Rondreis Sardinië met kinderen: de mooiste route

1087

Een rondreis door Sardinië met kinderen staat garant voor een afwisselende vakantie. Voor blogger Irma was dit één van de mooiste vakanties die ze met haar man en dochter van 3 jaar maakte in Europa. In het voorjaar van 2018 bezocht ze dit wonderschone Italiaanse eiland. Lees hier haar rondreis en beste tips voor een gezinsvakantie naar Sardinië.

Ontdek de leukste reisaanbieders voor een rondreis door Sardinië met kinderen

Rondreis Sardinië met kinderen

In dit blog lees je de route en het dagprogramma van onze rondreis over Sardinië. Lees binnenkort ook het blog: ‘Sardinië met kinderen, top 10 tofste bezienswaardigheden’. Daarin staan de voor ons leukste activiteiten op het eiland.

Vliegen naar Sardinië en vervoer ter plaatse

Op Sardinië zijn drie luchthavens: Cagliari (zuid), Alghero (noord-west) en Olbia (noord-oost). Wij vliegen vanaf Eindhoven naar Alghero en weer terug. We huren een huurauto op het vliegveld en maken hiermee onze rondreis over Sardinië met kinderen.

Vluchten boek je snel en eenvoudig bij Vliegtickets hier. Je huurt je auto voordelig en met afkoop eigen risico bij Sunny Cars

Rondreis Sardinië met kinderen op de kaart

Op onderstaande kaart is de route van onze rondreis door Sardinië met kinderen te vinden:

Onze route over Sardinië met kinderen
Onze rondreis over Sardinië met kinderen

Waarom deze route?

Omdat wij de beste ticketprijzen vinden van Eindhoven naar Alghero, begint automatisch onze rondreis over Sardinië daar. Maar de andere vliegvelden liggen eveneens op de route voor deze rondreis.

We hebben 2 weken om rond te reizen dus dat betekent keuzes maken. Wij houden van vakanties met afwisselende activiteiten. We stippelen daarom een route uit langs verschillende steden, stranden, mooie natuurgebieden en ook nog een stukje historie van Sardinië.

Hoewel het zuid-westen van Sardinië ons ook erg mooi lijkt, kiezen wij ervoor dit niet te bezichtigen.

We houden er van om aan het einde van onze vakantie wat rust in te bouwen. Daarom sluiten wij onze vakantie af in Villasimius (Crabonaxa in het Sardijns). Waar we veel tijd doorbrengen op de prachtige verschillende stranden.

Route halverwege aangepast

Op de kaart zie je dat we na de plaats Orosei het binnenland in zijn gereden. Dit ziet er onlogisch uit. In eerste instantie is het ons plan om na Orosei naar beneden te rijden rechtstreeks naar Villasimius. Maar in het noorden van Sardinië is onze dochter 2x wagenziek door de bochtige wegen. We besluiten daarom om de grootste snelweg op Sardinië te pakken richting het zuiden. Hierdoor omzeilen we de bochtige kustwegen ten zuiden van Orosei.

Beste reisperiode Sardinië

In de zomer kan het erg warm zijn op Sardinië. Wij hebben het geluk dat onze dochter nog buiten de schoolvakanties om kan reizen. Daarom gaan wij in juni naar Sardinië. De temperatuur varieert tussen de 22 en 28 graden. Maar ook de meivakantie en herfstvakantie kunnen mooie momenten zijn om een rondreis door Sardinië met kinderen te maken.

Accommodaties

Als wij rondreizen met onze jonge dochter dan vinden wij het prettig om de accommodaties van te voren te boeken. Dit doen we omdat we ter plekke volop willen genieten van de vakantie en onze dochter.

Het liefst kiezen we een verblijf met zwembad en eigen kookgelegenheid. We hebben dan alles bij de hand om het voor onszelf en onze dochter makkelijk en leuk te maken. Een speeltuin is ook een mooie bijkomstigheid maar niet essentieel.

In ons leven hebben we al heel veel accommodaties geboekt. Voor ons blijft de fijnste website hiervoor toch booking.com. Met de ‘filters’ zoeken we makkelijk naar bijvoorbeeld ‘zwembad’ en ‘appartement’. Wel kijken we altijd even op de website van de accommodatie zelf of het niet voordeliger is om rechtstreeks te boeken.

In de dagplanning hieronder staan de accommodaties waar wij verblijven.

