Nationaal Park Vorpommersche Boddenlandschaft, een echt Duitse ‘geheimtip’

187
Terug fietsen naar Prerow.

Nationaal Park Vorpommersche Boddenlandschaft ligt in het noordoosten van Duitsland, in de regio Fischland-Darß-Zingst. Saskia ging er met haar kinderen heen. Ze ontdekte dat je hier een leuke fietstocht kunt combineren met een mooie wandeling en een bezoek aan het strand.

Nationaal Park Vorpommersche Boddenlandschaft

Nationaal Park Vorpommersche Boddenlandschaft is 805 km2 groot. Hiermee is dit nationaal park het op twee na grootste park van Duitsland. Een deel van het park ligt in de Oostzee en is een belangrijk broedgebied voor vogels. Elk jaar komen er in het najaar circa 30.000 kraanvogels naar het gebied, het is daarmee de grootste rustplaats in Europa voor deze vogels.

Het nationaal park is aan zijn naam gekomen door de ‘Bodden’. Dit zijn vlakke baaien waar zout en zoet water samenkomen. Het is mogelijk om met een boot een tochtje door deze baaien te maken.

Wij hebben een klein deel van Nationaal Park Vorpommersche Boddenlandschaft bezocht, namelijk het gedeelte bij Darßer Ort. Het gehele gebied van het nationaal park is vele malen groter en loopt door tot het westen van het eiland Rügen.

Ligging Nationaal Park Vorpommersche Boddenlandschaft:

Op de fiets van Prerow naar Natureum

Prerow is een gezellig vakantiedorp aan de grens van het Nationaal Park Vorpommersche Boddenlandschaft. Fleurige huisjes in het groen versterken de sfeer. In het dorp zijn meerdere fietsverhuurders en bij een van hen huren we onze fietsen. Ik koop er een kaart van het gebied en vraag advies voor onze fietsroute.

We fietsen Prerow uit via de Waldstraße en de Dammstraße. Zo vinden we makkelijk de Mittelweg die we volgen door het bos. De paden zijn breed en goed begaanbaar, heel fijn met kinderen. Bij de eerste kruising in het bos gaan we naar rechts en dan bij volgende kruising naar links.

“Mam, ik vind zo’n fietstocht echt leuk” roept mijn kritische tienerdochter “veel leuker dan wandelen!” Ik moet om deze dubbele boodschap lachen, ze weet heel goed dat we de fietstocht straks onderbreken voor een wandeling.

Na een paar kilometer fietsen komen we aan bij het Natureum.

Het eerste stukje fietsen we door Prerow, waar ik vooral kijk naar de fleurige huizen.
Even checken of we goed rijden.
We fietsen verder door het bos.

Natureum en voormalige vuurtoren

Het Natureum is een combinatie van museum en bezoekerscentrum. Hier leren we meer over het landschap van het Nationaal Park Vorpommersche Boddenlandschaft, de planten die we er kunnen zien en de dieren die er voorkomen. Ook is een deel van de tentoonstelling gewijd aan de amber die je hier kunt vinden.

De tentoonstelling is niet groot en statisch. Toch vinden de kinderen het leuk om alles te zien. Zeker de opgezette dieren spreken tot de verbeelding, net als de vele stenen en schelpen in de vitrines.

Liefhebbers kunnen de voormalige vuurtoren beklimmen. Ik kijk van onderaf omhoog en besluit het niet te doen. Een smalle trap slingert aan de binnenkant van de toren omhoog. Geen fijne trap voor mensen met hoogtevrees. Wel jammer, want ik vermoed dat het uitzicht over het Nationaal Park Vorpommersche Boddenlandschaft van bovenaf heel mooi is.

De vuurtoren bij het Natureum.
We krijgen een indruk van de vele soorten vogels die in Nationaal Park Vorpommersche Boddenlandschaft leven.

Wandelroute Nationaal Park Vorpommersche Boddenlandschaft met kinderen

Vanaf het Natureum is een wandeling van 5 kilometer uitgezet door het Nationaal Park Vorpommersche Boddenlandschaft. Net als veel andere bezoekers volgen we de route richting het strand. Achteraf zou ik met kinderen juist aanraden om de route andersom te doen, dan begin je rechts van het Natureum en eindig je de wandelroute op het strand.

