Letland te ver voor een vakantie met eigen auto? Nee hoor, niet als je met Stena Line van Travemünde naar Liepaja in Letland vaart. Saskia maakt de overtocht met deze ferry aan het begin van haar vakantie.
Varen met Stena Line
Mijn eerste vakantie zonder ouders ging naar Engeland. Met de nachtboot van Stena Line vaarde ik van Hoek van Holland naar Harwich. Mijn beperkte budget zorgde ervoor dat ik ’s nachts op een stoel sliep. Hoewel dát niet heel comfortabel is, heeft de reis goede herinneringen achter gelaten.
Later gingen we met de kinderen met Stena Line naar Zweden en Noorwegen. Slapen in een binnenhut en genieten van het heerlijke dinerbuffet. De tijd aan boord was echt te kort, want de volgende ochtend kwamen we al vroeg aan.
Deze keer varen we met Stena Line van Travemünde naar Liepaja. Ik ben vooraf gewaarschuwd: dit is een route die veel wordt gebruikt door vrachtwagenchauffeurs en het voorzieningenniveau is anders dan op de ferry naar Scandinavië. Ik verheug me vooral op 26 uur relaxen en niets moeten.
Hoe we de overtocht met Stena Line van Travemünde naar Liepaja hebben ervaren? Dat vertel ik in dit blog.
Op weg naar Travemünde
De Duitse snelwegen hebben inmiddels een beruchte reputatie waar het gaat om files. Tien jaar geleden hebben we daardoor bijna de boot naar Zweden gemist, dus ik zorg ervoor dat we deze keer ruimschoots tijd over hebben.
We vertrekken ’s ochtends rond 9 uur uit de omgeving van Berlijn. Het is drie uur rijden naar Travemünde en we moeten uiterlijk 15 uur inchecken. Drie uur marge dus. Dat moet lukken. Zeker omdat we niet langs de knelpunten Hamburg en Bremen hoeven. Jullie kunnen vast wel raden waar deze lange inleiding naar toe gaat…. Ja, we staan in de file. Uiteindelijk komen we op tijd aan en hebben we twee van de drie uur marge gebruikt. Maar helemaal ontspannen zit ik tijdens de rit niet.
De volgende keer boeken we de avond ervoor een hotelletje in Travemünde. Het is een erg leuk plaatsje weet ik van een eerder verblijf, zo begint de vakantie meteen een dag eerder.
Lees hier meer over de bezienswaardigheden in Travemünde.
Inschepen op de Stena Nordica
De boot van Stena Line van Travemünde naar Liepaja vertrekt vanaf de Skandinavienkai. Deze staat goed aangegeven vanaf de snelweg. Bij aankomst bij de haven is het even goed opletten: in welke rij moeten we gaan staan? Elke maatschappij heeft z’n eigen rij, net als de verschillende bestemmingen en het maakt ook uit of je met auto of met vrachtwagen bent. Wij rijden in een keer naar de goede rij.
Er zijn een paar wachtenden voor ons. Als we aan de beurt zijn laten we ons reserveringsbewijs en de paspoorten zien. Van de medewerker krijgen we een kaartje van de haven met instructie hoe we naar onze boot kunnen rijden. Ook krijgen we boardingpasses en vouchers voor het eten.
We rijden naar de boot en zien dat we met de Stena Nordica varen. We maken een foto van het schip en moeten daarna aansluiten in de rij met personenauto’s. De belading van zo’n groot schip komt precies, dus gaat eerst een deel van de vrachtwagens aan boord. Daarna mogen wij.
We pakken onze tassen uit de auto en lopen via een trap naar de receptie. Daar kunnen we de sleutel ophalen voor onze hut. Mocht je slecht ter been zijn of hele kleine kinderen bij je hebben, dan kun je ook met de lift omhoog.
Slapen in een buitenhut
Voor deze overtocht hebben we twee 2-persoons buitenhutten. We splitsen op: dochter M. en haar vader bij elkaar en C. en ik samen in een hut. Precies volgens ons ‘welk-kind-mag-als-eerste-een-bed-kiezen’-schema. Dat voorkomt heel wat discussie is onze ervaring.
In de hut staat een stapelbed, een bureautje en er hangt een televisie aan de muur. C. vindt daar al snel Nickelodeon op. Ik hoor van G. dat M. voor MTV kiest. Hmmm, kunnen we nog ruilen? Maar nee, geen discussie daarover en dus maak ik met C. afspraken over de hoeveelheid SpongeBob die ik maximaal kan verdragen.
De badkamer in onze hut is klein en compleet. Het past precies op zo’n manier dat het comfortabel blijft. Ik douche er de volgende ochtend prima.
Die nacht slapen we alle vier als een roos. De bedden zijn niet te hard en niet te zacht. Precies goed en fijn breed. Elk bed heeft een nachtlampje. Dus terwijl C. in het bovenste bed al slaapt, kan ik lezen zonder dat hij last heeft van mijn licht.
