Fietsvakantie langs de Loire met kinderen, een fantastische ervaring

442

Een fietsvakantie langs de Loire met kinderen? Blogger Froukje doet het met haar jonge kinderen. Ze trekken van camping naar camping en genieten ondertussen van het fietsen en de mooie omgeving.

Fietsvakantie langs de Loire met kinderen

Met onze kleuter en dreumes helemaal back to basic kamperen zien we niet zitten, dus zoeken we naar een kleine upgrade. Ik ken reisorganisatie SNP al van hun wandelvakanties, maar eenmaal op hun website word ik erg enthousiast van de gezinsvakanties per fiets. De rest van mijn familie gelukkig ook en de kogel is snel door de kerk: we gaan op fietsvakantie langs de Loire met kinderen.

Het uitgebreide informatiepakket dat we vooraf krijgen verhoogt de voorpret. Naast nuttige algemene informatie, bijvoorbeeld over hoe te schakelen als je op de fiets een berg beklimt, het programma en routes, krijgen de kinderen een verrekijker om vogels te spotten onderweg.

Wij zijn helemaal klaar voor onze fietsvakantie langs de Loire met kinderen!

Fietsvakantie langs de Loire, dag 1: aankomst bij de eerste camping

Omdat we het grootste deel van de autorit de dag ervoor al hebben afgelegd, komen we redelijk fit aan op camping Chateau de Satenot in Ternant. Hoewel we iets te vroeg zijn, worden we gastvrij ontvangen door Jan en Toos, zoals ze zich voorstellen. Samen met een ander Nederlands echtpaar zijn ze de trotse bezitters van het kasteel, koetshuis en een kleine camping. Vanaf de zomer van 2018 maakt deze camping geen onderdeel meer uit van de rondreis, voor ons is hij nog ons start- en eindpunt. We noemen Chateau de Satenot toch, omdat deze plaats voor mensen die van rustige, kleine campings houden een prima plek is om een tijdje te vertoeven.

Mats geniet van het uitzicht op de camping in Ternant.
De oudste geniet van het uitzicht op de camping in Ternant.

We zijn overweldigd door het uitzicht, wat is het prachtig bovenop deze heuvel. Al is het glooiende karakter van de camping voor onze jongste (dan bijna anderhalf) een klein minpuntje, als kersvers wandelaar kost het hem in het begin de nodige moeite zijn balans te blijven vinden. Onze zespersoons tunneltent is van alle gemakken voorzien. Tafel en stoelen, bedden met echte matrassen, een koelkast en een fornuis op sta-hoogte; zo luxe hebben we nog nooit gekampeerd.

Huurfietsen en fietskar

Je kunt eigen fietsen meenemen voor je fietsvakantie langs de Loire, maar wij hebben fietsen en een fietskar gehuurd. Dit kan meteen bij het boeken van de reis. Als we onze tweewielers krijgen, willen de jongens het liefst meteen vertrekken, vooral de fietskar vinden ze geweldig. Gelukkig zijn ze af te leiden met de zandbak in het mini-speeltuintje van de camping.

Fietsvakantie langs de Loire, dag 2: fietsen van Chateau de Satenot naar Bourbon-Lancy

Het echte werk begint! Vandaag fietsen we van Chateau de Satenot naar Bourbon-Lancy. Een tocht van 28 kilometer, waarin we – volgens de routebeschrijving – 230 meter stijgen en 370 meter dalen. Eerst leveren we onze spullen in bij Jan. We hebben zelfs een koelbox te leen gekregen, dus onze eerste boodschappen staan vanavond koel op ons te wachten. Het dragen van een helm is niet verplicht tijdens onze fietsvakantie langs de Loire, maar wij besluiten hem deze week toch op te zetten, dat voelt veiliger.

