Met kinderen wandelen bij de Königssee in Nationaal Park Berchtesgaden

790

Wandelen bij de Königssee in Nationaal Park Berchtesgaden in Zuid-Duitsland voelt als wandelen in een klein paradijs. Blogger Fieke liep samen met haar man en kinderen van de Saletalm naar de Röthbachwaterval. Ze genoten – ondanks het grote aantal toeristen – van iedere minuut.

Waarom gaan we wandelen bij de Königssee in Nationaal Park Berchtesgaden?

De Königssee in Zuid-Duitsland is al heel wat keren in mijn Google-zoekresultaten opgepopt. Ik ben telkens onder de indruk van de mooie foto’s die op mijn beeldscherm verschijnen en wil meer weten over dit stukje Duitsland. De Königssee is een meer en ligt in Nationaal Park Berchtesgaden in het zuiden van de deelstaat Beieren. Direct tegen de grens met Oostenrijk, in de uitlopers van de Alpen.

De Königssee is zes kilometer lang en één kilometer breed. Het meer wordt nagenoeg helemaal omsloten door een steile berghelling. Hierdoor heeft het iets weg van een fjord. Je kan met de auto maar aan één zijde van het meer komen, bij het dorpje Schönau am Königssee. De Königssee blijkt met een diepte van 190 meter het diepste meer van Duitsland te zijn. Het staat daarnaast bekend om zijn perfecte waterkwaliteit. Ik begin te begrijpen dat dit gebied als een must-see bestemming omschreven wordt.

Op en rond het meer zijn verschillende activiteiten te ondernemen. Ik lees prachtige verhalen over wandelen bij de Königssee. Als we net over de grens in Oostenrijk op een camping aan de Wolfgangsee staan, besluiten we een dagtocht naar de Königssee te maken.

Parkeren in Schönau am Königssee

Het is vanaf de Wolfgangsee een uur rijden naar de Königssee. Omdat ik lees dat het in de zomer erg druk kan, zijn vertrekken we op tijd. Net voor het dorpje Schönau am Königssee wordt het inderdaad wat drukker op de weg maar het is prima te doen. Om kwart over tien rijden we het dorpje binnen en gaan we richting het meer. Vlakbij het meer zijn grote parkeerplaatsen waar je de auto een hele dag kan parkeren. Ze zijn nu nog leeg, maar ik vermoed dat ze binnen een paar uur helemaal vol zijn. We maken nog even een toiletstop voordat we richting de Königssee lopen. Je weet immers niet hoe de toiletvoorzieningen zijn tijdens het wandelen bij de Königssee.

We lopen door een toeristisch straatje vol souvenirwinkels. “Mogen we even kijken?” vragen de meiden. Straks mag dat, we gaan eerst wandelen. Als we iets verder lopen staan we aan de oever van de Königssee. Het uitzicht over het heldere water en de steile bergen belooft veel goeds. De tocht die we willen gaan lopen begint aan de andere kant van het meer. Hier kunnen we alleen per boot komen. We sluiten daarom aan in de rij voor de kassa voor de bootovertocht.

Wandelen bij de Konigssee 1
Het straatje naar de Königssee is gevuld met souvenirs-winkeltjes en restaurantjes.

Boottocht over de Königssee naar Salet

Sinds 1939 varen er, naast roeibootjes, alleen elektrische boten op het meer. Dit om de goede kwaliteit van het water te behouden. De elektrische boten van de veerdienst zijn lange, smalle houten boten die heel stil over het water glijden. De kinderen staan al niet meer bij ons in de rij maar zijn verhuisd naar de kade waar de boten aankomen. Ze kunnen niet wachten om te gaan. Op drukke zomerdagen varen de boten continue. Ik lees dat er capaciteit is om 6.000 mensen per dag over het meer te vervoeren.

De kaartjes zijn gekocht en we kunnen direct een boot op. Het open achterdek is helaas vol, dan maar naar binnen. Even later vertrekken we geruisloos. De bootjes varen een vaste route en stoppen drie keer. Bij Kessel, bij St. Bartholomä en bij Salet. De meeste mensen willen naar St. Bartholomä. Hier staat een bedevaartskapel, direct aan het meer en tegen het Watzmann-bergmassief. Enkele delen van het kerkje stammen nog uit de 12de eeuw. Het is een schilderachtig plaatje.

