Bernina Express, een prachtige treinreis in Zwitserland

De Bernina Express, zou dat te doen zijn met kinderen? Saskia wil dolgraag tijdens haar Interrail-reis deze prachtige treinroute in Zwitserland afleggen. Het zal een lange dag worden, maar hopelijk wel eentje die daarna op het lijstje kan met onvergetelijke ervaringen.

De route van de Bernina Express in Zwitserland

De Bernina Express rijdt rechtstreeks van Chur naar Tirano, door het kanton Graubünden over de Bernina Pass naar Italië. In de zomer is het mogelijk om de Bernina Express vanuit Davos of vanuit St. Moritz te nemen.

Vanuit Chur is de treinreis ongeveer vier uur. Als je in St. Moritz instapt doe je er twee uur over en vanuit Davos net iets minder dan vier uur.

Vanuit Tirano gaat de Bernina Express-bus naar Lugano. In de zomer rijdt deze bus dagelijks en in de wintermaanden alleen van donderdag t/m zondag.

Het is natuurlijk ook mogelijk om de Bernina Express in omgekeerde richting te doen, dus vanuit Tirano naar Chur of een van de andere Zwitserse plaatsen.

Leuke feitjes:

  • De Bernina Express komt tot 2253 meter hoogte.
  • De trein passeert 55 tunnels en 196 bruggen.

Wist je trouwens dat de Bernina Express als een van de weinige treinroutes op de UNESCO Werelderfgoedlijst staat?

De Bernina Express rijdt het station van Chur binnen.
De Bernina Express rijdt het station van Chur binnen.

Bernina Express met kinderen, hoe is deze treinreis?

In dit blog lees je eerst meer over onze ervaring met de Bernina Express en hoe we deze treinroute met kinderen hebben ervaren. Daarna geven we antwoord op praktische vragen zoals: wat is de beste plek om in de Bernina Express te zitten? Wat kost het? Waar kan ik m’n treinkaartje boeken? Handige tips dus voor iedereen, of je nu met of zonder kinderen gaat reizen.

Met de Bernina Express van Chur naar Tirano

De Bernina Express vertrekt om 8.32 uur vanuit Chur. Een ambitieus tijdstip, want we verblijven in Zürich en nemen vanaf daar al om 6.37 uur de trein naar Chur. Een half uur later kan ook, maar dan is de overstap wel erg krap en we willen onze trein echt niet missen.

Vooraf is er bij de kinderen niet heel veel enthousiasme als ik vertel dat we een hele mooie treinreis gaan maken en dat we de hele dag onderweg zijn, maar als ze de panoramawagons van de Bernina Express zien krijgen ze langzaam door dat we geen gewone treinreis gaan maken.

Bij onze zitplaatsen liggen kaartjes van de route en nu zien ze foto’s van al het moois dat we tegen gaan komen. Maureen (10,5 jaar oud) begint de informatie direct te bestuderen. Camiel (8 jaar) duikt achter z’n eigen beeldschermpje. Dat kan hem de hele reis meer boeien dan het uitzicht.

Maureen krijgt echt plezier in de treinreis als ze ziet hoe mooi de route is.
Maureen krijgt echt plezier in de treinreis als ze ziet hoe mooi de route is.
Dit soort uitzichten... we krijgen er geen genoeg van.
Dit soort uitzichten… we krijgen er geen genoeg van.

Van groene Alpenweides naar besneeuwde bergtoppen

De trein rijdt rustig de Alpen in. De spectaculaire uitzichten komen nog, maar wij genieten wel van de mooie Alpenweides met de hoge bergen erachter. Al snel komen bij iedereen de camera’s te voorschijn. Als een stel paparazzi leggen we allemaal het landschap vast. Gelukkig mindert de trein af en toe vaart, maar soms is snel klikken wel nodig.

Maureen kijkt het hele gebeuren eerst aan, ze lijkt onze reacties wat overdreven te vinden. Maar dan wordt het landschap steeds spectaculairder. “Ik ga ook foto’s maken” zegt ze en daar stopt ze de rest van de treinreis niet meer mee. Soms staat Gerard rechts te fotograferen, Maureen links en ik film ondertussen.

We blijven maar foto's maken.
We blijven maar foto’s maken.
Heel af en toe kijkt Camiel ook naar buiten.
Heel af en toe kijkt Camiel ook naar buiten.
Maureen wordt naarmate de reis vordert steeds enthousiaster.
Maureen wordt naarmate de reis vordert steeds enthousiaster.