Lees ook het blog over de verandering van de regelgeving t.a.v. het dragen van fietshelmen in Frankrijk

Wennen aan de fietskar

We beginnen met een flinke afdaling en dat is meteen een goed leermoment. Remmen testen, voelen wat de fietskar doet en hoe we hem moeten beladen; we nemen er de tijd voor vandaag. Zo blijken de zittingen in de kar niet stevig en zodra de dreumes in slaapt valt, zakt hij onhandig opzij. We leren dus al snel dat we hem in het midden moeten zetten en stutten hem dan met onze dagrugzakken. Een andere belangrijke les is dat we de oudste uit de kar halen en op de andere fiets in het zitje achterop zetten voor we aan een klim beginnen. Want al noemt SNP de route ‘veelal vlak’, wij hebben aan sommige beklimmingen onze handen vol en gewicht verdelen over de twee fietsen blijkt noodzaak.

Daar gaan we, met de fietskar achter de fiets.

Anderhalf uur fietsen en dan een pauze

Wat een heerlijke dag hebben we. Het is niet warm en er valt zelfs af en toe een buitje, maar we genieten volop van het fietsen en het uitzicht. Al snel komen we in een ritme dat we de komende dagen ook gaan volgen. We fietsen steeds zo’n anderhalf uur waarin een van de kinderen slaapt in de kar en dan zoeken we een plekje om te picknicken en te rennen. Deze eerste dag doen we dat op het kleine, stille dorpsplein van Maltat en aan de voet van uitzichtpunt Signal de Mont tussen de uitgestrekte velden.

Aankomst op Camping et Village-chalets du Breuil

Halverwege de middag arriveren we op Camping et Village-chalets du Breuil. Even slikken na de heerlijke kasteelcamping van Jan en Toos, want deze camping is veel groter en onpersoonlijker. Ook staan er veel stacaravans waar mensen, aan de inrichting te zien, langere tijd verblijven. SNP heeft zich inmiddels gerealiseerd dat deze camping een vreemde eend in de bijt was, want ook deze plek maakt momenteel geen deel meer uit van de reis. Deze camping is met name geschikt voor mensen die wat meer reuring om zich heen willen. Wij maken gretig gebruik van het zwembad dat er is.

Voor ons staat eenzelfde tent klaar als op de vorige camping, dat blijkt voor de kinderen heel fijn. Oudste zoon duikt ‘zijn’ slaapcabine in en de jongste sommeert ons zijn slaaptentje op te zetten in de zijne. Gedurende de dag kwamen we de andere familie die tegelijk met ons vertrok uit Ternant regelmatig tegen. Zoon riep dan: “Ik zie mijn vrienden fietsen!”. Als zij iets na ons komen aanfietsen op de camping, is het net alsof je oude bekenden begroet. Die avond drinken we ons eerste wijntje samen en het wordt een fijn ritueel om ’s avonds met hen de (fiets)dag door te nemen.

Fietsvakantie langs de Loire, dag 3: rustdag in Bourbon-Lancy

Dag 3 is een rustdag, maar ook voor die dagen heeft SNP mooie routes meegegeven. Wij kiezen ervoor om op de rustdagen niet (lang) te fietsen zodat onze kleinste die dagen in een echt bed zijn middagslaapje kan doen en de kinderen allebei goed kunnen spelen en rennen. Onze ‘buren’ met grotere kinderen trekken er ook op de rustdagen op uit en zijn daar zeer over te spreken.

Wij gebruiken de dag om door de stad en om het meer, Plan d’Eau du Breil, te wandelen. Aan het water is een grote speeltuin en we huren een waterfiets voor een tochtje. Terwijl de anderen waterfietsen, wandel ik een stukje. Bourbon-Lancy is bekend als kuuroord en dat is te merken, er zijn hier aanzienlijk meer voorzieningen dan in de dorpjes die we onderweg tegenkwamen. We doen hier dan ook, op advies van de reisorganisatie, flink wat boodschappen. De komende dagen wordt het aanbod van winkels karig, zo wordt ons voorspeld.