Wij staan al snel op het strand en meteen is het wandeltempo eruit. “Ik heb een mooie schelp gevonden, kijk eens” komt de jongste van 9 jaar naar mij toegerend. Mijn tienerdochter gaat op zoek naar amber, maar ze heeft niet heel goed opgelet bij het Natureum en heeft geen idee hoe het eruit ziet. We vragen advies aan iemand op het strand: “Dat ga je nu niet vinden, alleen als er een storm is geweest of wind vanuit het noorden dan ligt het op het strand.” Het mag de pret niet drukken. Ik ga op het strand zitten en de kinderen vermaken zich bij de branding.

Het kost me wat moeite om de kinderen weer aan het wandelen te krijgen. Dat is ook de reden dat ik gezinnen aanraad om de wandelroute door het Nationaal Park Vorpommersche Boddenlandschaft andersom te doen. We lopen de duinen in en komen uit op een plankenpad. Op de een of andere manier vinden de kinderen het erg leuk om over zo’n pad te lopen en ze rennen voor mij uit.

Onderweg komen we meerdere uitkijkposten tegen. Mocht je een verrekijker hebben dan is het leuk om die mee te nemen. Bij een van de uitkijktorentjes stoppen we voor een korte break. Daarna buigt het pad af en lopen we terug naar het Natureum.

Schoenen uit en rennen maar!
De wandelroute gaat deels over het strand.
Speuren naar schelpen, steentjes en amber.
Via dit soort planken paden lopen we verder.
Eerste uitkijkpunt dat we tegen komen.
Bij dit uitkijkpunt is een picknicktafel geplaatst.

Terug fietsen naar Prerow

Bij het Natureum pakken we onze fietsen en beginnen we aan de terugweg. Deze keer kies ik een andere route die dichter langs de kust gaat. Deze is iets drukker en we komen ook meer auto’s tegen. Met jonge kinderen die wat onzeker op de fiets zijn zou ik aanraden om de route door het bos terug te nemen.

In Prerow leveren we de fietsen in bij de verhuurder. Ik stel de vraag waarop ik het antwoord wel weet: “Willen jullie een ijsje?” Natuurlijk willen ze dat, dus op naar de ijswinkel die naast de fietsverhuurder zit.

Met een ijsje in de hand praten we na over deze gecombineerde fiets- en wandeltocht door het Nationaal Park Vorpommersche Boddenlandschaft. We zijn het er unaniem over eens dat het een hele afwisselende en leuke dag is. “Alleen hadden we wel langer op het strand willen spelen” concluderen de kinderen. Ze hebben groot gelijk.

Terug fietsen naar Prerow.
Fietsen inleveren en daarna een ijsje eten.

Praktische informatie

We huren de fietsen bij Fahrradverleih Nordic-Darß. Deze fietsverhuurder is te vinden aan de Waldstraße 7 in Prerow. Voor gezinnen zijn er genoeg opties om kinderen mee te nemen, denk hierbij aan fietsstoeltjes, kinderfietsen, aanhangfietsen en fietskarren.

De wandelroute is niet geschikt om met een wandelwagen te doen. Dit komt vooral omdat een deel van de route over het strand gaat. Hier is het zand mul.

Bij het Natureum zagen we een huifkar staan. Hiermee kun je ook heen en weer gaan. Het startpunt is bij de Bernsteinweg in Prerow. Een enkeltje kost 6 euro voor volwassenen en 3 euro voor kinderen. Reserveren is niet mogelijk. Meer informatie is hier te vinden.

Entreeprijs voor het Natureum is 5 euro voor volwassenen en voor kinderen van 4 t/m 16 jaar betaal je 3 euro (prijspeil 2019). Meer informatie over het Natureum is op deze website te vinden.

Het Natureum is niet bereikbaar met de auto.

Had jij al eens van het Nationaal Park Vorpommersche Boddenlandschaft gehoord?

Meer lezen

Op zoek naar meer tips voor een vakantie in Mecklenburg-Vorpommern? Klik & kijk voor meer inspiratie:

KidsErOpUit is te volgen op FacebookInstagram en X (voorheen Twitter)

Dit blog is tot stand gekomen in samenwerking met het Duits Verkeersbureau. Zoals je van ons gewend bent delen we altijd eerlijk onze eigen mening en ervaringen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.