Spectaculaire wandeling in rotspark Prachovské Skály in het Boheems Paradijs

255
Zo mooi....

Rotspark Prachovské Skály alleen al is een goede reden om op vakantie te gaan naar het Boheems Paradijs in Tsjechië. Saskia maakte hier een korte maar spectaculaire wandeling.

Natuurpark Boheems Paradijs

Het natuurpark Boheems Paradijs is een bijzondere combinatie van bizarre rotsformaties, dennenbossen, kastelen en dorpjes met houten huisjes. In dit gebied is Prachovské Skály te vinden, een rotspark met zandsteen rotsen van zo’n 60 meter hoog. Het is het eerste UNESCO geopark van Tsjechië.

Ligging Prachovské Skály:

Wandeling door rotspark Prachovské Skály

Wij starten onze wandeling door rotspark Prachovské Skály bij het entreegebouw. Op de kaart die daar hangt zien we de verschillende routes. Wij kiezen voor de gele route van 1,5 kilometer die langs meerdere uitzichtpunten komt. De verwachte wandeltijd is 1 uur.

Het eerste stuk van de wandeling is makkelijk en gaat over een breed pad. “Mag ik op die rots klimmen?” roept zoon C. als hij ziet dat andere mensen dat ook doen. Natuurlijk mag dat en al snel staat hij bovenop de grote steen te glunderen. Dochter M. klimt er achteraan. Onze kritische pre-puber begint de wandeling al leuk te vinden.

Hoge zandsteen rotsen

We lopen verder en opeens worden we omringd door hoge zandsteen rotsen. Als bijzondere kolommen steken ze omhoog. “De gele route gaat die kant op” wijst C. de weg. We volgen de route tegen de klok in. Achteraf een goede keuze, want zo gaan we het lastigste stuk omhoog. Ik zie slecht diepte en vind dat wel zo prettig. Via oneffen stenen traptreden klimmen we omhoog, bijna overal is een stevige leuning aangebracht.

We volgen de gele route, tegen de klok in.

Smalle paadjes tussen de rotsen

Het pad gaat verder tussen de rotsen door en wordt hier heel erg smal. Ik kan er met mijn maat 46 alleen overdwars en met mijn rugzak af doorheen. Het is wel ontzettend gaaf om zo tussen de rotsen te wandelen. We worden alle drie steeds enthousiaster. Na het smalle stuk omhoog kunnen we voor het eerst genieten van uitzicht op het rotspark, dit blijkt slechts een voorproefje te zijn van wat voor moois ons nog te wachten staat.

Voorproefje van het uitzicht.
We klimmen verder omhoog.

Uitzicht over de rotsen

Eenmaal boven aangekomen gaat de gele route naar links. “Kijk, dat bordje wijst naar iets dat maar 70 meter naar rechts is, kom we gaan kijken wat het is” zeg ik tegen de kinderen. Van het Tsjechisch op het bordje snap ik helemaal niets, maar het bordje zal er niet voor niets staan. Die redenatie klopt. We komen uit op een platform vanaf waar we een fantastisch uitzicht op het rotspark hebben. “Kijk, daar beneden liepen we” wijst M. aan. Op de rotsformatie tegenover ons zien we ook mensen staan. De gele route komt praktisch langs dat platform en we komen er door weer een bordje te volgen met een onbegrijpelijke tekst en de afstand 70 meter.

Zo mooi....
Zo mooi….
Daar liepen we eerst.
In de verte zien we een andere berg waar we eerder tijdens onze reis zijn geweest.
Een klein bordje wijst naar het tweede uitkijkplatform.
Alweer zo'n prachtig zicht over de rotsen van Prachovské Skály.
Alweer zo’n prachtig zicht over de rotsen van Prachovské Skály.

Terug wandelen tussen de rotsen

We volgen de gele route verder. Eerst een stuk over een makkelijk pad en daarna moeten we naar beneden. Hier is het pad tussen de rotsen door makkelijker dan het pad dat we omhoog hadden. “Hier moeten we echt een foto maken” roept M. Ze heeft duidelijk oog voor fotogenieke locaties. Die zijn hier trouwens in overvloed, het is alleen de kunst om te wachten totdat andere toeristen zo goed als weg zijn. “Als jij op deze rots gaat staan dan lopen wij naar beneden en kun jij een foto van ons maken” is de volgende opdracht die ik krijg. Dat doen we.

Dan zijn we terug op het punt waar we eerder omhoog gingen, nu is het een paar honderd meter lopen naar het entreegebouw. Over de 1,5 kilometer hebben we zo’n 1,5 uur gedaan, dat is inclusief kleine picknick en de twee uitzichtpunten die officieel niet bij de gele route horen.

“Dit is de mooiste wandeling die we ooit gedaan hebben” klinkt het unaniem. Niet alleen de kinderen hebben genoten, ik ook.

Wandelroutes Prachovské Skály

Er zijn de volgende wandelroutes door Prachovské Skály:

• Gele route van 1,5 km
  • Groene route van 3,5 km
  • Rode route, deze gaat van de ene entree naar de andere
  • Een pad speciaal voor mensen met wandelwagens (zie route op de website van Prachovské Skály)

Ook is het mogelijk om de groene en de gele route te combineren.

Wij hebben de gele route gewandeld.

Praktische informatie: parkeren, openingstijden en entreegeld

Al voordat we bij Prachovské Skály zijn, zien we opeens heel veel parkeerplaatsen en enkele restaurantjes. Ik krijg bijna de indruk dat we hier moeten zijn. Maar dat is niet zo, we moeten een stukje verder rijden om bij de parkeerplaats van Prachovské Skály te komen. Parkeren kost hier 80 CZK voor een hele dag (prijspeil 2018).

De entreeprijzen zijn:

• 70 CZK voor volwassenen
  • 40 CZK voor kinderen
  • 180 CZK voor een familieticket voor twee volwassenen en twee kinderen

Het park is toegankelijk tussen 9 en 17 uur.

Bekijk voor je bezoek altijd de actuele openingstijden en entreeprijzen op de website van Prachovské Skály.

Wandelen in Prachovské Skály raden we af met een wandelwagen, tenzij je voor de speciale wandelwagenroute kiest. Je kunt de eerste paar honderd meter van de gele route wel doen en dan de zandsteen rotsen van onderaf bekijken, maar verder kom je niet. Ook een rugdrager lijkt ons hier niet handig. Hier en daar is het pad echt smal, dat wordt met een kind op je rug een hele toer.

Meer lezen

Op zoek naar meer tips voor een vakantie in Tsjechië? Klik & kijk voor meer inspiratie:

KidsErOpUit is te volgen op FacebookInstagram en X (voorheen Twitter).

Dit blog is tot stand gekomen in samenwerking met Visit Tsjechië. Zoals je van ons gewend bent delen we altijd eerlijk onze eigen mening en ervaringen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.