Wisten jullie dat er net over de grens een werf is waar hele grote cruiseschepen worden gebouwd? Nee, niet aan de kust, maar in het binnenland van Emsland, ten oosten van Drenthe. Tijdens onze mini-vakantie in Emsland gingen we natuurlijk bij de Meyer Werft kijken, want dit wilden we met eigen ogen zien.
Meyer Werft, een stukje geschiedenis
Net als in Noord-Nederland stond de regio Emsland vroeger in het teken van het veen. Voor de mensen betekende dat slechte leefomstandigheden en zware arbeid. Het veen werd met houten bootjes weggebracht naar Nederland en later naar Noord-Duitsland. De Emslanders huurden enkochten eerst de boten bij Nederlanders, vanaf 1770gingen ze deze ook zelf bouwen in Papenburg. 25 jaar later liet meneer Meyer zich inspireren door de Amerikanen en begon met het bouwen van stalen schepen. Zijn collega scheepsbouwers hadden er weinig vertrouwen in, maar zij wisten nog niet dat ruim 200 jaar later de Meyer Werft de enige overgebleven werf zou zijn…
In 2015 is het nieuwe bezoekerscentrum van de Meyer Werft geopend. Onder leiding van een gids leerden wij meer over het verleden, heden en de toekomst van de Meyer Werft en zagen we een gigantisch cruiseschip in aanbouw.
Rondleiding bij de Meyer Werft
Bij de Meyer Werft werken ongeveer 70 gidsen die met passie over het bouwen van cruiseschepen vertellen. Nederlander Jos Geerts is ook gids bij de Meyer Werft en leidt ons in het Nederlands rond. Met kinderen heel erg fijn, want nu verstaan zij ook wat er wordt verteld. Gids Jos ontvangt ons in de centrale ruimte. We zijn vooral nieuwsgierig of we al een cruiseschip zien, maar we zien vooral grote hallen en werknemers met veiligheidshelmen in allerlei kleuren. We worden steeds nieuwsgieriger….
Onze rondleiding begint met het bekijken van een film over de geschiedenis van Papenburg en de Meyer Werft. Ik begrijp niet goed waarom deze grote schepen nog steeds in het binnenland worden gebouwd. Het is toch veel makkelijker omdat aan zee te doen? De Meyer Werft heeft geprobeerd om te verhuizen naar Emden, maar dat is door de politiek tegen gehouden. Omdat de schepen steeds groter worden, zijn de sluizen in het Emskanaal vergroot, wordt er bij het vertrek van de cruiseschepen rekening gehouden met springvloed en vindt de laatste afwerking elders plaats. Wat komt er veel bij kijken om de cruiseschepen af te leveren!
Voordat de cruiseschepen de werf kunnen verlaten, moeten ze natuurlijk eerst worden gebouwd. Tijdens de rondleiding komen we langs het dok waar een cruiseschip in aanbouw ligt. Zoon C. vraagt: “Waar is de boot dan? Ik zie ‘m niet…”. Ik moet ook een keer goed kijken, want waarvan ik denk dat het de muur van de loods is, blijkt het cruiseschip in aanbouw te zijn. Jeetje, wat wordt het schip groot!
De cruiseschepen worden laagje voor laagje opgebouwd. Elk laagje wordt eerst gebouwd en daarna op het schip getild. De hutten worden er zelfs kant en klaar ingeschoven. Het is bijna niet te bevatten hoeveel werk bij het bouwen van een cruiseschip komt kijken. Alle losse modules moeten hun plekje krijgen en natuurlijk stevig aan elkaar worden vastgemaakt. Gids Jos vertelt dat er uiteindelijk 850 km lasnaad wordt aangebracht. Daarnaast komter 260 km pijp, 3200 km elektrokabels en 45.000 lichtpunten in. Wat een aantallen! Je kan er bijna geen voorstelling van maken.
In een van de ruimtes van het bezoekerscentrum staat 19 schaalmodellen van schepen die door de Meyer Werft zijn gebouwd. Dit zijn niet alleen cruiseschepen, maar ook gastankers en schepen die voor onderzoek worden gebruikt. De nieuwste schaalmodellen maken de meeste indruk. Een van de cruiseschepen heeft zelfs een soort hefarm met een uitkijkcabine op het dak (geïnspireerd door London Eye), we zien zwemparadijzen met de meest bijzondere glijbanen en zelfs de mogelijkheid om te surfen op een van de schepen. Jeetje zeg, het zijn complete dorpen met alle luxe die je je maar kan voorstellen. Dochter M. stelt de vraag die ik al aan zag komen: “Wanneer gaan wij op een cruiseschip op vakantie?”. Eh…. geen idee, maar ik begrijp wel heel goed waarom ze dit vraagt. Zo’n varend vakantieparadijs is een hele ervaring!
