Weekend Rotterdam met kinderen

Ons eerste weekend Rotterdam met kinderen was ons zo goed bevallen, dat we al snel het plan kregen om nog een keer naar deze geweldige stad te gaan. Ik kan meteen eerlijk bekennen dat ik na ons tweede weekend alweer genoeg ideeën heb voor een derde weekendje Rotterdam… Het is zo’n heerlijke stad om met kinderen heen te gaan! Nieuwsgierig wat we tijdens ons weekend Rotterdam hebben gedaan en wat de kosten zijn? Lees dan verder.

Zaterdagochtend begon onze ochtend met het gebruikelijke programma met zwemles en muziekles. Daarna snel naar de trein en dankzij werkzaamheden treinden we via Zwolle naar Rotterdam. Met een stralend zonnetje kwamen we aan in Rotterdam.

Met de metro en tram is leuk als je dat niet gewend bent.

Met de metro en tram gingen we naar de Euromast. Vooraf vroeg ik me af of de kinderen dit echt leuk zouden vinden, maar gelukkig waren ze al helemaal enthousiast omdat ze weer in Rotterdam waren. De Euromast herkenden ze van de vorige keer en ze vonden het geweldig dat we helemaal naar boven gingen. Ze gunden zich nauwelijks de rust om te kijken, er was maar één doel: naar boven! Het laatste stukje omhoog gaat met de Euroscoop, een doorzichtige lift met een prachtig zicht over Rotterdam. We keken allemaal onze ogen uit. Camiel wilde eigenlijk nog wel een keer, maar vanwege de rij die er inmiddels stond hebben we dat niet gedaan.

Genieten van het uitzicht over Rotterdam op de Euromast.

Een stukje varen met de watertaxi stond op mijn wensenlijstje en ook de kinderen vonden die snel varende bootjes erg leuk om te zien. Eigenlijk was het een tochtje van niets, met een paar minuten waren we aan de overkant. De snelheid van de watertaxi en het gestuiter over het water was een belevenis op zich.

Met de stoere en snelle watertaxi naar het SS Rotterdam varen.

Via de aanlegsteiger van de watertaxi liepen we naar het SS Rotterdam. Maureen en Camiel renden voor ons uit en Camiel riep: “Wow, wat een cool schipje!”. We werden zeer gastvrij ontvangen waarbij er echt aandacht voor de kinderen was. Onze familiehut was heerlijk ruim. Je krijgt hier direct een vakantiegevoel. In een aparte blog ga ik meer vertellen over slapen op het SS Rotterdam, nog even geduld.

100% vakantiegevoel op het SS Rotterdam.

Na het inchecken hebben we de machinekamer bekeken, waarbij we toevallig een privé rondleiding kregen van een van de vele vrijwilligers. Zondagochtend na het ontbijt hebben we met een kinderspeurtocht en audiotour de rest van het schip bekeken. We zijn er echt uren mee bezig geweest en moesten ons zondagmiddag los rukken van het schip omdat we nog wat anders op de planning hadden staan. Ook over de tour vertel ik binnenkort in een aparte blog veel meer.

Dankzij de tour zagen we het hele schip.

Zaterdag aan het einde van de middag bracht de shuttlebus van het SS Rotterdam ons naar de Rijnhavenbrug. Vanaf hier was het 5 minuten lopen naar Hotel New York. Eerst genoten we buiten van de prachtige zonsondergang en Maureen en Camiel leefden zich uit in het speeltuintje. Binnen had ik een hele chique bedoening verwacht, maar dat was het helemaal niet. We hadden een mooi tafeltje aan het raam en de kinderen kregen een kleurplaat en potloden. De kaart stond vol met heerlijkheden en kiezen was echt moeilijk. Uiteindelijk kozen Gerard en ik voor het 3-gangen keuzemenu, Maureen wilde poffertjes en Camiel koos voor kibbeling met patat en appelmoes. Het eten zag er prachtig uit én was echt lekker. Aanrader dus!

Hotel New York.