Onze bestemming is Salet aan de andere kant van het meer. De tocht duurt ongeveer een uur. We genieten van het heldere water en het uitzicht op de steile berghellingen. Tijdens de vaartocht vertelt een gids meer over dit gebied.

Wandelen bij de Konigssee 1
Op de Königssee varen alleen elektrische boten van de veerdienst. Ze varen af en aan en vervoeren 6.000 mensen per dag.
Als we uit de haven varen hebben we zicht op de sfeervolle kade.
Wandelen bij de Konigssee kerkje
De tweede stop van de boot is bij St. Bartholomä. Delen van het kerkje stammen uit de 12de eeuw.

Trompetmuziek bij de echowand aan de Königssee

Halverwege Schonau am Königssee en St. Bartholomä stopt de boot midden op het water. Rechts van ons zien we een zeer steile en rechte bergwand. De gids komt onze kant opgelopen. Hij pakt een trompet en opent de deur van de boot voor ons. “Wat gaat die meneer doen?” vraagt zoon T. De gids vertelt ons dat de steile bergwand een sublieme echo geeft. Hij begint te spelen op zijn trompet. Als hij stil houdt, horen we de echo de gespeelde noten herhalen. Wat een bijzondere ervaring om dit geluid zo tussen de bergen te horen. De echo is zo perfect dat geen enkel deel van het gespeelde stuk muziek mist. De kinderen snappen er niets van. Ze denken dat de echo trompetmuziek is van één van de andere boten op het meer. We genieten van nog een paar deuntjes voordat we verder varen.

Wandelen bij de Konigssee echtwand
Tijdens de tocht over de Königssee stoppen we bij de ‘echo’ wand om te genieten van de trompetmuziek.
Wandelen bij de Konigssee fjord
De steile bergen om het meer geven je het gevoel in een fjord te zijn.

Wandelen bij de Königssee vanaf Salet

Na een klein uurtje varen komen we aan bij Salet. We stappen uit en het lijkt of het water hier nog helderder is dan aan het begin van het meer. Het uitzicht over het water op de bergmassieven is fantastisch. Dan is het tijd om te gaan wandelen bij de Königssee. Vanaf Salet kun je in anderhalf uur naar de Röthbachwaterval lopen. Het is iets voor twaalf uur dus de waterval moet voor ons haalbaar zijn. Alle mensen die van de boot komen lopen hetzelfde wandelpad op. Hmm, zouden we deze drukte de hele wandeling lang houden? Ik hoop het niet.

Op weg naar de Obersee

Het eerste gedeelte van het pad is mooi vlak. Zelfs prima te doen met een kinderwagen. We beginnen op een open stuk bergweide en lopen richting de begroeiing voor ons. De kinderen zetten er flink de pas in en lopen voorop.

Als we nog maar net op weg zijn, komen we langs een restaurant. Er staat ook een kraampje waar ijsjes verkocht worden. We willen doorlopen maar dit lukt alleen met de belofte dat de kinderen op de terugweg een ijsje krijgen.

We lopen verder het bosachtige gebied in. Na het volgen van een kronkelig pad komen we aan bij een tweede meertje, de Obersee. Het water van dit meer is zo helder en groen-blauw dat we iedere vijf meter wel willen stoppen om foto’s te maken. Met iedere stap die we zetten hebben we het gevoel dat we verder het paradijs in lopen.

Wandelen bij de Konigssee Salet
Uitzicht vanaf de kade bij Salet over de Königssee.
Wandelen bij de Konigssee wandelroutes
Er zijn verschillende wandelroutes te lopen. Wij maken de tocht naar de Röthbachwaterval.
Wandelen bij de Konigssee wandelpaden
Het eerste deel van de route gaat over brede wandelpaden.
Wandelen bij de Konigssee water
We passeren een stroompje wat loopt tussen de Obersee en de Königssee.

Van de Obersee naar de Fischunkelalm

We lopen rechts om de Obersee heen. Net na het begin van het bergmeer gaat het brede wandelpad over in een smaller pad dat tussen de bomen door kronkelt. Vanaf hier is de route niet meer geschikt voor kinderwagens. Niet alleen mensen met kinderwagens stoppen hier. Als we het hekje doorgaan naar het smallere pad is het echt een stuk rustiger.