Faciliteiten op de Stena Nordica
Nadat we onze tassen in de hut hebben gezet is het tijd om de Stena Nordica verder te verkennen. Dan blijken er op dit schip best wat faciliteiten te zijn:
- Een speelkamer voor kinderen t/m 8 jaar
- Een ruimte met speelautomaten (18+)
- Een ruimte met enkele games (alle leeftijden)
- Restaurant
- Bar
“Ik ben te oud voor de speelkamer” ontdekt C. die net 9 jaar is geworden. Zo streng zullen ze vast niet zijn. Op M. van bijna 11 jaar heeft de speelkamer geen aantrekkingskracht. De kinderen mogen van ons geen geld in de game-automaten gooien. We gaan ons dus zelf vermaken.
Binnen kunnen we een plekje in het restaurant of in de bar zoeken. Een consumptie kopen is niet verplicht. Het valt me op dat het prijsniveau niet zo hoog is, ik schat in dat de tarieven ongeveer het gemiddelde zijn tussen wat in Duitsland en in Letland gebruikelijk is.
In het zonnetje op het bovendek
Ons favoriete plekje op de ferry van Stena Line van Travemünde naar Liepaja is het bovendek. Het is heerlijk zomers weer en hier kunnen we op een ligbedje relaxen. Er staan picknicktafels voor als je iets actiever wilt zitten. Op het bovendek brengen we de meeste tijd door.
Hier zitten we ook als we vertrekken uit Travemünde. Het eerste stukje van de overtocht gaat langs deze badplaats en het is erg leuk om te kijken naar de boulevard en het strand.
Voor de kinderen heb ik een vakantieboek gekocht. Die krijgen ze op de tweede dag na het ontbijt. Zo vliegt de tijd voorbij. Ze maken puzzels of lezen in het vakantieboek. Later komen de e-readers erbij en duiken ze beide in de boeken van Harry Potter. Het kost ons geen enkele moeite om de tijd te vullen.
Ontbijt, lunch en diner op de boot
We hebben een buffetpakket waardoor diner (2x), ontbijt en lunch bij de overtocht is inbegrepen. Het eten wordt in buffetvorm aangeboden en er is elke keer keuze uit enkele gerechten. Verwacht geen culinaire hoogstandjes, het is prima eten voor een schappelijk bedrag.
Op de Stena Nordica zijn twee restaurants. Een is vooral voor de truckers en de andere voor de toeristen. Op het moment dat de rij bij de toeristen te lang wordt, stuurt een medewerker ons naar het truckersgedeelte. Hier is het aanbod hetzelfde. Bij welk buffet je je eten ook ophaalt, je kunt zelf kiezen waar je gaat zitten. Wij zoeken die keer een plekje in de bar, die tijdens de eetmomenten fungeert als ‘overloopgebied’ voor beide restaurants.
Aankomst in Liepaja
In Letland is het een uur later dan in Duitsland. Als we de haven van Liepaja naderen verspringt de tijd op mijn mobiel. Opeens is het 19 uur geweest. We varen de haven in en de Stena Nordica meert aan. Wij mogen de auto opzoeken. Een voor een rijden we de boot uit. Letland, here we come!
Praktische tips overtocht Stena Line van Travemünde naar Liepaja
Tijdens onze overtocht is de verdeling vrachtwagenchauffeurs/toeristen ongeveer 40/60, dit is op een zaterdag in het hoogseizoen. Wij hebben geen overlast ervaren van de vrachtwagenchauffeurs. De toeristen en chauffeurs vormen op de boot twee aparte groepen met elk hun eigen voorkeur waar ze de tijd doorbrengen.
Verschillende soorten hutten
Er zijn verschillende soorten hutten op de Stena Nordica. Er is keuze uit een binnen- of buitenhut. Hutten zijn er voor 1, 2 of 4 personen. Daarnaast zijn er hutten waarin een huisdier is toegestaan. Wil je het low-budget houden dan kun je ervoor kiezen om een stoel in een van de twee ruimtes op dek 4 te boeken. Met kinderen raden we dat af. In totaal is plek voor 406 passagiers op de Stena Nordica. Op deze boot is in de centrale ruimtes wifi aanwezig, dit signaal is net krachtig genoeg om social media en whats app te gebruiken.
Naast de Stena Nordica vaart de Urd op deze route. Dit schip is wat kleiner en biedt ruimte aan 186 passagiers. Op dit schip zijn 2, 3 en 4 persoons hutten aanwezig. Ook kun je hier overnachten op een stoel in een rustruimte.
Pak je spullen vooraf goed in
Zorg ervoor dat je al je spullen die je nodig hebt aan boord al bij elkaar hebt in een aparte tas. Er zijn op deze route tussendoor overigens wel beperkt momenten dat passagiers onder begeleiding naar de auto mogen.