Dagplanning rondreis Sardinië

Dag 1

Vertrek van Eindhoven naar Alghero. We halen de auto op bij het vliegveld. Daarna rijden we in ongeveer 15 minuten naar ons verblijf in Alghero: Residence Oasis. Een fijn complex met zwembad, speeltuin en iets verouderde appartementen. We kijken nog even snel bij het strand tegenover het complex en eten daar ons avondmaal bij een strandtent.

rondreis Sardinië met kinderen
Bij aankomst kijken we direct even bij het strand van Alghero

Dag 2

We gaan vandaag naar het strand van Stintino. Spiaggia La Pelosa genaamd. Vanaf Alghero is dit ongeveer 1 uur rijden. Daar aangekomen, zien we meteen de helderblauwe zee. Het is druk op het strand, maar eenmaal in de ondiepe zee hebben we alle ruimte.

De helderblauwe zee bij Stintino

Dag 3

Een bezoek aan Alghero stad staat op het programma voor de ochtend. We verkennen de kleine steegjes en de stadsmuren. Ook eten we een pizza bij één van de vele restaurantjes. Aan het einde van de middag rijden we naar Capo Caccia waar de Nettuno grotten te vinden zijn. Dit is 30 minuten rijden van Alghero. Hier genieten we van het mooie uitzicht.

Met een slapende dochter op de arm lopen we een stuk van de trappen af richting de Nettuno grotten. Voor ons is het te laat om de grotten te bezoeken. Maar de wandeling over de trappen tussen de kliffen is ook zeker de moeite waard.

Uitzicht bij Capo Caccia

Dag 4

Van Alghero rijden we naar Santa Teresa de Gallura. De rit is in totaal zo’n 2 uur. Onderweg bezoeken we het oude stadje Castelsardo. Met onze dochter in de buggy gaan we door smalle weggetjes en over steile trappen richting de top van de berg. Hier bezoeken we het mooie kasteel en eten we een ijsje.

In Santa Teresa de Gallura verblijven we in Aparthotel La Reggia Di Nausicaa. Een nette accommodatie met zwembad. Helaas krijgen we een appartement wat verder gelegen van het hoofdverblijf.

Uitzicht over Castelsardo vanaf het kasteel

Dag 5

Vanwege wagenziekte bij onze dochter vandaag een rustige dag. We gaan alleen naar Capo Testa, zo’n 10 minuten rijden van Santa Teresa de Gallura. Hier wandelen we eerst over en tussen de prachtige rotsformaties. Een heel avontuur voor onze dochter van 3 jaar.

Daarna klimmen we via een smal paadje naar het onder gelegen strand. In alle rust spelen we met de steentjes op het strand en nemen we een duik in de zee.

Rondreis Sardinië met kinderen: Wandelen in de natuur en over de rotsen bij Capo Testa
Sardinië met kinderen: Wandelen in de natuur en over de rotsen bij Capo Testa

Dag 6

In ongeveer 30 minuten rijden we naar Palau. Vanaf hier nemen we de boot naar de Maddalena eilanden. We huren twee fietsen en maken een fietstocht van zo’n 30 kilometer langs mooie stranden en door de natuur.

Op het strand maakt onze dochter van 3 jaar al snel vriendjes. Ze speelt met een Italiaans jongetje en ook nog met een hondje. Op de terugweg valt ze in slaap op de fiets. Voor ons een mooie gelegenheid om wat te drinken bij een barretje langs de weg.

Fietsen op de Maddalena eilanden

Dag 7

Van Santa Teresa de Gallura rijden we naar onze volgende accommodatie in Orosei. In totaal is de rit ongeveer 2 uur. Onderweg bezoeken we de beren- en olifantenrots bij Palau. Via een aantal trappen lopen we in ongeveer 10 minuten naar de beide rotsen. Leuk als tussenstop maar niet spectaculair.

In Orosei verblijven we in een mooi appartement van Residenze Gli Ulivi. Het appartement heeft een nieuwe en moderne inrichting. We hebben uitzicht op het iets te koude zwembad onder ons balkon.

Olifantenrots bij Palau op Sardinië
Mooie trappetjes op de terugweg van de beren- en olifantenrots bij Palau

Dag 8

Vandaag rijden we naar de oase nabij Orosei. Dit is een beschermd natuurgebied met mooie meertjes en stranden. Bij de ingang betalen we een klein bedrag aan entree. Daarna rijden we met de auto door het gebied. We parkeren bij een meertje en maken een korte wandeling. Daarna rijden we door naar één van de strandjes. Helaas begint het te regenen.

