknicken.

Overnachten in B&B Casa Alfareria 59

Onze accommodatie in Sevilla, B&B Casa Alfareria 59, is een aanrader. De eigenaren zijn zo aardig, gastvrij en behulpzaam. Onze kleurrijke kamer op de begane grond ziet er netjes uit en is voorzien van een keurig opgemaakt babybedje.

Vlakbij is een kleine keuken met koelkast die we ook mogen gebruiken. Ideaal voor het klaarmaken van een potje of flesje voor Dinand.

Dag 5: Met de snelbus van Sevilla (Andalusië) naar Faro (Algarve)

De volgende ochtend genieten we van een heerlijk ontbijt. Er is één grote lange ontbijttafel waar alle gasten kunnen aanschuiven. Veel tijd hebben we niet, om 8.30 hebben we een taxi naar het busstation. Vanaf daar gaan we met de snelbus naar Faro. De tickets heb ik van tevoren besteld via internet (Busbud). Voor 16 euro per persoon brengt een luxe touringcar ons in circa 2 uur van het busstation in Sevilla naar de luchthaven van Faro.

Aangekomen bij het busstation is het even zoeken. We moeten eerst het gebouw in en ons melden bij het loket, ook al hebben we onze kaarten online besteld. Bij het loket wordt namelijk onze bagage geregistreerd. De bagage nemen we vervolgens mee naar de bus, deze staat op het platform eronder. Het is niet heel ver lopen en er is gelukkig een lift, maar het is toch even stressen. In Spanje blijken kinderen ouder dan 1 jaar ook te moeten betalen voor de bus, anders dan we hadden gelezen op internet. We betalen ter plekke en haasten ons naar de bus.

De bus die ons naar Faro brengt is luxe, schoon en voorzien van airco. De busrit naar Faro gaat heel soepel, we zitten helemaal achterin de bus en hebben de hele rij voor onszelf. Onze kleine dreumes amuseert zich prima met naar buiten kijken. Het leuke van reizen met een bus is dat we veel van het landschap zien. Vooral passerende vrachtauto’s vallen zeer in de smaak.

Bij de grenswisseling is een stop waarbij we in de bus moeten blijven. Er komen twee mensen van de douane alle paspoorten van de passagiers controleren. Na 10 minuten kunnen we onze reis hervatten.

We maken een stop bij het busstation in Faro en rijden dan door naar de luchthaven. Het ophalen van onze tweede huurauto verloopt heel soepel. Het is in Portugal één uur vroeger dan in Spanje en Nederland, we hebben dus nog de hele dag voor ons.

Dag 5 t/m 8: Algarve Safari Lodge

Na de toch wel wat inspannende dagen in Andalusië vanwege het wisselen van accommodaties, is het in de Algarve tijd om te relaxen. Dat doen we door niet meer van accommodatie te wisselen en te kiezen voor een echt kindvriendelijke accommodatie: de Algarve Safari Lodge.

Lees hier het blog over de Algarve Safari Lodge

In Portugal verblijven we alle dagen in een safarilodge, middenin de natuur.
In Portugal verblijven we alle dagen in een safarilodge, midden in de natuur.

Onze roadtrip in de Algarve

Ondanks dat we in de Algarve niet meer van accommodatie wisselen, besluiten we wel een kleine roadtrip te maken. We rijden via Monchique naar Aljazur en bezoeken een aantal stranden aan de westkust, waaronder Praia de Arrifana en Praia do Amado. De stranden aan de westkust zijn echt een walhalla voor surfers vanwege de goede golven. Er zijn veel surfscholen en op de parkeerplaatsen zien we kampeerbusjes met ‘surfdudes’.

Hoewel onze peuter veel te klein is om te surfen genieten we van de prachtige uitzichten, de woeste zee en de ervaren maar ook onervaren surfers. Stiekem droom ik een beetje weg hoe het zal zijn als Dinand een jaar of 8 is en ook de golven kan trotseren met zijn eigen surfboard.

We rijden helemaal door tot aan Sagres en dan via het zuiden weer terug naar onze Safarilodge. Daar is het weer heerlijk thuiskomen en genieten we de laatste dagen in de Algarve.

De mooie stranden van de Algarve met de bekende krijtrotsen.

Rondreis naar Andalusië en de Algarve: alle kosten op een rij

Om inzicht te geven in de kosten van zo’n 9-daagse rondreis rond de herfstvakantie heb ik hieronder de kosten op een rijtje gezet.

Wij vertrokken vanaf luchthaven Brussel Charleroi. Hoewel dat behoorlijke scheelde in de prijs van de vliegtickets, vonden wij het vanaf Utrecht wel een flink stuk rijden. Verder zijn onderstaande kosten gebaseerd op 2 volwassenen en 1 peuter die toen net geen 2 jaar was. Hierdoor mocht hij voor het babytarief van 20 euro meevliegen (prijspeil oktober 2016).

Overzicht kosten rondreis door Andalusië en de Algarve:

• Vliegtickets heen Charleroi – Sevilla (Ryan Air): 98,38 euro incl. 1x ruimbagage
  • Vliegtickets terug Faro – Charleroi (Ryan Air): 183,98 euro incl. 1x ruimbagage
  • Huurauto (type middenklasser) Andalusië: 62,71 euro
  • 1x overnachting Cueva Park: 45 euro exclusief ontbijt à 11 euro p.p.
  • 2 x overnachting Alojamientos Monteverde in Ojén: 138,60 euro, alleen logies
  • 1x overnachting B&B Casa Alfareria 59: 85 euro inclusief ontbijt
  • Bus vanaf luchthaven Sevilla naar B&B Casa Alfareria: 3 euro
  • Taxi naar busstation: 6 euro
  • Snelbus Sevilla – Faro: 48 euro (3x 16 euro)
  • Huur auto (type middenklasser) Faro: 69,17 euro
  • 4x overnachting Algarve Safari Lodge: 357 euro, alleen logies

Voor deze 9-daagse rondreis door Andalusië en de Algarve betaalden wij voor twee volwassenen en een peuter in totaal 1097 euro.

Meer lezen

Lezen over andere accommodaties en bezienswaardigheden in Portugal? Klik & kijk voor meer inspiratie:

KidsErOpUit is te volgen op FacebookInstagram en Twitter.

Bewaar op Pinterest!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.