Interrail route: Zwitserland, Oostenrijk en Hongarije

Een Interrail route kiezen valt niet mee. Saskia kon bijna niet kiezen uit alle mogelijkheden die de Interrail Pass biedt. Uiteindelijk viel de keuze op de combinatie Zwitserland, Oostenrijk en Hongarije. Ok, met een beetje Duitsland, maar dat was alleen ’s nachts.

Interrail route in Europa bedenken

Een lichte paniek overviel me toen we besloten te gaan Interrailen. Waar gaan we heen? Opeens lag heel Europa aan onze voeten. Noord, oost, zuid of west? Kiezen we grote steden of juist kleinere? Gaan we de natuur in? Hoeveel stops kiezen we in onze reis?

Gelukkig had ik enig houvast. Samen met Gezinopreis gingen we een uitdaging aan: backpack- versus suitcasefamily challenge. Niet alleen de manier waarop we onze bagage meenemen is anders, maar ook de manier van reizen. Als je (net zoals wij) graag met koffer reist dan ben je waarschijnlijk ook een type dat wel van enig comfort houdt, zich niet wil overhaasten en het maximale uit een bestemming wil halen. Wij gingen dus voor een rustige planning en besloten ons te beperken tot drie steden die onderling een goede treinverbinding hebben.

Nieuwsgierig welke Interrail Passen er allemaal zijn? Bekijk ze hier.

De suitcase family. Wij gaan Interrailen met koffer.
De suitcase family. Wij gaan Interrailen met koffer.

Meer over de backpack- versus suitcasefamily challenge lezen? Of over onze plannen vooraf? Lees dan het blog dat ik eerder schreef over onze Interrail plannen.

In ons filmpje hoor je meer over de opdrachten tijdens de backpack- versus suitcasefamily challenge en krijg je veel tips voor Interrailen met kinderen. Aanrader om te kijken, zeker als je nieuwsgierig bent hoe zo’n nachttrein eruit ziet.

Beschikbaarheid en routes van nachttreinen

Al bij de eerste oriëntatie op onze Interrail route wordt duidelijk dat als we met de nachttrein willen, de keuze qua routes beperkt is. Vanuit Nederland rijden er helaas geen nachttreinen meer, we zijn dus aangewezen op nachttreinen die vanuit Duitsland vertrekken. Een nachttrein lijkt ons heel efficiënt en een unieke ervaring.

Bij sommige nachttreinen moet je ’s avonds heel laat overstappen of zelfs midden in de nacht. Deze vallen voor ons af. Ik vind dat met kinderen niet te doen. Al deze informatie vind ik op de website van Interrail en ik gebruik de Interrail-app om reistijden te checken. Uiteindelijk valt de keuze op de nachttrein Hannover – Wenen voor de heenreis en Zürich – Hannover voor de terugreis. Deze treinen vertrekken op tijden die met kinderen te doen zijn en we hoeven niet over te stappen.

Lange afstandstreinen

Voordat ik de nachttrein vast leg, bekijk ik eerst of het mogelijk is om op een logische manier van Wenen naar Zürich te gaan. Tussen beide steden rijdt een rechtstreekse trein. Hierdoor kunnen we zonder overstappen in nog geen 8 uur van de ene naar de andere stad.

Dan vallen alle puzzelstukjes in elkaar. Boedapest staat al heel lang op ons verlanglijstje en is vanuit Wenen heel goed bereikbaar. Deze route is nog geen 3 uur met de trein.

Interrail route: Zwitserland, Oostenrijk en Hongarije

Ik vertelde het al in het blog over onze Interrail plannen, dit was onze reisplanning:

  • Dag 0: met de nachttrein van Hannover naar Wenen
  • Dag 1 en 2: Wenen
  • Dag 3: van Wenen naar Boedapest
  • Dag 4 en 5: Boedapest
  • Dag 6: van Boedapest naar Wenen
  • Dag 7: van Wenen naar Zürich
  • Dag 8, 9 en 10: Zürich, inclusief een dag met de Bernina Express
  • Dag 11: met de nachttrein naar Hannover
  • Dag 12: vanuit Hannover naar Nederland

Maar hoe pakte dit in de praktijk uit? En zouden we nu dingen anders doen in deze Interrail route? Ook hebben we tips voor je als je deze route wilt uitbreiden omdat je meer tijd hebt.