We horen dat de voorbereiding en bouw van een cruiseschip 3 jaar duurt. Om deze tijd te verkorten bestellen rederijen meerdere cruiseschepen per keer, dan gaat het hele proces sneller. Er komt een knap staaltje planning bij kijken. Het is slechts twee keer per jaar springvloed en dat moment moet worden gebruikt om een schip te laten uitvaren. Elke keer in het voor- en najaar is dat een bezienswaardigheid op zich. Als je een vertrekkend cruiseschip door het smalle Emskanaal wil zien varen, dan kan je volgens onze gids het beste een plekje langs de dijk aan het kanaal zoeken. Neem je fietsen mee als het kan en gebruik het fietspad dat langs het kanaal loopt. Je kan ook bij de werf zelf kijken, maar daar is het heel erg druk en voor kinderen minder leuk om te kijken. Wij gaan goed in de gaten houden wanneer het volgende schip vertrekt, eens kijken of we dat spektakel met eigen ogen kunnen gaan zien…
Ondertussen leren we nog meer over de geschiedenis en technische ontwikkelingen van cruiseschepen. Wist jij bijvoorbeeld dat de Titanic een remweg van 16 km had? Een matroos met een verrekijker naar ijsbergen laten kijken heeft dan niet zoveel zin…. De huidige cruiseschepen hebben een remweg van 1800 meter. Ook leren we over de veranderingen die worden gedaan aan de motoren om energiezuiniger en schoner te zijn. Alweer zijn we onder de indruk: wat een innovaties! Ook het raadsel van de verschillende kleuren veiligheidshelmen wordt opgelost: de gele helmen werken bij de Meyer Werft en de mensen met een andere kleur helm werken bij een toeleverancier.
De rondleiding duurt circa 2 uur en de tijd vliegt voorbij. We lopen op het einde langs het kleinere droogdok en eindigen tot slot in de souvenirwinkel. Dan is het mooi geweest. We kijken nog een keer naar de grote hal en verwonderen ons over het gigantische schip dat achter de saaie grijze wanden wordt gebouwd…
Meyer Werft met kinderen
Voor kinderen is het ook heel bijzonder om van zo dichtbij te zien hoe een cruiseschip wordt gebouwd en er is genoeg te zien tijdens de rondleiding. Het bezoekerscentrum is alleen met een rondleiding te bezoeken en je houdt dus het tempo van de groep aan. De rondleiding is meestal in het Duits, dus kinderen zullen somsmoeten wachten als je als ouder aan het luisteren bent en daarna voor hen gaat vertalen. Wij vinden het bezoek aan de Meyer Werft daarom geschikt voor kinderen vanaf 6 jaar.
Er werken circa 5 Nederlandse gidsen bij de Meyer Werft. Wij vonden het heel plezierig om een Nederlandstalige rondleiding te hebben. Dit is echter niet standaard, maar je kan altijd naar Papenburg Tourismusbellen of mailen om te informeren of je bij een Nederlandstalige rondleiding kan aansluiten. De contactgegevens zijn te vinden op de website van Papenburg Tourismus.
Praktische informatie
Openingstijden bezoekerscentrum van april t/m oktober: dagelijks om 10.30 en 14.30 uur een rondleiding. In de winter zijn er alleen rondleidingen op woensdag, vrijdag en zaterdag om 14 uur. Vanaf de Papenburger Zeitspeicher (bij Papenburg Tourismus) rij je met een bus naar de Meyer Werft. Het vooraf reserveren van kaartjes wordt aanbevolen. Volwassenen betalen 12,90 euro, kinderen van 6 t/m 18 jaar 7,50 euro en kinderen t/m 5 jaar 1 euro.
Meer lezen
We wisten niet dat er net over de grens zoveel leuke en bijzondere dingen te doen zijn! Klik & kijk voor meer inspiratie voor een vakantie in Duitsland:
- Emsland met kinderen: er op uit net over de grens bij Drenthe
- Miniwelten Lathen: Playmobil miniwereld
- Vakantie in Niedersachsen: Ostfriesland met kinderen
- Autostadt met kinderen
- Science center Phaeno in Wolfsburg
KidsErOpUit is te volgen opFacebookenX (voorheen Twitter).
Ons bezoek aan de Meyer Werft werd mogelijk gemaakt door de toeristenbureaus van Niedersachsen, Emsland en Papenburg. Zoals je van ons gewend bent delen we altijd eerlijk onze eigen mening en ervaringen.