De Bernina Express in de sneeuw en stop in Alp Grüm

We komen hoger en hoger en dan rijden we tussen de sneeuw. Hier en daar smelt het al weg, maar het landschap is overwegend wit. We komen langs een gletsjer en bevroren meren. En dan wordt aangekondigd dat we in Alp Grüm 15 minuten stoppen. We kunnen hier de trein uit om foto’s te maken. Dat hoeven ze geen twee keer te zeggen.

In de meivakantie gaat de Bernina Express nog door de sneeuw.
In de meivakantie gaat de Bernina Express nog door de sneeuw.
Schitterend om de rode trein door de witte sneeuw te zien rijden.
Schitterend om de rode trein door de witte sneeuw te zien rijden.
We zien gletsjermeren.
We zien gletsjermeren.
In Alp Grüm stoppen we 15 minuten.
In Alp Grüm stoppen we 15 minuten.
Vanaf het terras kijken we naar de prachtige omgeving.
Vanaf het terras kijken we naar de prachtige omgeving.
Familiekiekje bij de Bernina Express.
Familiekiekje bij de Bernina Express.

De afdaling aan de zuidkant van de Alpen

Langzaam laten we de sneeuw achter ons en komen we weer bij de groene Alpenweides. Deze keer aan de zuidkant die normaal gesproken zonniger is. Vandaag niet, het wordt steeds bewolkter. De trein draait naar beneden, de ene keer zien we het dal rechts en de andere keer links van ons. We leven ons weer flink uit met de camera’s als we bij het beroemde ronde viaduct komen. Wat een fotogenieke plek!

Terwijl we wachten totdat we bij Tirano zijn zegt Maureen tegen mij: “Dit heb je heel goed uitgekozen mama”. Ze heeft echt genoten van deze prachtige treinroute. Dat Camiel het (nog) niet kan interesseren maakt ons niet uit. Hij heeft zich op z’n eigen manier vermaakt in de trein.

We rijden naar beneden, op weg naar Tirano.
We rijden naar beneden, op weg naar Tirano.
Het landschap wordt weer groener.
Het landschap wordt weer groener.
Aan de zuidkant van de Alpen ziet het er toch net iets anders uit dan aan de noordkant.
Aan de zuidkant van de Alpen ziet het er toch net iets anders uit dan aan de noordkant.
Bekend plaatje: de Bernina Express over de bogenbrug.
Bekend plaatje: de Bernina Express over de bogenbrug.
We rijden langs groene bergmeren.
We rijden langs groene bergmeren.

Aankomst in Tirano

De Bernina Express komt om 12.50 uur aan in Tirano. Hier hebben we 1,5 uur de tijd voordat de Bernina Bus naar Lugano vertrekt. Zoals het een echt Italiaans stadje betaamt zijn alle winkels tussen de middag dicht. Op een pleintje in het oude centrum van Tirano eten we onze broodjes op. Daarna slenteren we terug naar het station om op het stationsplein een echt Italiaans ijsje te eten. Heerlijk!

Let op: Tirano ligt in Italië, zorg dus dat je identiteitskaart en/of paspoort bij je hebt.

In Tirano eten we een Italiaans ijsje.
In Tirano eten we een Italiaans ijsje.

De Bernina Bus van Tirano naar Lugano

De bus staat aan de andere kant van het station en is duidelijk herkenbaar. Met grote letters staat er ‘Bernina Express’ op de rode bus. We hebben vaste plaatsen in de bus, dus er is geen gedrang bij de deur omdat mensen graag een goede plek willen. Alle grote bagage gaat onder in de bus en dan is het tijd om te gaan. Last minute moet Maureen nog naar de wc, dat kan gelukkig bij het station. In de bus zelf is geen toilet aanwezig.

De busrit duurt 3 uur. We volgen de rivier de Adda en komen langs het Comomeer en het meer van Lugano. Halverwege wordt een korte stop gemaakt zodat iedereen naar de wc kan.

Helaas regent het in Italië, toch genieten we van deze busreis. Omdat de bus grotendeels het dal volgt zijn er niet veel bochten, dat lijkt me prettig voor mensen die snel wagenziek worden. We vermaken ons met spelletjes spelen op de telefoon en af en toe naar buiten kijken. In de bus zijn usb-poorten aanwezig, dus de batterijen van de telefoons kunnen we onderweg weer opladen.

Bij aankomst in Lugano nemen wij de trein naar Zürich. Een reguliere trein die er ruim 2 uur over doet. Al met al zijn we 14 uur onderweg geweest en dat is het zeker waard!

De bus van de Bernina Express.
De bus van de Bernina Express.

Wat kost de Bernina Express met Interrail Pass?