Hoe bevalt onze Interrail route in de praktijk?
Hoe bevalt onze Interrail route in de praktijk?

Onze ervaring met deze Interrail route met kinderen

Onze planning voor de Interrail route ziet er vooraf goed uit voor ons gevoel. Ik baal alleen dat we op de laatste dag heel vroeg aankomen in Hannover en er dan nog geen goede treinverbinding met Nederland is. Om met boemeltjes terug te treinen of om drie uur te wachten, daar heb ik geen zin in. We besluiten om met de auto naar Hannover te gaan. Vanuit het oosten van het land is dat prima te doen. We parkeren de auto bij Hannover Hbf P7 Tiefgarage (Augustenstrasse), direct achter het station. Per 24 uur parkeren betalen we 6 euro. Dat is prima te doen.

Met de nachttrein van Hannover naar Wenen

De nachttrein vertrekt om 21.57 uur uit Hannover. Maureen en Camiel slapen altijd laat, dus we zien deze vertrektijd met hen wel zitten. Op station Hannover eten we bij de Burger King onze avondmaaltijd en we rekken ons verblijf tot de vertrektijd van de nachttrein.

Dan is het tijd om in te stappen. Vooral Maureen is erg benieuwd naar de trein waar je in kunt slapen. Ze kan zich er helemaal niets bij voorstellen. “Oh, er zijn echte bedden! We hoeven niet op stoelen te slapen” ontdekt ze als ze onze couchette instapt. Ik kijk wel met enige angst naar de bovenste bedden. Waarom zit hier geen hekje voor? Dan blijkt dat er een net te spannen is tussen de bedden. Mocht je eruit rollen, dan vangt het net je op.

Wil je meer zien van de nachttrein? Bekijk dan het filmpje dat aan het begin van dit blog staat.

Ik maak snel de bedden op. Het is allang kinderbedtijd geweest. Ondertussen trekken de kinderen hun pyama aan en worden de knuffelbeesten erbij gepakt. Ze poetsen hun tanden in de ‘badkamer’, een af te sluiten gedeelde ruimte met een wastafel. Vrij snel nadat ze in bed liggen hoor ik aan hun ademhaling dat ze slapen.

Zelf slaap ik niet zo goed. Ik heb vooraf besloten me daar niet druk over te maken. Ik ga liggen, luister naar alle geluiden en rust zo uit. Af en toe val ik eventjes in slaap.

De volgende ochtend krijgen we zelfs ontbijt. Dat had ik niet verwacht. Het ontbijt is vrij basic (twee bolletjes, boter en jam), maar de bijbehorende koffie en thee smaken ons goed. En dan zijn we rond 8.15 uur bijna in Wenen. Snel de laatste spullen terug in de tas doen en dan zijn we klaar om uit te stappen.

De trein wordt halverwege de nacht gesplitst, een deel gaat naar Wenen en een deel naar Innsbrück.
De trein wordt halverwege de nacht gesplitst, een deel gaat naar Wenen en een deel naar Innsbrück.
De nachttrein van Hannover naar Wenen.
De nachttrein van Hannover naar Wenen.
Ontbijtje in de trein.
Ontbijtje in de trein.

Twee dagen in Wenen

Ik heb gekozen voor een hotel op loopafstand van het station en met een 24-uurs receptie. We lopen naar Meininger Hotel Hauptbahnhof en droppen daar onze bagage. Bij dit hotel krijg je met de Interrail Pass 10% korting op je overnachting. Het is inmiddels 9 uur en wij zijn er helemaal klaar voor om Wenen te gaan verkennen.

