Digitale kinderwerkplaats ROBOTS is super tof!

ROBOTS is de digitale kinderwerkplaats van De Vrijstaat. Geen idee wat je daarbij kunt verwachten maar wel nieuwsgierig? Dat had Saskia ook en dus ging ze met haar gezin op weg naar Leidsche Rijn in Utrecht.

Wat is De Vrijstaat in Utrecht?

Vooraf lees ik dat ROBOTS een initiatief is van De Vrijstaat in Utrecht. Van die organisatie heb ik niet eerder gehoord, dus ik kijk eerst op hun website: “De Vrijstaat is een kunstwerkplaats voor kinderen en jongeren tussen de 6 en 16 jaar. Jaarlijks presenteren we twee langlopende exposities met interactief workshopprogramma“. Dat klinkt goed.

Digitale kinderwerkplaats ROBOTS

Wij gaan naar de tijdelijke tentoonstelling ROBOTS. Het is een digitale kinderwerkplaats voor kinderen van 6 jaar en ouder. Volgens mij is dit op het lijf geschreven van Maureen en Camiel. Maureen (10) heeft al robotica lessen gevolgd en ook Camiel (8) heeft al wat robot-ervaring. “Maar wat kun je er dan doen?” vraagt Maureen. Ik vertel dat we bij ROBOTS naar het jaar 2060 gaan en terug kijken in de tijd. Kunstenaar Casper de Jong laat in de tentoonstelling zien met welke robots hij als kind, volwassene en bejaarde te maken krijgt. Ze kijkt me vragend aan: “Ja, en wat gaan wij er dan doen?”. Ik moet het antwoord schuldig blijven en spoor haar aan om snel in de auto te stappen.

Het Gebouw waar je ROBOTS vindt, gelegen in Leidsche Rijn in Utrecht.
Het Gebouw waar je ROBOTS vindt, gelegen in Leidsche Rijn in Utrecht.

De tijdreis

We stappen binnen in het Gebouw en worden meteen in de hal opgevangen door een medewerker: “We wachten eventjes totdat iedereen er is en dan beginnen we met de tijdreis”. Om 12.30 uur is het zo ver. Het tv-scherm flikkert en dan zien we kunstenaar Casper de Jong. Hij kijkt vanuit 2060 terug in de tijd.

Na het filmpje moeten we kiezen: ‘voelen’ we ons robot of mens? De groep verdeelt zich over de twee vakken op de vloer en daarna stappen we door de bijbehorende deur. Camiel kiest voor de zekerheid voor hetzelfde vak als ik, hij wil niet het risico lopen dat we gesplitst worden nadat we door de deur zijn gegaan. Ik kan je alvast geruststellen, of je nu voor ‘mens’ of voor ‘robot’ kiest, je komt daarna weer bij elkaar.

Klaar voor onze tijdreis.
Klaar voor onze tijdreis.
Ga je door de 'robot'-deur of de 'mens'-deur?
Ga je door de ‘robot’-deur of de ‘mens’-deur?
De opdrachten worden uitgedeeld.
De opdrachten worden uitgedeeld.

ROBOTS tentoonstelling is veel doen en ontdekken

De kinderen krijgen een ‘chipkaart’ van papier, een geplastificeerd opdrachtenblad en een pen. Dan mogen we naar boven. Hier zijn 10 opdrachten te doen.

Wij beginnen ergens halverwege met de opdracht waarbij je kunt ervaren hoe het is om, net als een robot, te worden aangestuurd. Eerst krijg ik een blinddoek om en laat Maureen mij door middel van commando’s over een rode lijn lopen. Daarna is Camiel aan de beurt. Hij wandelt niet alleen over de rode lijn, maar bouwt ook geblinddoekt een toren. Van dat alles houdt Maureen keurig de tijd bij.

Hoe voelt het om net als een robot te worden aangestuurd?
Hoe voelt het om net als een robot te worden aangestuurd?
Opdrachten uitvoeren op basis van commando's valt niet mee.
Opdrachten uitvoeren op basis van commando’s valt niet mee.