“Kijk mama, daar mogen we met trappetjes langs de rotsen lopen” hoor ik de meiden roepen. We klimmen en klauteren omhoog. Ik ben blij dat we goede wandelschoenen aan hebben. Sommige mensen komen op slippers voorbij, dat lijkt me niet zo prettig. Het uitzicht over de Obersee blijft fascineren. De kinderen gooien tussen het lopen door steentjes in het water en voelen hoe koud het water is. Na een uur komen we aan het eind van de Obersee. We zijn nu op de Fischunkelalm.

Hier is een almhut waar je kan pauzeren. Sommige mensen kiezen ervoor om een duik in het frisse bergmeer te maken. “Kijk mama je kan de mensen gewoon onder water zien zwemmen,” roept T. verbaasd. Wij lopen iets verder en stoppen op de alm voor een lunchpauze. De zelf gesmeerde broodjes en drankjes smaken prima op deze mooie plek.

Wandelen bij de Konigssee meiden voorop
De meiden hebben er de pas goed in. Ze lopen continue voorop.
Wandelen bij de Konigssee fotostops
Het uitzicht over de Obersee is prachtig. We maken de nodige foto-stops.
Wandelen bij de Konigssee obersee
We klauteren over smalle paden langs het meer. De kinderen vinden het geweldig.
Wandelen bij de Konigssee spiegeling
Je kan naar de spiegeling van de bergen in het heldere water blijven kijken.

Het laatste stuk van de wandeling bij de Königssee naar de Röthbachwaterval

Op een bordje zien we dat het nog een half uur lopen is naar de Röthbachwaterval. De kinderen hebben de route tot nu toe in de tijd gelopen die aangegeven staat. Normaal houden we altijd rekening met minimaal anderhalf keer de aangegeven duur. Dit zegt genoeg over hoe leuk de wandeling is.

Op het laatste stuk lopen we het keteldal in. Dit dal wordt omsloten door de hoge bergwanden van de Hintere Kragenkopf (2142 meter) en de Teufelshorn (2361). Hier is ook de 470 meter hoge Röthbachwaterval te vinden. Het is een warme dag. In het keteldal lopen we vol in de zon zonder ook maar een zuchtje wind. Het zweet staat op ons voorhoofd. De waterval zien we steeds iets dichter bij komen. We zijn onder de indruk van zijn hoogte.

Toch duurt het laatste stuk door het dal langer dan gedacht. Als ik met de meiden bij de bosrand bij de waterval aankom is de schaduw heel prettig. We gooien een flinke plens koud water uit het stroompje in ons gezicht. Bob volgt even later met T.

Als zij zich ook hebben opgefrist gaan we op zoek naar de waterval in het bos. Om er te komen moeten we nog een hele rotswand opklimmen. Natuurlijk doen we dit maar het is best spannend. Als we na een kwartiertje klimmen de waterstroom over moeten steken om verder te kunnen, besluiten we dat hier onze tocht eindigt. We vinden het niet verantwoord om verder te gaan. Vanaf een rotsblok kijken we naar het stromende water dat voorbij komt. Heerlijk om hier even, in de schaduw en in de nevel, te genieten van de prachtige tocht.

Wandelen bij de Konigssee keteldal
Na de Obersee lopen we het keteldal in naar de Röthbachwaterval.
Wandelen bij de Konigssee waterval
Het laatste stuk lopen we in de volle zon richting de waterval .
Wandelen bij de Konigssee klimmen
Het laatste stuk naar de waterval is echt een klimavontuur over rotsblokken.
Wandelen bij de Konigssee waterval
We bereiken de onderkant van de waterval niet. Het is niet verantwoord om verder te gaan met de kinderen. Dus klauteren we terug.

Dezelfde route terug van het keteldal naar de Königssee

Het is inmiddels 14 uur geweest als we teruglopen naar Salet. De laatste boot gaat om 18 uur maar we willen ruim daarvoor bij het eindpunt zijn. De route die we volgen is dezelfde als de heenweg. Het uitzicht dat we hebben is heel anders dan op de heenweg. We lopen nu vanuit het open keteldal naar de Obersee.