Fietsvakantie langs de Loire, dag 4: op weg naar Gannay sur Loire

Op naar Gannay sur Loire! De jongens hebben gelukkig enorm veel zin in een nieuwe fietsdag. Vandaag staan er 29 kilometers op het programma, waarvan we 70 meter stijgen en 110 meter dalen. Leuk aan de route van vandaag is dat we een deel over een ‘voie verte’ fietsen, een groene weg waarover geen gemotoriseerd verkeer mag.

Pauze in Beaulon

Na een kleine tien kilometer arriveren we in Beaulon. Omdat dit de laatste grote plaats is waar we vandaag doorheen komen, besluiten we uitgebreid te stoppen. Op het terras van een plaatselijk café, met uitzicht op het dorpsplein, eten we een ijsje. Als de jongste uitglijdt op de puntige steentjes komt de ‘aubergiste’, de kroegbaas, naar buiten gesneld met de verbandtrommel. Even later barst een hoosbui van jewelste los en worden we binnen genodigd. Hoewel het rond het middaguur is, zit de toog al aardig vol. Sommige gasten hebben wel plezier in de kleine Hollandse jongetjes, dus ze mogen naar hartenlust rondrennen. Ons hoor je niet klagen over de gastvrijheid van de Fransen!

Fietsen langs het Canal Latéral à la Loire

We vervolgen onze weg. Na 18 kilometer kunnen we kiezen voor een vlak jaagpad langs een kanaal of een uitbreiding van de route met klimmetjes en afdalingen. Wij besluiten voor optie 1 te gaan. Onder het mom van de jongens, maar eerlijk gezegd voelen wij onze billen en kuiten wel een beetje.

We fietsen kilometers lang langs het Canal Latéral à la Loire. Het is er heerlijk stil, maar na een tijdje is de jongste het gehotsbots over het deels onverharde pad wel een beetje beu. Gelukkig nadert Gannay, en daarmee Domaine du Bourg, de camping die voor ons het hoogtepunt van de vakantie zal blijken.

Domaine du Bourg

Op het ruime kampeerveld staan de bekende tenten voor ons klaar. We zetten onze spullen in de koelkast, maken de bedden op en gaan op onderzoek uit. Deze camping heeft een fantastische klauterspeeltuin, een trampoline en een klein zwembad. Voor ons te koud, maar onze fietsmaatjes duiken er meteen in. Onze kleuter zijn we direct kwijt, die is op struin en dat kan prima op deze overzichtelijke camping.

Die avond staat er iets op het programma waar ik me zeer op verheug, we mogen aanschuiven bij een table d’hôte. Dat wil zoveel zeggen als: met zijn allen aan lange tafels eten wat de pot schaft. Campingeigenaar Peter en zijn gezin bereiden een heerlijke pastamaaltijd en schenken er fijne wijn bij. Ondertussen nemen wij de dag door met onze vakantievrienden en maken kennis met andere campinggasten. Opnieuw doet de fietskar goede dienst. We rijden hem bij onze tafel en de jongste begint zijn nacht onder de blote hemel, terwijl zijn broer verderop uit zijn dak gaat op de trampoline en zijn ouders genieten van goed eten en dito gezelschap.

Fietsvakantie langs de Loire, dag 5: rustdag in Gannay

Hoewel wij weer voor de rustdag kiezen, moet er toch gefietst worden. Gannay blijkt een schattig dorpje, maar het door SNP aangekondigde winkeltje is inmiddels verdwenen. Boodschappen moeten we doen in Cronat, 9 kilometer verderop. Ik onderneem de tocht met de kleinste, terwijl de oudste zich vermaakt op de camping.

Na het inslaan van de proviand en een ‘sieste’ wandelen we tussen maisvelden door naar de oever van de Loire. Voor het eerst deze Loire-reis zien we hem van zo dichtbij. We spelen en picknicken op het strandje en het pootjebaden eindigt natuurlijk met een nat pak.