De Bernina Express is gratis met de Interrail Pass, we moeten wel reserveringskosten betalen voor een plek in de panoramawagon en voor de bus van Tirano naar Lugano. Voor 4 personen ben ik hiervoor in de meivakantie zo’n 100 euro kwijt. De reserveringskosten verschillen iets per seizoen. Voor kinderen betaal je dezelfde prijs als voor volwassenen. Let er op dat het voor hele jonge kinderen kan zijn dat je voor de trein geen reservering hoeft te maken (en ze dus op schoot moeten), maar dat het voor de bus wel altijd nodig is.

Het is ook mogelijk om dit treintraject met een reguliere trein te doen. Je hebt dan minder goed zicht, maar bespaart wel geld. Eventueel kun je de bus dan apart erbij boeken als je die nodig hebt.

Reguliere prijzen Bernina Express

Heb je geen Interrail Pass? Dan betaal je voor een 4-persoons gezin circa 324 euro voor de Bernina Express en de bus van Tirano naar Lugano.

Reguliere prijzen Bernina Express Chur – Tirano – Lugano:

  • Volwassenen: 76 euro
  • Kinderen van 6 t/m 16 jaar: 38 euro
  • Daarnaast komen er reserveringskosten bij: 12 euro p.p. in de zomer voor de trein en 12 euro p.p. in de zomer voor de bus

Alle genoemde prijzen voor de Bernina Express zijn uit 2018 en voor een 2e klas zitplek. Voor een zitplaats helemaal achterin de trein betaal je ongeveer het dubbele van deze bedragen.

Het moge duidelijk zijn: als je van plan bent om dit soort mooie treinroutes in Zwitserland te maken, dan is een Interrail Pass financieel erg aantrekkelijk. Wij zouden anders zelf nooit 324 euro voor een dagje treinen hebben betaald. Ik heb dan nog niet eens de trein van Zürich naar Chur en van Lugano naar Zürich meegerekend….

Infotrainment-systeem

In de Bernina Express en in de bus is een Infotrainment-systeem aanwezig. Via je smartphone kun je meer horen over de route. Neem hiervoor zelf een koptelefoon of ‘oortjes’ mee. Ben je ze vergeten? Dan kun je deze voor circa 6 euro in de trein kopen.

Wat is de beste plek in de Bernina Express?

Je vraagt je misschien af waar je het beste kunt zitten in de Bernina Express. Wij vinden de panoramarijtuigen echt een meerwaarde hebben. Niet alleen vanwege de grote ramen waardoor we goed zicht hebben, maar ook omdat ze het achterste deel van de trein vormen. Hierdoor zien we bij bochten vaak het voorste deel van de trein, wat een heel mooi beeld geeft. Kies dus als het kan een plek zo ver mogelijk naar achteren in de trein.

Of je links of rechts zit maakt niet heel veel uit, het zicht is overal goed. Al denk ik dat je (komende vanuit Chur) aan de rechterkant van de trein net iets vaker aan de ‘goede’ kant zit. Wij zaten links in de trein en hebben alles kunnen zien wat we wilden zien.

Aan beide kanten van de trein kun je goed foto's maken.
Aan beide kanten van de trein kun je goed foto’s maken.

Wat is de beste reisperiode voor de Bernina Express?

De Bernina Express rijdt het hele jaar. In de winter rij je door de sneeuw, dat zal echt magisch zijn. In de zomer is het landschap nog groener. Wij gingen in de meivakantie met de Bernina Express. Qua weer best een risico, maar we troffen gelukkig een zonnige dag. Mistig weer of regen is niet prettig, je ziet minder en bij regen is het ook lastiger om foto’s te maken.

Waar kan ik mijn treinkaartje voor de Bernina Express boeken?

De Bernina Express is eigendom van Rhaetian Railway. Treinkaartjes en reserveringen kunnen via hun website gemaakt worden. Ook kun je in Zwitserland op het station je treinkaartjes en reserveringen regelen. Met de Interrail Pass hoef je alleen de reservering te doen.

De Jong Intra heeft prachtige individuele treinreizen in het aanbod. Hierbij ga je vanuit Nederland met de trein naar Zwitserland. Treinreizen met de Bernina Express erbij zijn:

Staat een reis met de Bernina Express ook op jouw bucketlist?

Meer lezen

Op zoek naar meer ideeeën voor treinreizen met kinderen? Klik & kijk voor meer inspiratie:

KidsErOpUit is te volgen op FacebookInstagram en Twitter.

Dit blog is mede tot stand gekomen in samenwerking met Interrail. Zoals je van ons gewend bent delen we altijd eerlijk onze eigen mening en ervaringen.