Fietsen langs het Lipnomeer in Tsjechië

209

Tijdens haar vakantie in Tsjechie overnacht Fieke op camping Frymburk, direct aan het Lipnomeer. Als ze de camping oprijdt steekt ze een fietspad over. Iedere dag komen er veel mensen van alle leeftijden op de fiets, skeelers en per step voorbij. Fieke stapt ook op de fiets en vertelt in dit blog meer over fietsen langs het Lipnomeer.

Fietsen langs het Lipnomeer: welke route is geschikt?

Bij de receptie van de camping vinden we een folder over fietsen langs het Lipnomeer. Het meer is groot, 50 bij soms wel 16 kilometer. Er staan verschillende routes in de folder die je kan fietsen. We vinden een route van 29 kilometer (route 1 en 1a samen) langs het meer. De route loopt grotendeels over vrijliggende fietspaden. Door een overtocht met een pontje komt de route terug bij de camping. Dit klinkt als een ideale route om met kinderen te doen. En mocht het echt niet gaan, dat biedt de route de mogelijkheid om eerder de oversteek terug naar Frymburk te maken.

In de folder die bij de camping ligt staan verschillende fietsroutes langs het Lipnomeer. Voor ieder niveau is er een geschikte route te vinden. Fietsen langs het lipnomeer
In de folder die bij de camping ligt staan verschillende fietsroutes langs het Lipnomeer. Voor ieder niveau is er een geschikte route te vinden. Wij gaan voor route 1 en 1a samen.

Fietsen huren in Tsjechië

Voordat we kunnen gaan fietsen langs het Lipnomeer moeten er fietsen gehuurd worden. In Frymburk, 800 meter van onze camping, zit fietsverhuur Otre. Dochters R. en J. fietsen beide erg goed dus die krijgen een eigen fiets. De fietsen die ze in Nederland hebben kennen ze hier niet. Fietsen wordt hier als sport gezien en dus komen we uit op twee mountainbikes. Bob en ik kiezen ook beide een moutainbike uit.

Maar wat doen we met zoon T.? Hij fietst nog niet zo heel lang zelf, dus 29 kilometer fietsen is geen optie. Een zitje achterop vindt hij misschien wel saai. Een aanhangfiets heb ik meerdere malen voorbij zien komen. Maar ik vraag me af of hij het vol houdt om daar zo lang actief op te blijven zitten. De oplossing blijkt een stuk eenvoudiger dan we denken. De fietsverhuur heeft namelijk een WeeHoo.

WeeHoo aanhangfiets

De WeeHoo is een soort aanhangfiets maar in plaats van een zadel heeft het een stoeltje. Hierin kan T. ontspannen zitten. Hij kan zelf, net zoals op een aanhangfiets, meefietsen maar kan er ook voor kiezen om even niets te doen. De WeeHoo biedt ook opbergruimte. Bij de arm- en rugleuningen zitten gaasvakken, en bij het achterwiel zitten twee fietstassen. Hierin kunnen we mooi wat eten en drinken voor onderweg meenemen, want onze moutainbikes hebben geen bagagedrager.

Nu we allemaal een fiets hebben moeten we voor de kinderen nog een helm uit zoeken. Een helm is namelijk verplicht in Tsjechië. Hier zijn ze niet zo blij mee. Maar uiteindelijk vinden ze allemaal een mooi exemplaar.

We zoeken allemaal een passende fiets uit bij de fietsverhuur om te fietsen langs het Lipnomeer
We zoeken allemaal een passende fiets uit bij de fietsverhuur.

Klaar voor onze fietstocht langs het Lipnomeer

En dan kunnen we vertrekken. De fietsen van R. en J. zijn voorzien van 21 versnellingen en handremmen. Dit zijn de meiden niet gewend. Dus tijdens de eerste meters besteden we hier extra aandacht aan. Ze moeten een paar keer laten zien dat ze goed kunnen remmen. We leggen uit dat het belangrijk is vooral met de achterrem te remmen. Dochter J. vindt het schakelen lastig en dus kiest ze ervoor om niet te schakelen en in één gemiddelde versnelling te fietsen.

De eerste kilometers fietsen we over een kronkelend stuk fietspad. Het pad is mooi breed en loopt direct langs het water. Er zitten veel kleine klimmetjes in. Dit maakt het fietsen voor de kinderen leuk. 7 km op een rechte weg zou veel saaier zijn.  We komen zoals verwacht veel andere fietsers, skeeleraars en steppende mensen tegen. Na 10 km rijden we het plaatsje Lipno binnen. In de haven bij het Landal park Marina Lipno besluiten we even te stoppen om op een terrasje wat te drinken. We doen gek en bestellen er een taartje bij. Dit blijkt een heel dessert incl. ijs te zijn. We kunnen er de komende uren dus goed tegenaan.

Fietsen langs het Lipnomeer

We fietsen verder en komen langs de stuwdam. We fietsen er overheen en komen zo aan de andere kant van het meer. Ook hier volgt het fietspad het water. Na 3 km komen we in het volgende dorpje aan. Na een snelle wc-pauze gaan we verder. We verlaten het fietspad en fietsen over de gewone weg. Gelukkig is het geen drukke weg. Omdat dit een bekende fietsroute is zijn de automobilisten wel gewend aan de fietsers op de weg.

