Veilig op vakantie? denk dan aan onderhoud van je kampeermiddel

0
580

Het vakantieseizoen is begonnen voor blogger Fieke, maar is haar Aart Kok vouwwagen er wel goed op voorbereid?

Veilig op vakantie

Als we met kinderen op vakantie gaan letten we over het algemeen goed op of de kinderen wel veilig in de auto zitten. We zorgen voor goede autostoelen, we zorgen dat het niet te heet wordt in de auto, we stoppen regelmatig onderweg om te rusten en de auto heeft zijn jaarlijkse beurt weer gehad. Maar hoe zit dat eigenlijk met de veiligheid van je kampeermiddel?

Nu de meivakantie voor de deur staat, gaat onze Aart Kok vouwwagen de komende weken weer voor het eerst dit jaar weer gebruikt worden. Van de zomer nemen we hem mee de bergen van Oostenrijk in. Toen we hem vier jaar geleden tweedehands kochten hebben we de vouwwagen laten keuren, het onderstel is toen goed bekeken en hij is TÜV gekeurd om 100km per uur te mogen rijden op de Duitse snelwegen. Maar daarna hebben we alleen zelf wat controles uitgevoerd.

Onderhoudsbeurt bij Aart Kok

Aart Kok nodigde mij n.a.v. mijn eerdere blog over onze Aart Kok Kavango uit voor een onderhoudsbeurt in hun Adventure Flagship Store in Heemstede. Want een onderhoudsbeurt blijkt iets te zijn dat eigenlijk ook op het jaarlijkse to-do-lijstje ter voorbereiding vanje vakantie zou moeten staan. En dus vertrokken wij met onze vouwwagen richting Heemstede. Omdat het niet in de buurt van onze woonplaats Deventer is, combineerden we het bezoek met een bezoekje aan het strand en werd het een dubbel leuk dagje uit.

Bij de Aart Kok Flagshipstore.
Bij de Aart Kok Flagshipstore.
Binnen bij Aart Kok.
Binnen bij Aart Kok in het magazijn.

In Heemstede werden we ontvangen door Rogier, de technische man bij Aart Kok, die ons de nodige uitleg en toelichting gaf tijdens de onderhoudsbeurt en ons ook nog even de magazijnen en droge werkplaats van Aart Kok liet zien. Altijd leuk om te zien waar je kampeermiddel vandaan komt en welke nieuwe ontwikkelingen er allemaal zijn. Natuurlijk kan je de vouwwagen ook gewoon afgeven en zelf weggaan maar ik wilde graag weten hoe en wat er ging gebeuren.

BOVAG onderhoudsbeurt

Onze vouwwagen kreeg een BOVAG onderhoudsbeurt, dit is dus niet een specifieke Aart Kok beurt maar een algemene check up voor kampeermiddelen met een onderstel. Dit verhaal geldt dus ook voor alle andere vouwwagens, caravans en karretjes die voor het kamperen gebruikt worden.

Een BOVAG onderhoudsbeurt voor je kampeermiddel is geen overbodige luxe.
Een BOVAG onderhoudsbeurt voor je kampeermiddel is geen overbodige luxe.
Er wordt gebruik gemaakt van een uitgebreide checklist.
Er wordt gebruik gemaakt van een uitgebreide checklist.

Omdat we ons kampeermiddel gemiddelde zo’n 11 maanden per jaar stallen en 1 maand zeer intensief gebruiken is het belangrijk om een aantal zaken jaarlijks te laten controleren voordat je hem voor een rit van 1300 km achter de auto hangt. Denk hierbij aan de banden, eigenlijk zouden ze vrij van de grond moeten staan tijdens het stallen maar dat is in de meeste stallingen niet haalbaar, en daardoorworden ze op 1 punt heel lang belast. Dus wordt er gekeken of er geen zwakke plek in de banden is ontstaan, de druk wordt gemeten en er wordt gekeken of ze niet ingedroogd zijn. Want qua profiel kan je er vaak nog lang mee doorrijden maar te weinig spanning in de banden en het indrogen van het rubber kunnen zeker zo gevaarlijk zijn. Op de banden staat het jaartal aangegeven waarin de banden vervangen zouden moeten worden, de geadviseerde levensduur is zo’n zes jaar.

Verlichting controleren.
Verlichting controleren.
Ook de onderkant wordt goed bekeken.
Ook de onderkant wordt goed bekeken.

Er wordt een vaste lijst afgewerkt waarop zo’n 40 door BOVAG vastgestelde controlepunten staan voor een onderstelbeurt. Belangrijke items hierbij zijn de remmen, ook de binnenkant hiervan wordt goed bekeken. De kabels, de as, neuswiel, de lagers en de bouten worden allemaal één voor één goed gecontroleerd. Natuurlijk wordt de verlichting niet overgeslagen. Iets waar ik zelf absoluut niet aan had gedacht was de gasslag van het keukentje. Ook dit rubber droogt uit en dient 1 x per 4/5 jaar vervangen te worden.

Onze keuring leverde 3 aandachtspunten op: de gasslang van het keukentje en de stofkap over het schuifstuk bij de dissel moesten beide worden vervangen en één van de lagers kon dit jaar nog wel mee maar is daarna wel aan vervanging toe.

Wat kan je zelf doen?

Ik vroeg Rogier wat je nu zelf aan onderhoud kan doen om je vouwwagen goed te houden. Hij gaf aan dat het belangrijk is om je kampeermiddel goed schoon te maken voordat je hem weer 11 maanden in de stalling zet. Als tentdoek en stokken blootgesteld zijn geweest aan zilte zeelucht dan is het goed om het tentdoek thuis goed af te spoelen. Zout trekt vocht aan en dat wil je niet als de vouwwagen 11 maanden dichtgeklapt staat. De buizen kan je gewoon met een natte doek afnemen en buizen die in elkaar schuiven voorzien van siliconenspray (niet sprayen, maar op een losse doek spuiten en dan inwrijven). Heb je een metalen onderstel dan is autowas een prima onderhoudsmiddel.

Na 1,5 uur kregen wij onze vouwwagen met een BOVAG Keuringsrapport en een nieuwe gasslang en stofkap weer mee. Het kampeerseizoen 2015 kan voor ons nu dus echt van start. Wij zijn er zeker van dat ons kampeermiddel komende zomer veilig mee de bergen in kan. En volgend jaar komen we terug, dan is het tijd voor nieuwe banden.

Aart Kok, bedankt voor de onderhoudsbeurt en tot volgend jaar!

Wist je dat een BOVAG onderhoudsbeurt ongeveer 150 euro kost? Investeer jij dit bedrag ook in jullie veiligheid onderweg?

Meer lezen

Op KidsErOpUit barst het van de kampeerinformatie. Klik & kijk voor inspiratie:

KidsErOpUit is te volgen op Facebook en X (voorheen Twitter).

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.