Na het eten kwam mijn schoonzusje Paula ons ophalen met de roze limousine van hun bedrijf LimoNodig. Voor de kinderen bekend terrein, zij rijden tijdens het logeren vaker een stukje mee in een van hun limousines. De roze limo trok het nodige bekijks en Paula rolde zelfs de rode loper voor ons uit. We kregen een rondrit door Rotterdam by night en werden daarna voor het SS Rotterdam afgezet. Samen met Paula dronken we nog een drankje in de Ocean Bar op het schip. De kinderen mochten onze hut laten zien aan hun tante en daarna was het echt bedtijd.

Met tante Paula achter het stuur van de roze limousine voelden we ons echte VIP's.
Met tante Paula achter het stuur van de roze limousine voelden we ons echte VIP’s.

Zondagochtend stond ons een heerlijk ontbijt te wachten op het SS Rotterdam. Wat een keuze! Je kan het zo gek niet bedenken of het was er wel. In de blog over het SS Rotterdam krijgen jullie daar meer van te zien. Na het ontbijt deden we de tour over het schip en genoten we op het dek van het zonnetje. De tijd vloog voorbij!

’s Middags zijn we met de bus, metro en tram naar de laatste buitenplaats van Rotterdam gegaan. Oorspronkelijk stonden er enkele musea op onze planning, maar met dit mooie weer wilden we niet binnen blijven. Buitenplaats Trompenburg krijgt op TripAdvisor hele goede beoordelingen, dus de keuze was snel gemaakt. Eigenlijk waren we hier net te vroeg in het seizoen, want er stond nog niet veel in bloei. Toch was het heerlijk om even op zo’n rustig plekje te zijn in een drukke stad. Er waren allerlei verrassende paden en leuke verrassingen: mooie beelden, een onverwacht podium (waar wij een optreden van Maureen en Camiel kregen) en fraaie doorkijkjes.

Buitenplaats Trompenburg. Een oase van rust in de drukke stad.

Met de tram reden we naar Centraal Station. Het weekend Rotterdam was voorbij gevlogen en we waren er helemaal uit. Overnachten op het SS Rotterdam geeft echt een vakantiegevoel, wat ons betreft een aanrader!

Het weekend vloog voorbij....
Het weekend vloog voorbij….

Kosten weekend Rotterdam met kinderen

Nieuwsgierig wat dit weekend Rotterdam met kinderen ons heeft gekost? We hebben het voor je op een rijtje gezet:

• Overnachting in SS Rotterdam, inclusief ontbijt: op uitnodiging
  • Tour SS Rotterdam incl. machinekamer: op uitnodiging
  • Reis naar Rotterdam en terug naar huis: 70 euro, bestaande uit 4x 15 euro voor dagkaarten NS en RET via Blokker en 4 railrunner-kaartjes van 2,50 euro per stuk.
  • Reiskosten in Rotterdam (metro): circa 5 euro
  • Watertaxi van Euromast naar SS Rotterdam: 4 euro per persoon, totaal 16 euro
  • Ritje Rotterdam by Night met roze limousine: via familie
  • Eten bij Hotel New York: 110 euro
  • Buitenplaats Trompenburg: Museumkaart
  • Euromast: circa 10 euro*.

Totaal: circa 210 euro.

Dit is exclusief overnachting in een familyroom met ontbijt (kost circa 206 euro) en de tour (prijzen variëren afhankelijk van gekozen tour).

*Via een actie uit de Veronicagids kochten we voor 10 euro per persoon een combinatieticket voor de rondvaart, Villa Zebra, Fotomuseum, Euromast en Het Nieuwe Instituut. Hiervan gebruikten we dit weekend de tickets voor de Euromast.

Heb jij nog meer tips voor een weekend Rotterdam met kinderen? Vertel het in een reactie hieronder.

Meer lezen

Rotterdam is een geweldige stad voor een weekendje weg met kinderen. Klik & kijk voor meer inspiratie:

Of ga naar alle stedentripblogs op onze pagina

KidsErOpUit is te volgen op Facebook en Twitter.

Wij verbleven op het SS Rotterdam op uitnodiging van WestCord Hotels. Deze blog bevat voor 100% onze eigen én eerlijke mening.