Rijksmuseum Boerhaave met kinderen: voor wie wil spelen met wiskunde en wetenschap

Naar Museum Boerhaave met kinderen? Doen! Karijn en haar gezin bezochten het kleine maar fijne wetenschaps- en geneeskundemuseum en experimenteerden, leerden én filosofeerden er op los.

Bezoek het Boerhaave museum met kinderen

Tijdens ons weekendje Leiden hebben we een gevarieerd programma. Vaste prik tijdens een stedentrip is een bezoek aan een museum. Over Rijksmuseum Boerhaave hebben al veel goeds gehoord en staat daarom op de planning.

Op een warme zaterdag lopen we naar het museum. Van de zonovergoten historische steegjes komen we in een strakke behoorlijk donkere ruimte terecht.  Boerhaave is een museum voor wetenschap en geneeskunde. Serieuze, maar ook mysterieuze aangelegenheden dus.

Er begint net een rondleiding door het museum als wij aankomen. We checken aan de balie of die geschikt is voor onze kinderen van 7, 5 en 2 jaar. “Nee, pas vanaf 8 jaar kunnen de kinderen het verhaal van de gids een beetje volgen, maar daar hebben de meesten al grote moeite mee,” zegt de vriendelijke baliemedewerkster. Ze tipt ons wel de binnentuin te bezoeken en de ruimtes beneden waar kinderen allerlei experimentjes kunnen doen. Helder, dan lopen we niet mee met de rondleiding maar gaan we op eigen gelegenheid het museum bezoeken.

Museum Boerhaave
Voor de ingang van het museum
In het museum zie je allerlei alledaagse situaties waarin wiskunde een rol speelt
In het museum zie je allerlei alledaagse situaties waarin wiskunde een rol speelt

Experimenteren in Museum Boerhaave met kinderen

We starten in één van de gangen op de begane grond. En waar ik nog bedacht had dat we alle experimenten één voor één langs zouden gaan, stuiven de kinderen elk een andere kant op. De één staat al bij twee kikkerbanen met een verschillende hellingsgraad. Welke knikker is nou als eerste beneden?

Nummer twee heeft een groot knikkerdoolhof ontdekt. Het is een experiment over kansberekening. De knikker kan op verschillende plekken in het doolhof geplaatst worden. De vraag is via welke weg de knikker naar beneden valt en in welk bakje de knikker uiteindelijk terecht komt. Dit fascineert behoorlijk.

Nummer drie inspecteert aandachtig het lichtschouwspel. Hij bekijkt aandachtig wat er gebeurt als hij de poppetjes verschuift. Wordt de schaduw groter of kleiner? Hij speelt er een tijdje mee en loopt dan weer verder.

We komen langs een wereldbol. Hoe komt die ronde aarde nou plat op een afbeelding in de atlas? Allemaal vragen over alledaagse dingen waar we eigenlijk nooit bij stilstaan. Bij de experimentjes wordt uitgelegd hoe het werkt. Voor onze kinderen is dat allemaal nog wat lastig, maar dat ze begrijpen dat die alledaagse dingen eigenlijk heel bijzonder zijn, is voor nu meer dan voldoende. Naar Museum Boerhaave met kinderen gaan, stemt tot verbazen en nadenken.

De peuter wil ook graag zijn steentje bijdragen bij de experimenten
De peuter wil ook graag zijn steentje bijdragen bij de experimenten
Hoe krijg je de ronde aarde op een platte tekening?
Hoe krijg je de ronde aarde op een platte tekening? Daar is wiskunde voor nodig!
Wat gebeurt als je een figuurtje in het licht naar voren schuift?
Wat gebeurt als je een figuurtje in het licht naar voren schuift?
Peuterzoon wil het ook graag proberen
Peuterzoon wil het ook graag proberen
En ook de constructielatjes vallen in de smaak
En ook de constructielatjes vallen in de smaak

Patronen leggen

Een ruimte verder kunnen op grote tafels patronen en mozaïken worden gelegd. Het zijn geometrische patronen die veel gebruikt worden

Rijksmuseum Boerhaave
Op een grote tafel kun je patronen maken
Zuslief vindt het ook superleuk om te doen
Zuslief vindt het ook superleuk om te doen

Ethische dilemma’s

Boven kunnen we op schermen kijken en luisteren we naar wetenschapsjournalist Diederik Jekel die samen met een hoogleraar filosofie en techniek de voor- en nadelen vertelt van allerlei technische mogelijkheden. Zo is het straks misschien wel mogelijk dat er een geheugenchip in ons brein wordt geplaatst. Zo zullen we minder vergeten.