Wenen is een leuke stad om met kinderen heen te gaan. Wij bezoeken tijdens deze twee dagen:

  • Stephansdom
  • Hundertwasserhaus
  • Het Prater
  • Appartementen van Sissi in de Hofburg
  • Natuurhistorisch Museum
  • ZOOM Kindermuseum
  • Spaanse Rijschool

Dit is prima te doen qua tijd. Let er wel op dat je voor ZOOM Kindermuseum een tijdslot moet reserveren. Ook voor de Spaanse Rijschool is het aan te raden om vooraf online kaartjes te kopen.

Meininger Hotel Wien Hauptbahnhof.
Meininger Hotel Wien Hauptbahnhof.
Prima (basic) familiekamer.
Prima (basic) familiekamer.

Trein van Wenen naar Boedapest

Het handige van een hotel op loopafstand van het station is dat je snel bij de trein bent. We hoeven geen rekening te houden met wachttijden die je wel hebt als je gebruik moet maken van bus, tram of metro. Wij lopen ’s ochtends naar Wien Hauptbahnhof om vanaf daar de trein naar Boedapest Keleti te nemen. Deze vertrekt om 8.42 uur.

Op weg naar Wien Hauptbahnhof.
Op weg naar Wien Hauptbahnhof.
De trein van Wenen naar Boedapest.
De trein van Wenen naar Boedapest.
Ze vermaken zich prima in de trein.
Ze vermaken zich prima in de trein.
Aankomst in Boedapest.
Aankomst in Boedapest.
Boedapest Keleti is een mooi kopstation.
Boedapest Keleti is een mooi kopstation.

Twee en een halve dag in Boedapest

In Boedapest hebben we een appartement in het centrum van Pest geboekt. Dichtbij meerdere metrohaltes en heel voordelig. Hoewel ik de voorkeur heb voor een hotel bij het station, is het in Boedapest goed te doen om naar de accommodatie te reizen met het openbaar vervoer. Dit komt vooral door de gunstige aankomst- en vertrektijden van de treinen die we nemen. Hierdoor hebben we genoeg tijd om van- en naar het station te reizen. Daarnaast ligt het station niet op loopafstand van het centrum, wat mede de keuze voor een accommodatie in het centrum heeft bepaald.

Twee en een halve dag blijkt veel te kort voor Boedapest. Mocht je meer tijd hebben, dan zou ik hier zeker 4 of 5 dagen voor uittrekken. Wij hebben de volgende dingen gedaan in Boedapest:

  • Margaretha-eiland (incl fonteinshow)
  • Lukacs bad en Széchenyibaden
  • Városliget, het stadspark
  • Parlementsgebouw
  • Burchtwijk en Vissersbastiljon
  • Gellertheuvel, inclusief toffe speeltuin
  • Joodse synagoge
  • Wandelen langs de donau
  • Fietsexcursie met Baja Bikes

Boedapest is zeker een bezoek waard met kinderen. De vele mogelijkheden om te zwemmen zorgen ervoor dat onze dagen gevuld zijn met gevarieerde activiteiten. Het is wel een drukke stad met veel nieuwe indrukken voor onze kinderen.

Het appartement in Boedapest is gevestigd in een oud gebouw.
Het appartement in Boedapest is gevestigd in een oud gebouw.
Keukentje en eetkamertafel in het appartement.
Keukentje en eetkamertafel in het appartement.

Met de trein van Boedapest naar Wenen

Vanuit ons appartement lopen we in 5 minuten naar de metrohalte. Vanaf daar hebben we een rechtstreekse verbinding naar treinstation Boedapest Keleti. Daar komen we ruim op tijd aan. Ik hou niet van gestress, dus bouw altijd een ruime tijdmarge in mijn planning. In circa 2,5 uur zijn we terug in Wenen.