Spelen met witte robotjes

Dan zien we in een box witte robotjes rijden. Er branden gekleurde lampjes in en afhankelijk van de kleur reageren de robots op een bepaalde manier. Door een viltstift in de robot te steken en er een groot vel tekenpapier onder te leggen, kun je de robots een patroon laten rijden. In het begin is het zoeken hoe we de robots precies kunnen laten doen wat wij willen, maar als we dat eenmaal doorhebben is het hek van de dam. Maureen en Camiel zijn niet te stoppen. Ze proberen alle kleuren en bijbehorende commando’s uit. Pas als wij aangeven de andere opdrachten ook te willen doen, gaan ze (met tegenzin) mee.

De kleine witte robotjes in de box.
De kleine witte robotjes in de box.
Zo grappig, ze rijden achter je hand aan.
Zo grappig, ze rijden achter je hand aan.

Opdrachten voor alle leeftijden

We merken dat de opdrachten geschikt zijn voor verschillende leeftijden. De opdracht om de robotdieren in het robotasiel een naam te geven kan Maureen en Camiel niet lang boeien, maar dit zal bij jongere kinderen meer in de smaak vallen. Zo is er voor ieder wat wils.

Het robotasiel.
Het robotasiel.
Een naam bedenken voor een dier in het robotasiel.
Een naam bedenken voor een dier in het robotasiel.

Robot geschiedenis in beeld

Op de wand hangt een robot-tijdlijn waarin de ontwikkeling van robots te zien is. Voor Gerard en mij zitten er bekende momenten bij en ik vermoed dat onze hele generatie de Tamagotchi zal herkennen. Maureen en Camiel kijken er vooral naar als het nodig is voor een opdracht.

Het begin van de robot geschiedenis.
Het begin van de robot geschiedenis.
Die kennen we: de Tamagotchi!
Die kennen we: de Tamagotchi!
De antwoorden worden ingevuld op een papieren chipkaart.
De antwoorden worden ingevuld op een papieren chipkaart.

Zelf een robot knutselen

Erg leuk is het gedeelte van de tentoonstelling waar kinderen zelf een robot mogen knutselen. Er liggen allerlei huishoudelijke apparaten die ze mogen slopen en mogen gebruiken om zelf een robot te maken. Camiel kiest meteen het tosti-apparaat. Hij maakt er een toetsenbord aan vast met tape. “Ik zorg dat de letters A A N en U I T nog te zien zijn, dan kan je ‘m zo aan en uit zetten” vertelt hij. Daarna tapet hij alles vast aan een printer. Zijn wangen zijn inmiddels rood van de inspanning. Hij gaat er vol voor en zit echt te glunderen.

Maureen maakt ondertussen een afstandsbediening die vanzelf naar je toe zou moeten lopen. Dat lijkt me sowieso een hele handige gadget.

Een hele kast met allerlei apparaten die de kinderen mogen gebruiken.
Een hele kast met allerlei apparaten die de kinderen mogen gebruiken.
Het begin van zijn tosti-robot.
Het begin van zijn tosti-robot.
Camiel weet niet van stoppen.
Camiel weet niet van stoppen.
Super trots op het eindresultaat.
Super trots op het eindresultaat.

De andere gezinnen zijn ondertussen al lang en breed naar beneden. Wij laten de andere opdrachten voor wat ze zijn en gaan naar het ROBO-lab op de begane grond.

ROBO-labs, de plek om meer te experimenteren

In het ROBO-lab kunnen de kinderen opnieuw zelf aan de slag, alleen is er nu meer ruimte om zelf te experimenteren.

We beginnen met het maken van een telefoonhoesje voor onze mobieltjes. Op de tafel ligt een lijst met vragen: is jouw telefoon ook een robot? Zouden mensen in deze tijd zonder mobiel kunnen leven? Kun je bevriend worden met je telefoon? Terwijl Maureen en Camiel knutselen stel ik de vragen. “Nee, je kunt echt niet zonder telefoon. Hoe moet ik dan met vriendinnen afspreken of we samen fietsen of niet?” stelt Maureen. “Hoe denk je dat wij dat vroeger deden?” vraag ik haar. Ze draait met haar ogen en trekt haar ‘mijn-ouders-zijn-echte-fossielen’-blik.