Eerst worden de voordelen van zulke technologie geschetst. We mogen stemmen: vinden we het een goed idee? Maar daarna volgt de keerzijde. Want meer geheugen betekent ook meer negatieve herinneringen. En willen we dat wel? We mogen opnieuw stemmen. Daarna zien we het resultaat van alle stemmen tot nu toe. Waar eerst een groot deel van de mensen zo’n chip wel ziet zitten, vinden na het verhaal over de keerzijde veel minder mensen het een goed idee.

Onze kinderen zijn net te jong voor dergelijke ethische dilemma’s maar ze vinden het wel reuze interessant om te horen over alle nieuwe mogelijkheden. We doen een aantal dilemma’s en gaan daarna verder.

We komen langs verschillende vitrines en treffen één van de eerste computers aan. Een gigantisch apparaat waar een hele kamer voor nodig is. Wat een verschil met de kleine laptops van nu!

In de vitrines zien we allerlei oude zwart-wit foto’s met daarop wetenschappers. “Waarom zitten er helemaal geen vrouwen bij?” vraagt mijn oudste dochter verbaasd. Goed punt, en fijn dat ze er verbaasd over is. Is er de afgelopen tijd toch wel wat veranderd.

Diederik Jekel legt ons ethische dilemma's voor omtrent wetenschap
Diederik Jekel legt ons ethische dilemma’s voor omtrent wetenschap
Dit is één van de eerste computers in Nederland. Wat een verschil met de kleine laptops van nu
Dit is één van de eerste computers in Nederland. Wat een verschil met de kleine laptops van nu

Anatomisch theater

De kinderen worden inmiddels een beetje onrustig en willen naar buiten. Jammer want ik had graag nog een bezoekje gebracht aan het anatomisch theater. Hier wordt een film getoond over de wetenschap en is een rariteitenkabinet te zien. Het anatomisch theater is een replica van het enige anatomisch theater dat Nederland rijk was. Zo af en toe werd een opgehangen crimineel op de snijtafel gelegd en door een hoogleraar anatomie ontleed. Het publiek, studenten maar ook burgers, konden tegen betaling een kijkje komen nemen bij dit schouwspel. Helaas, we bewaren het theater voor een volgend bezoek.

Waterland Boerhaave

In de binnentuin is een waterspeeltuin. Hoewel: het is meer dan een waterspeeltuin. Je kunt er water omhoog schroeven, met waterraderen water verplaatsen en sluizen bouwen. Allerlei technieken die gebruikt worden voor het inpolderen en verplaatsen van water worden getoond.

Onze kinderen beleven er veel plezier aan. De oudste vindt de waterschroeven interessant en is daar lekker mee aan het spelen. De jongste twee vinden het heerlijk om een bootje voort te trekken.

Wij drinken koffie op het terras. Met zijn allen sluiten we het bezoek aan Museum Boerhaave af met een prima tosti die je bij het museumcafé om het hoekje kan kopen. Als ze wat ouder zijn, zullen we Museum Boerhaave met kinderen zeker nog eens bezoeken.

Buiten is een waterspeelplaats met sluisjes, watermolens en bootjes
Buiten is een waterspeelplaats met sluisjes, watermolens en bootjes
Zo lekker om met blote voeten in het water te staan
Zo lekker om met blote voeten in het water te staan

Praktische info

Rijksmuseum Boerhaave is van dinsdag t/m vrijdag van 10 tot 17 uur geopend. Volwassenen betalen 12,50 euro, kinderen van 4 t/m 17 jaar 5 euro (prijspeil 2018). Met een Museumkaart is de toegang gratis. Je kunt met een buggy door het museum maar handig is het niet. Er is een museumcafé waar je wat kunt eten en drinken en in de binnentuin kun je heerlijk zitten op het terras.

Ligging

Wanneer ga jij dit kleine maar fijne wetenschapsmuseum bekijken?

Meer lezen

Op zoek naar meer leuke wetenschaps- of techniekmusea? Klik & kijk voor meer inspiratie:

KidsErOpUit is te volgen op FacebookInstagram en Twitter.

Dit blog is tot stand gekomen in samenwerking met Leiden Marketing. Zoals je van ons gewend bent delen we altijd eerlijk onze eigen mening en ervaringen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.