Vanuit Boedapest naar Wenen. Ook met München hebben beide steden een goede verbinding.
Vanuit Boedapest naar Wenen. Ook met München hebben beide steden een goede verbinding.
Iedereen heeft z'n eigen bagage bij zich, ook de kinderen.
Iedereen heeft z’n eigen bagage bij zich, ook de kinderen.
Op zoek naar ons plekje in de trein. We zitten in de 'familyzone' van ÖBB.
Op zoek naar ons plekje in de trein. We zitten in de ‘familyzone’ van ÖBB.
Ze komen zelfs langs met verse koffie en thee.
Ze komen zelfs langs met verse koffie en thee.
Heel erg tevreden met de kwaliteit van de ÖBB treinen!
Heel erg tevreden met de kwaliteit van de ÖBB treinen!

Halve dag Wenen

We komen rond het middaguur aan in Wenen. Deze keer slapen we één nachtje in A&O Hotel Wien Hauptbahnhof, eveneens op loopafstand van het station en ook hier krijgen we 10% korting met de Interrail Pass. We brengen snel de bagage naar onze kamer en zijn dan klaar om opnieuw Wenen in te gaan. Deze keer gaan we naar Schloss Schönbrunn en de bijbehorende dierentuin. Vooral die laatste is een bezoek meer dan waard, net als de paleistuinen.

Maureen en Camiel voelen zich duidelijk op hun gemak in Wenen, ik vraag me af waardoor dat komt. Dat weten ze zelf goed te vertellen: “Hier heb je niet zoveel zwervers als in Boedapest en ik snap een beetje wat overal staat. Van dat Hongaars begrijp ik niets, maar Duits lijkt op Nederlands”.

A&O Hotel ligt nog dichter bij het station van Wenen.
A&O Hotel ligt nog dichter bij het station van Wenen.
Opnieuw een (basic) familiekamer.
Opnieuw een (basic) familiekamer.

Met de trein van Wenen naar Zürich

We staan vroeg op. Om 7.30 uur gaat onze trein en we willen vooraf een ontbijtje kopen op het station. Met onze gevulde boodschappentas staan we te wachten op de trein. Helaas, vertraging. Voor het eerst deze reis. Uiteindelijk blijkt het gedeelte dat naar Zürich gaat niet te komen en we volgen de rest van de reizigers die in de trein naar Innsbrück stapt. Dan komen we in ieder geval in de goede richting… “Hoe moet het als we na Innsbrück niet verder kunnen?” vraagt Maureen ongerust. Ik zie dat ze zich echt zorgen maakt en slik mijn grapje over onder de brug slapen in. “Desnoods boeken we daar een hotel voor één nacht” stel ik haar gerust.

Als de conducteur langs komt vragen we om reisadvies. Hij vertelt dat de trein naar Zürich ongeveer een half uur achter ons rijdt. In Innsbrück stappen we over. We hebben ruim een uur vertraging maar zijn er allemaal heel relaxed onder.

Eenmaal in de trein naar Zürich blijkt dat deze niet verder rijdt dan de Zwitserse plaats Sargans. Tja, de trein moet weer terug en anders wordt de vertraging nooit ingelopen… Vanuit Sargans gaan er meerdere treinen naar Zürich. Yeah, we gaan onze eindbestemming van deze dag makkelijk halen!

Aan het einde van de middag rijden we het station van Zürich binnen.

Vroeg op weg naar Zürich.
Vroeg op weg naar Zürich.
Waar blijft de trein?
Waar blijft de trein?
Heel af en toe kijken de kinderen naar buiten.
Heel af en toe kijken de kinderen naar buiten.
Ongeplande overstap door de vertraging.
Ongeplande overstap door de vertraging.

Drie dagen in Zürich

Eigenlijk hebben we vier dagen in Zürich. Een van deze dagen benutten we om met de Bernina Express te reizen. Daar kom ik zo apart op terug. Na alle stadse indrukken van Wenen en Boedapest zijn we toe aan natuur. Dat komt goed uit, want de omgeving van Zürich is prachtig. Deze keer overnachten we in een appartement op 10 minuten ‘trammen’ van het station.