Knutselend aan het telefoonhoesje terwijl ik ondertussen vragen stel.
Knutselend aan het telefoonhoesje terwijl ik ondertussen vragen stel.
Er ligt genoeg knutselmateriaal.
Er ligt genoeg knutselmateriaal.

Robot arm die kan tekenen

Gerard is ondertussen bezig met een robot-arm die kan tekenen. Dat valt niet mee. “Het gaat makkelijker en sneller als je dat zelf doet” is al snel zijn conclusie. Toch blijven hij en Maureen het proberen. Nadat Camiel klaar is met zijn telefoonhoesje probeert hij de robot-arm onder controle te krijgen. Dat is echt moeilijk!

Met klei een robot maken

Tot slot gaan we aan de slag met het zelf maken van een robot van klei en onderdelen van afstandsbedieningen. Hier kunnen kinderen zich helemaal verliezen in hun creativiteit. “Ik heb een start-knop nodig, papa, wil jij die van een afstandsbediening slopen?” vraagt Camiel. Terwijl Gerard en ik het sloopwerk doen, zijn Maureen en Camiel aan het creëren.

Druk aan de slag met klei en onderdelen van afstandsbedieningen.
Druk aan de slag met klei en onderdelen van afstandsbedieningen.
Kijken of er geluid te maken is met de zelf geknutselde robot.
Kijken of er geluid te maken is met de zelf geknutselde robot.

Intensief genieten

In het ROBO-lab is veel meer te doen. Wij zijn er al ruim 2,5 uur en het is tijd om terug naar huis te gaan. “Moeten we echt weg?” klinkt het teleurgesteld. En in de auto probeert Camiel het concreter te maken: “Wanneer gaan we weer hierheen?”. Ik moet hem het antwoord schuldig blijven, helaas ligt De Vrijstaat voor ons niet om de hoek. Zodra we de snelweg oprijden valt Camiel in slaap. Hij heeft al die tijd zo intensief genoten, nu is het tijd om over robots te dromen.

Camiel wil helemaal niet naar huis....
Camiel wil helemaal niet naar huis….

Praktische informatie ROBOTS

ROBOTS is niet te vinden in de oude boerderij van De Vrijstaat, maar in het Gebouw. Dit is een wit gebouwtje voor de school waar je de auto parkeert. ROBOTS is op zaterdag en zondag geopend van 12 tot 17 uur en is extra geopend op 28 februari, 1 en 2 maart en 2 april. De ‘tijdreis’ waarmee je bezoek start is om 12.30 en om 15 uur.

Let op: reserveren wordt dringend aanbevolen. De expositieruimte is niet heel groot en daardoor is er beperkt plek. Tijdens het openingsweekend waren de zaterdag en zondag al volledig uitverkocht. Meer informatie is te vinden op de website van De Vrijstaat.

Dorstig geworden? Er wordt koffie en thee verkocht.
Dorstig geworden? Er wordt koffie en thee verkocht.

ROBOTS is te bezoeken van 3 februari t/m 2 april 2018. De entree is 5 euro per persoon of 17,50 euro voor een gezinskaart.

Woon je in de buurt van De Vrijstaat en moet je de komende periode een kinderfeestje organiseren? Dan kan dit ook bij ROBOTS.

Zouden jouw kinderen ROBOTS ook zo leuk vinden?

Meer lezen

Op zoek naar meer leuke uitjes voor nieuwsgierige kinderen? Klik & kijk voor meer inspiratie:

KidsErOpUit is te volgen op FacebookInstagram en Twitter.

Dit blog is tot stand gekomen in samenwerking met De Vrijstaat. Zoals je van ons gewend bent delen we altijd eerlijk onze eigen mening en ervaringen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here