Het uitzicht op de bergen verandert van minuut tot minuut. Voor mij loopt Bob met drie hele blije kinderen. De foto die ik van hun in dit bijzondere stukje natuur maak staat na een jaar nog steeds als achtergrondscherm op mijn laptop. We zijn allemaal overdonderd door de schoonheid van dit gebied.

In 75 minuten lopen we terug. We stoppen nog een paar keer om te genieten van het uitzicht over de Obersee en maken heel wat foto’s. Als we terug zijn bij de eerste almhut strijken we neer op het terras. De kinderen krijgen hun dik verdiende ijsje. Hiermee komt een eind aan het wandelen bij de Königssee.

Wandelen bij de Konigssee terugweg
We lopen dezelfde route terug en kijken nog even naar de 470 meter hoge waterval.
Wandelen bij de Konigssee keteldal uitzicht
Het uitzicht vanuit het keteldal op de Obersee en de bergen is zo mooi. We worden er alle vijf heel erg blij van.
Wandelen bij de Konigssee omgeving
We blijven ook tijdens de terugweg genieten van de omgeving.
Wandelen bij de Konigssee eindpunt
Als we weer op het brede pad lopen weten we dat het eindpunt van de wandeling nadert.

Boottocht terug naar Schönau am Königssee

Als we rond 16 uur bij de aanlegsteiger van de boten aankomen staan er maar een paar mensen te wachten. Binnen een paar minuten kunnen we aan boord. We hebben dit keer geluk en kunnen op het open achterdek zitten. Ik denk even dat het leuk is om op de terugweg te stoppen bij St.Bartholomä. Maar ik zie dat de kids moe en hangerig zijn na een lange dag wandelen in dit warme weer. Het is mooi geweest. Dus geen tussenstop meer en direct terug naar Schönau am Königssee.

De meiden blijken genoeg energie te hebben om de souvenirwinkeltjes te bekijken. Wij geven de kinderen tijdens een vakantie wandelpunten voor iedere wandeltocht die we maken. Als ze voldoende wandelpunten hebben, mogen ze een cadeautje uitkiezen. De wandelpunten van deze vakantie worden ingewisseld voor een zakmes. Als we in de auto zitten, is iedereen het er over eens. Wandelen bij de Königssee is wandelen in een klein paradijs!

Wandelen bij de Konigssee boottocht
Bij de aanlegsteiger Salet is het nog rustig en kunnen we direct mee op de boot, hiermee komt het wandelen bij de Königssee tot een eind.

Handige tips voor als je wilt gaan wandelen bij de Königssee in Berchtesgaden

In het hoogseizoen kan het behoorlijk druk zijn bij de Königssee. Zorg dat je op tijd in Schonau am Königssee bent. Dat geeft je alle tijd op het gebied te ontdekken zonder dat je hoeft te haasten. Mocht je de wandeltocht willen lopen uit dit blog, dan adviseer ik om direct met de boot naar Salet te gaan en onderweg niet uit te stappen. Je hebt dan alle tijd om te wandelen bij de Königssee. Ben je op tijd terug dan kan je altijd op de terugweg uitstappen bij de andere stops.

Je kunt ervoor kiezen om tijdens een bezoek aan dit gebied ook het Adelaarsnest van Hitler te bezoeken. Veel mensen combineren deze twee bezienswaardigheden op één dag.

Lees hier het blog over een bezoek aan het Adelaarsnest met kinderen

In de Königssee mag je niet zwemmen, in de Obersee wel. We zagen verschillende mensen een frisse duik nemen in het heldere water. Mocht je een duik willen maken, neem dan zwemkleding en handdoeken mee.

Parkeren kan op de grote parkeervelden vlak voor de Königssee. Parkeren kost 5 euro per dag (prijspeil 2017) en moet contant betaald worden.

De boottocht over de Königssee kost 15 euro voor volwassenen. Kinderen van 6 tot en met 17 jaar betalen 50% van dit tarief. Kinderen tot en met 5 jaar zijn gratis. Voor families met meerdere kinderen geldt dat alleen het eerste kind 50% betaalt en de rest van de kinderen slechts 1 euro per kind (prijspeil 2017).

Zou jij samen met je kinderen willen wandelen bij de Königssee?

Meer lezen

Op zoek naar meer blogs over wandelen in Zuid-Duitsland? Klik & kijk voor meer inspiratie:

KidsErOpUit is te volgen op FacebookInstagram en X (voorheen Twitter).