Tijdens onze drie dagen in Zürich doen we de volgende activiteiten:

  • Een dag buiten Zürich naar de Uetliberg en Langenberg Wildlife Park
  • KinderCity
  • Fifa World Football Museum (Saskia en Maureen)
  • FocusTerra en Zoologisch Museum (Gerard en Camiel)
  • MFO-park
  • Wandeling door het centrum van Zürich en varen op de Zürichsee

We hadden in Zürich ons prima nog een dag kunnen vermaken. De stad heeft heel wat musea, dus ook met slecht weer is er genoeg te doen.

Voor de deur van het appartement.
Voor de deur van het appartement.
Ruime woonkamer met keuken en slaapbank.
Ruime woonkamer met keuken en slaapbank.

Met de Bernina Express

Vanuit Zürich gaan we een ‘dagje’ met de Bernina Express. ‘Dagje’ tussen aanhalingstekens, want het wordt een lange reisdag. Om 6.37 uur nemen we vanuit Zürich de trein naar Chur. Deze trein kun je ook een half uur later nemen, maar dan is de overstap op de Bernina Express wel erg krap. Wij wilden niet het risico lopen deze trein te missen. Vanuit Chur vertrekt de Bernina Express om 8.32 uur.

En dan begint de mooiste treinreis die ik ooit heb gemaakt. Onze rode trein slingert omhoog, de Alpen in, op weg naar de besneeuwde bergtoppen. Wij weten soms van gekkigheid niet aan welke kant van de trein we naar buiten zullen kijken. Maureen wordt al snel aangestoken door ons enthousiasme en doet fanatiek mee met fotograferen. Camiel vindt het minder boeiend en speelt een game op zijn telefoon. Alleen als wij het vragen kijkt hij naar buiten: “Mooi hoor, mag ik nu verder spelen?”.

De trein van Zürich naar Chur.
De trein van Zürich naar Chur.
Om 8.32 uur gaat de Bernina Express naar Tirano.
Om 8.32 uur gaat de Bernina Express naar Tirano.
Daar komt de Bernina Express aan. Wij hebben plekken gereserveerd in de panoramawagon.
Daar komt de Bernina Express aan. Wij hebben plekken gereserveerd in de panoramawagon.
De route van de Bernina Express bestuderen.
De route van de Bernina Express bestuderen.
We rijden over besneeuwde Alpentoppen en door groene dalen.
We rijden over besneeuwde Alpentoppen en door groene dalen.

Om 12.49 uur komen we aan in Tirano. Hier hebben we 1,5 uur de tijd voordat de Bernina Express Bus ons naar Lugano brengt. Zoals vaker in Zuid-Europese landen zijn tussen de middag de winkels dicht. We hebben geen zin om met de kinderen op een terrasje te gaan zitten en zijn blij dat we onze eigen lunch mee hebben genomen. Als toetje eten we een echt Italiaans ijsje.

Langs de Italiaanse meren rijden we naar Lugano. De bus doet er 3 uur over. Vanuit Lugano nemen we om 18.10 uur een rechtstreekse trein naar Zürich waar we om 20.28 uur aankomen.

Wat een lange, maar vooral fantastische, dag was dit!

Verder met de Bernina Express Bus.
Verder met de Bernina Express Bus.
We rijden door Italië.
We rijden door Italië.
Vanuit Lugano met de trein terug naar Zürich.
Vanuit Lugano met de trein terug naar Zürich.

Nachttrein Zürich – Hannover

Onze laatste treinreis alweer. Ik vind het jammer, deze Interrail reis had best langer mogen duren. Met enige tegenzin stappen we daarom in de Nightjet van ÖBB. We zoeken onze couchette op, leggen de koffers in het bagagerek en verdelen de bedden. Om 20 uur rijden we Zürich uit.