Vanwege het slechte weer gaan we daarom naar het aquarium in Cala Gonone, zo’n 45 minuten van Orosei. Een klein aquarium met mooie vissen, ideaal voor een regenachtige dag.

De oase bij Orosei, bij mooi weer zal het er vast nog mooier zijn

Dag 9

In de haven van Cala Gonone huren we een speedboot, zo’n 45 minuten van Orosei. Daarmee verkennen we de kust met hoge kliffen en mooie stranden die alleen bereikbaar zijn per boot. Het is nog best een klus om de boot aan te leggen op het strand. Maar het is een toffe manier om deze omgeving te verkennen en al het moois te zien.

'Wauw wat is het uitzicht mooi vanaf de boeg van onze speedboot' rondreis Sardinië met kinderen
‘Wauw wat is het uitzicht mooi vanaf de boeg van onze speedboot’

Dag 10

Van Orosei rijden we naar onze volgende accommodatie in Villasimius. De rit is in totaal ongeveer 4 uur. Onderweg bezoeken we de Nuraghe Nuraxi di Barumini. Een bouwwerk bestaande uit torens gebouwd ver voor Christus. Een mooie plek om wat historie van Sardinië op te snuiven.

In Villasimius verblijven we in Residence Le Fontane. Een nette accommodatie op loopafstand van het centrum. Wel jammer dat de eigenaren nog zoveel extra kosten in rekening brengen bij aankomst voor een kinderbed, linnen bij het kinderbed en handdoeken.

Nuraghe Nuraxi di Barumini een stukje historie op Sardinië

Dag 11

Vandaag bezoeken we twee stranden bij Villasimius. Spiaggia di Porto Giunco en Spiaggia Timi Ama. De stranden liggen naast elkaar en grenzen aan een zoutwatermeer met flamingo’s. Op beide stranden zijn er ondiepe gedeeltes. Ideaal voor kleine kinderen om te spelen in de zee.

Witte stranden en blauwe zee bij Spiaggia di Porto Giunco in de buurt van Villasimius

Dag 12

Omdat we graag willen snorkelen gaan we naar het strand Spiaggia di Campulongu. Het strand is met de auto lastig bereikbaar. We parkeren de auto aan de andere kant van de berg en lopen een stuk. In alle rust kan onze dochter van 3 jaar spelen in de branding terwijl wij om en om snorkelen.

Heerlijk spelen in de mooie rustige zee bij Villasimius

Dag 13

Onze laatste dag in Villasimius gaan we naar Punta Molentis Beach. Een mooi wit strand waar we een stuk overheen lopen en de rotsen beklimmen. Omdat het er erg hard waait besluiten we weer te gaan. We gaan weer naar Spiaggia Timi Ama, waar we 2 dagen geleden ook waren. We komen erachter dat je ook daar erg mooi kan snorkelen tussen de rotsen.

Hagelwitte stranden bij Punta Molentis Beach
Hagelwit strand bij Punta Molentis Beach

Dag 14

Van Villasimius rijden we weer terug naar het beginpunt van onze vakantie Alghero. De rit is in totaal ongeveer 4 uur. Onderweg bezoeken we de stad Cagliari. Hier maken we een mooie stadswandeling en bezoeken de botanische tuin.

Onze laatste nacht verblijven we vlakbij het vliegveld. Hotel Domominore in Fertilia. Vriendelijke eigenaren, maar in de omgeving is vrij weinig te doen.

Uitzichtpunt over de hoofdstad van Sardinië Cagliari

Dag 15

Helaas, onze rondreis door Sardinië met kinderen zit er weer op. We vliegen van Alghero terug naar Eindhoven.

Boek je rondreis Sardinië met kinderen

Liever een volledig verzorgde reis? Bekijk dan eens de volgende opties:

Ontdek de leukste reisaanbieders voor een rondreis door Sardinië met kinderen

Reisgidsen en wegenkaarten van Sardinië:

Meer lezen

Op zoek naar meer rondreizen in Europa of vakanties in Italië. Klik & kijk voor meer inspiratie:

KidsErOpUit is te volgen op FacebookInstagram en X (voorheen Twitter).

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.