Aan deze kant van het meer zijn de klimmetjes wat hoger, maar de afdalingen ook langer. De meiden trappen stevig door. Het meer ligt nu wat verder onder ons. Na 20 kilometer komen we op een keuze punt. We kunnen er voor kiezen om de autopont naar Frymburk te nemen of we fietsen nog 5 kilometer door naar de fietspont. Dit houdt in dat we in totaal nog 10 kilometer moeten fietsen. We kiezen voor de laatste optie want we hebben geen genoeg van het fietsen. Alle drie de kinderen trappen fanatiek door. Bob moet bij een afdaling regelmatig remmen omdat T. zo hard doortrapt.

De fietspaden langs het Lipnomeer zijn over het algemeen vrij gelegen en lekker breed. Fietsen langs het lipnomeer
Bijna de gehele fietstocht hebben we zicht op het Lipnomeer. Fietsen langs het lipnomeer
Bijna de gehele fietstocht hebben we zicht op het Lipnomeer.

Oversteek over het Lipnomeer

We blijven op de openbare weg fietsen maar de weg wordt steeds smaller en gaat het bos in. Op deze weg rijden nauwelijks auto’s. Prima geschikt dus om hier met kinderen te fietsen. Het zicht op het meer is weg. Na een tijdje zien we allemaal mensen uit een zandpad in het bos komen. Als we goed kijken zien we een bord van de fietspont staan. Hier moeten wij dus ook in.

Als we bij de oever aankomen blijkt de fietspont al vol te zijn. We zullen moeten wachten tot hij heen en weer is geweest. Het is prachtig weer en geen straf om een tijdje op de aanlegsteiger door te brengen. Het werd ook wel tijd voor een pauze. 40 minuten later komt de pont weer terug en zet de schipper onze fiets op de boot. In de tussentijd zijn er zo’n 20 andere fietsers aangekomen bij de pont. Fietsen langs het Lipnomeer is populair. Met een volle boot varen we in 20 minuten naar de overkant. We hebben een prachtig uitzicht vanaf de pont over het meer.

We moeten even wachten tot de pont weer terugkomt en wij naar de overkant kunnen. Fietsen langs het lipnomeer
Het uitzicht over het Lipnomeer is prachtig. fietsen langs het lipnomeer
Het uitzicht over het Lipnomeer is prachtig.
De fietspont komt aangevaren. De pont zit lekker vol. Fietsen langs het lipnomeer
De fietspont komt aangevaren. De pont zit lekker vol.

Als de schipper onze fietsen weer uitgeladen heeft stappen we of de fiets. Het eerste stuk is flink steil en dus loop ik met de meiden het eerste stuk. Ik merk een beetje moe aan het worden zijn. De wolken voor ons worden steeds donkerder. Hopelijk blijven ze achter de heuvels hangen en fietsen we de laatste kilometers niet terug in de regen. Als we na flink wat klimstukjes weer op het fietspad langs het meer komen, zijn de donkere wolken gelukkig verdwenen.

We fietsen de laatste kilometers weer heerlijk langs het meer. De klimmetjes zijn hier weer prima te doen en dan opeens zijn we terug in Frymburk. We brengen de fietsen terug naar de fietsverhuur.  De kinderen staan met zijn drieën te springen en zingen “het was super leuk, super leuk, super leuk”. Niet alleen wij vonden het heerlijk om lekker actief bezig te zijn maar de kinderen dus ook.

Even de loopbrug overlopen als we de pont af komen en we kunnen weer verder fietsen. Fietsen langs het lipnomeer
Het eerste stuk na de pont gaat flink omhoog. Het is een flinke klim! Fietsen langs het lipnomeer
Het eerste stuk na de pont gaat flink omhoog. Het is een flinke klim!
We zijn er bijna, we fietsen Frymburk weer in. Fietsen langs het lipnomeer
We zijn er bijna, we fietsen Frymburk weer in.
Aan het eind van de tocht leveren we alle fietsen weer in bij de fietsverhuur. Wat een mooie tocht hebben we gemaakt. Fietsen langs het lipnomeer

De goede fietspaden, de kronkelende weggetjes, de route, het pontje en de verschillende stopmogelijkheden maken dit echt een ideale fietstocht voor gezinnen. Voor mensen die vaker fietsen zijn er rondom het Lipnomeer meerdere routes te fietsen, verschillend in moeilijkheidsgraad en lengte. Fietsen langs het Lipnomeer is geschikt voor iedereen.

Wat je nog meer moet weten over fietsen langs het Lipnomeer

Wij hebben onze fietsen en helmen gehuurd bij Otre. Otre bevindt zich aan Marktplaats 12 in Frymburk. Als je op het centrale plein staat kan je het niet missen. Zeker in het hoogseizoen is het verstandig om vooraf te reserveren. Dan weet je zeker dat de benodigde fietsen en mogelijk ook aanhangwagens beschikbaar zijn.

Je betaalt voor het huren van fietsen voor een fiets voor volwassenen of een aanhangwagen 250 Tsjechische Kronen (ongeveer 10 euro) en voor een kinderfiets betaal je 190 Tsjechische Kronen (bijna 8 euro) per dag. Prijspeil 2016. Verblijf je op Camping Frymburk dan krijg je 10% korting.

Ga jij deze zomer fietsen langs het Lipnomeer?

Meer lezen

Op zoek naar meer informatie de regio van het Lipnomeer of fietsen met kinderen? Klik & kijk voor meer inspiratie:

KidsErOpUit is te volgen op FacebookInstagram en Twitter.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.