Camiel ligt heerlijk in het bovenste bed en is al naar dromenland vertrokken voordat we Zwitserland uit zijn. Maureen blijft langer op en vermaakt zich met naar buiten kijken. Ze vindt het raar dat ze met kleren aan moet slapen. We doen dit omdat we de volgende ochtend al om 6 uur in Hannover aankomen en we zolang mogelijk willen slapen. Ook deze keer slaap ik nauwelijks in de nachttrein. Het is niet anders, uitrusten doe ik in ieder geval wel.

Onze trein staat al op het bord, ook al zijn we zoals gewoonlijk veel te vroeg op het station.
Onze trein staat al op het bord, ook al zijn we zoals gewoonlijk veel te vroeg op het station.
Wachten....
Wachten….
Het personeel van ÖBB is elke keer zo behulpzaam.
Het personeel van ÖBB is elke keer zo behulpzaam.
Hij is klaar voor de terugreis.
Hij is klaar voor de terugreis.
Camiel slaapt goed in de nachttrein.
Camiel slaapt goed in de nachttrein.
Ontbijt in de vroege morgen.
Ontbijt in de vroege morgen.

Om 5.30 uur komt ons ontbijt. Terwijl we rustig aan het eten zijn zien we dat we om 5.50 uur Hannover al binnen rijden. Eerder dan de dienstregeling aangeeft. Snel proppen we de laatste losse spullen in de koffers. Het ontbijt laten we voor wat het is. Nog een laatste check, hebben we al onze spullen? En dan staan we op het perron. Onze Interrail reis is voorbij gevlogen!

We halen de auto uit de parkeergarage en rijden naar huis. Wat hebben we van deze reis genoten en wat is het jammer dat het Interrailen alweer voorbij is.

Deze Interrail route uitbreiden

Heb je meer tijd dan wij hadden? Dan is deze Interrail route makkelijk uit te breiden. Kiezen bijvoorbeeld een van deze mogelijkheden:

  • Meer tijd in Boedapest
  • Reis op de heenweg via Berlijn en Praag of via München
  • Verblijf enkele dagen in Innsbrück of Salzburg
  • Breng meer tijd door in Zwitserland en maak daar nog een paar mooie treinreizen, Tikva van Gezinopreis heeft haar tips voor Interrailen in Zwitserland bij elkaar in één blog gezet.

Wij zouden er zelf voor kiezen om meer natuur toe te voegen. Een stad is best vermoeiend en geeft veel indrukken. Vooral vanuit Innsbrück is het makkelijk om dagtripjes de bergen in te maken.

Handig om te weten

Kinderen t/m 11 jaar Interrailen gratis. Er zijn verschillende soorten passen te koop, met elk hun eigen regels t.a.v. hoeveel dagen je binnen een bepaalde periode kunt reizen. Je vindt alle mogelijkheden hier.

Alle genoemde treintijden en treinverbindingen in dit blog zijn uit 2018. Vooral de trajecten van de nachttreinen zijn erg aan verandering onderhevig. Bekijk dus voordat je een Interrail route samenstelt wat op dat moment de routes zijn van de nachttreinen.

Wij hebben bijna alleen met de Oostenrijkste treinmaatschappij ÖBB gereisd. Dat is ons erg goed bevallen. De treinen zijn schoon, het personeel is vriendelijk, er zijn stopcontacten in de trein en de dagtreinen hebben zelfs speciale ‘family zones’.

Deze Interrail route hebben we in de meivakantie gedaan. We hebben alle treinen vooraf gereserveerd. Alleen voor Wenen – Boedapest vice versa was dat eigenlijk niet nodig. Al vind ik het zelf wel een prettig idee dat je van tevoren weet dat je als gezin bij elkaar zit. Ik zou daarom de volgende keer weer zitplaatsen reserveren.

Meer lezen

Op zoek naar meer toffe treinreizen? Klik & kijk voor meer inspiratie:

KidsErOpUit is te volgen op FacebookInstagram en Twitter.

Dit blog is tot stand gekomen in samenwerking met Interrail. Zoals je van ons gewend bent delen we altijd eerlijk onze eigen mening en ervaringen.

6 REACTIES