Fietsvakantie langs de Loire, dag 6: terug naar Ternant

Klimdag. Vandaag moeten we vanuit het dal helemaal terug naar het kasteel in Ternant. Het is de langste fietstocht die we tijdens onze fietsvakantie langs de Loire maken: 31 kilometer. De 140 daal-meters staan in contrast met de klimmeters, dat zijn er 320.

Bij de bakker in Cronat halen we kakelverse croissantjes en eten die achter het statige gemeentehuis op. Hoewel de fietstocht van vandaag een pittige is, is hij wel weer prachtig. Veel slingerweggetjes met weinig ander verkeer, stukjes bos, heuveltopjes met de prachtigste vergezichten, we genieten volop.

We gaan even van de route af voor een tussenstop aan het Plan d’Eau in La Nocle-Maulaix, maar dat is wat mij betreft geen aanrader. Het meer ligt er verlaten bij op deze winderige zomerdag en de beloofde speeltoestellen vinden we pas als we achter een verlaten gebouwtje een plas gaan doen. Dan blijken ze ook nog eens niets voor te stellen.

We gaan weer op de pedalen voor de laatste tien kilometer. Op naar Jan, en de table d’hôte van Toos. Sommige klimmetjes kosten bloed, zweet en tranen, maar de voldoening als we boven staan is elke keer weer groot.

En dan, na een heerlijke dag, torent het kasteel boven alles uit, we zijn ‘thuis’. Die avond eten we de door de gastvrouw bereidde Hollandse pot, maar de gebakken aardappeltjes, sperziebonen en vlees smaken vele malen lekkerder dan thuis met het uitzicht over het prachtige dal. Als de zon dan ook nog eens de vallei in zakt, is het plaatje compleet.

Terug op ons vertrouwde plekje op de camping in Ternant.

Fietsvakantie langs de Loire, dag 7: genieten van de omgeving

In alle vroegte maak ik met mijn kleintje in de draagzak een wandeling door het bos rondom het chateau. Goed dat ik een lange broek aan heb, want de paden zijn niet bepaald platgetrapt door hordes wandelaars, sommige zijn zelfs behoorlijk overwoekerd. Na een ontbijt met verse broodjes die Jan bij de bakker heeft gehaald, zoeken we de bewoonde wereld weer eens op. We gaan naar Luzy. Middelpunt van het kleine stadje is een oude toren, waarin nu een museum gevestigd is. Helaas is dat gesloten als wij er zijn, maar met het beklimmen van de oude trappen, slenteren door de straten en ijsjes eten hebben we een heerlijke laatste dag.

Relaxen bij de tent.

Handig om te weten over een fietsvakantie langs de Loire met kinderen

Voor ons was deze 8-daagse reis zeker voor herhaling vatbaar. Dat je zelf kunt kiezen hoe intensief je de week maakt, is een pre. Voor onze kinderen waren de rustdagen tussendoor fijn, maar dat SNP ook voor die dagen tips en fietsroutes meegeeft, is prettig en vooral heel makkelijk. De vakantie ‘Frankrijk – Loire & Bourgogne’ is te boeken vanaf 290 per persoon (prijspeil 2018).

De route is sinds onze vakantie aangepast en de campings in Ternant en Bourbon-Lancy zijn vervangen door mini-campings in St. Aubin-sur-Loire en Gerolles, maar we verwachten dat dit tot een vergelijkbare ervaring leidt. Beide in dit stuk genoemde campings zijn nog wel in bedrijf en er kunnen campingplaatsen of gîtes gereserveerd worden via de betreffende websites.

Zou jij een fietsvakantie langs de Loire met kinderen ook zo’n bijzondere ervaring vinden?

Meer lezen

Op zoek naar meer informatie over fietsen met kinderen? Klik & kijk voor meer inspiratie:

KidsErOpUit is te volgen op FacebookInstagram en X (voorheen Twitter).

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.