Nationaal Park Stenshuvud verkennen

652

Nationaal Park Stenshuvud in Zuid-Zweden is een fantastische park om met je kinderen te bezoeken. Saskia vertelt wat je hier allemaal kunt doen.

National Park Stenshuvud en Naturum

Nationaal Park Stenshuvud ligt in Skane, in het zuidelijke puntje van Zweden. Circa 15 kilometer ten noorden van Simrishamn en net ten zuiden van Kivik. Vanaf kustweg 9 staat het Nationaal Park goed aangegeven en rij je zo naar de centraal gelegen parkeerplaats. Bij de parkeerplaats ligt bezoekerscentrum Naturum, deze is gratis te bezichtigen. Wij zijn ons bezoek aan Stenshuvud hier begonnen. In het bezoekerscentrum zagen we een gigantische hagedis die echt knipoogt, C. vroeg zich meteen af of het een echte hagedis was. Naast de reuze hagedis waren er meerdere kleine opgezette dieren te bekijken. De Zweedse uitleg is bijna te begrijpen, maar voor de liefhebbers is er ook een Engelstalig gidsje aanwezig.

Onze klim- en klauterwandeling

Na het bekijken van het bezoekerscentrum zijn we aan onze wandeling door NP Stenshuvud begonnen. We combineerden de oranje, witte en gele wandeling tot een gevarieerde wandeling van 3,5 kilometer. Eerst liepen we omhoog, de heuvel op. Met warm weer ook goed te doen, want we liepen grotendeels in de schaduw. Boven aangekomen genoten we van het prachtige uitzicht over de zee en het strand. M. en C. vonden het geweldig, ze renden van de ene steen naar de andere. C. wilde op elke steen op de foto en was even teleurgesteld toen hij merkte dat daar geen beginnen aan was.

Lopen over de stenen naar het uitzichtspunt
Lopen over de stenen naar het uitzichtspunt op Stenshuvud
Wow, wat een geweldig uitzicht over zee

Nadat we alle drie de uitzichtspunten hadden bezocht gingen we via de oranje route naar beneden. Dat ging snel en makkelijk via een aangelegde trap. Na een paar 100 meter stapten we over op de witte route. Hier was het pad rijkelijk voorzien van stenen. Echt klimmen en klauteren moesten we op sommige stukken. C. liep een groot deel van de tijd voorop, dat is bijzonder te noemen, want meestal heeft hij de meeste aanmoediging nodig tijdens een wandeling. Heel trots riep hij: “Ik ben de leider, volg mij!”.

Klimmen en klauteren over de stenen.

De witte route sluit aan op de gele route. Hier begint de terugweg die evenwijdig aan de kust loopt. Al snel passeerden we een schattig klein wit vuurtorentje. Daarna was het even zoeken naar het vervolg van het pad, maar de markering is nooit ver weg, alleen soms net om de hoek. We klommen en klauterden verder. Op het moment dat wij verlangden naar een makkelijk pad werden de stenen minder en het pad beter. We kwamen langs een heideveld en stonden daarna op het strand. Heerlijk, even afkoelen! Schoenen uit, broek opstropen (of uit) en lekker door de branding rennen. Het strand is prachtig. Echt licht zand, schoon en met mooi zich op de heuvel die we net bedwongen hadden. Vanaf het strand was het nog zo’n 500 meter naar Naturum en de parkeerplaats.

NP Stenshuvud, soms lijkt het de Veluwe wel....
NP Stenshuvud, soms lijkt het de Veluwe wel….

Voor ons Nederlanders oogde het landschap van Stenshuvud soms verrassend vertrouwd, terwijl de stenen het geheel echt Zweeds maken. Dat laatste maakte de wandeling avontuurlijk en erg aantrekkelijk voor kinderen vanaf circa 5 jaar. Geen zin om te wandelen? Dan kan je ook direct naar het strand lopen.

Culinaire afsluiting

We reden een klein stukje de weg terug en stopten bij koffiecafé Annorlunda. Hier ga je kinderen blij maken met onbeperkt koekjes eten. Ja echt, voor een vast bedrag mag je zoveel Zweedse koekjes eten als je wilt en krijg je 1 drankje erbij. Voor volwassenen kost dit circa 8 euro en voor kinderen net geen 5 euro. In de tuin van het café staan picknicktafels met vrolijke parasols, een heerlijk plekje. Binnen heeft Annorlunda een oud Zweeds sfeer, of eigenlijk het beeld dat ik bij oud Zweeds heb werd daar bevestigd. Een heerlijk plekje!

Het heerlijke terras van Annorlunda
Heel veel koekjes eten. Zoveel als je op kan!

Meer lezen

Nieuwsgierig wat er nog meer te beleven is in de omgeving van Nationaal Park Stenshuvud? Klik & kijk voor meer inspiratie:

KidsErOpUit is te volgen op FacebookInstagram en X (voorheen Twitter).

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.