Het is handig om een winddichte jas mee te nemen. Zeker als het weer iets minder mooi is kun je met een zo’n jas aan wel een frisse neus halen. Bij zonnig weer is een zonnebril geen overbodige luxe. Het zonlicht weerkaatst op het witte schip en is daardoor op het dek fel aan je ogen.
Kosten overtocht Stena Line van Travemünde naar Liepaja
De prijs van de overtocht is afhankelijk van het moment van boeken (hoe later je boekt, hoe duurder de overtocht meestal), het type hut dat je kiest en het vervoersmiddel dat je mee neemt. Ook de leeftijd van de kinderen speelt mee, net als de vertrekdatum. Check op de website van Stena Line de actuele tarieven en beschikbaarheid.
Wist jij dat je zo comfortabel met Stena Line van Travemünde naar Liepaja kunt varen?
Meer lezen
Op zoek naar tips voor de omgeving Travemünde en Liepaja? Klik & kijk voor meer inspiratie:
- Dit is er te doen in Travemünde en zo is het om te slapen in een Sleeper Basket
- Hanzestad Lübeck
- Tips voor een dag in Liepaja
- Kindvriendelijke parkeerplaatsen langs Duitse snelwegen
- Direct naar alle blogs met tips voor onderweg
KidsErOpUit is te volgen opFacebook,InstagramenX (voorheen Twitter).
Dit blog is tot stand gekomen in samenwerking met Stena Line. Zoals je van ons gewend bent delen we altijd eerlijk onze eigen mening en ervaringen.
Goedemorgen, vol verbazing lees ik uw verhaal hier… Ik zocht info over de lijn Travemunde – Liepaja…
Met name het stukje: we hebben geen overlast ervaren van de chauffeurs.
Echt, hoe ver leven toeristen van de alledaagse realiteit? Hoe denkt u dat u seizoens rond en zelfs daar buiten alle groenten, fruit en bloemensoorten kunt kopen? En vlees etc etc etc etc?
Wij varen jaarrond ALLE kanten op; zomer of winter, we doen het. Moederdag, Vaderdag, kerst, oud en nieuw, we zitten op de baan.
Ja we hebben er zelf voor gekozen.
Maar overlast?! OVERLAST?!!!!! Alsof we beesten zijn die misschien in de weg zitten? Misschien na 2/3/4/5/6/7/8 weken van huis hebben we eindelijk eens een gezellige avond in ons weekend? Dat weekend dat toevallig deels op een boot gevierd moet worden? In plaats van thuis…
En als we in het “toeristen seizoen” overdag op een boot moeten slapen, waar ouders met gezinnen graag 3 of 4 tientjes op een hut beknibbelen, zelf in een stoel liggen te pitten, en de kids ondertussen rond laten rennen en schreeuwen en gillen door de gangen waar BEROEPS chauffeurs liggen te slapen, na een dag van 15h werken, eindelijk 9h rust kunnen genieten (tussen afvaart en aanmeren, dus met geluk 8h slaap). Denkt u dat wij ons aankleden en ons gaan beklagen bij paps en mams? Nee we lachen en zijn blij voor die kids.
En dan nog durven noemen : Geen overlast van chauffeurs?!
Maar besef 1 ding goed: wij staan er meestal niet voor onze lol, maar voor onze vracht waar een levertermijn op zit, of onze digitale registratie die verteld wanneer we uitgewerkt zijn. Dat kan voor ons officieel dus beteken dat we 2 rijuren van huis, 24 of 45h weekend rust moeten gaan maken!
Vrouw tot vrouw, ik nodig u graag bij deze uit om eens een ronde met mij mee te gaan. Liefst nu, precies tussen de overgang laag / hoog seizoen….
Die ronde kan variëren van 4 dagen tot 8 weken. Dat weet ik ook niet van te voren.
Dan heeft u al het geluk dat u waarschijnlijk geen km hoeft te rijden, mits u beschikt over het CE rijbewijs + code95 + chauffeurspas. Het geheel word natuurlijk vergoed volgens geldende CAO. Dus in principe is het voor u een bijna gratis vakantie op eten en drinken na.
Werkgebied : Nederland / Duitsland / Denemarken / Zweden / Noorwegen. Uitzonderingen naar zuid Europa komen voor.
Hoi Marieke,
Niet zo fel, is nergens voor nodig. Dit stuk is geschreven over de toeristische beleving, daar is deze website op gericht. Vooraf zijn we gewaarschuwd dat er op deze lijn weleens overlast van chauffeurs is (in de vorm van te veel drinken). Daarom heb ik specifiek genoemd dat wij dit niet ervaren hebben. In vergelijking met andere Stena Line verbindingen is deze lijn minder op toeristen gericht, ook daarom ben ik hier op in gegaan. Travemunde-Liepaja is voor de toerist een andere beleving dan bijv Kiel-Goteborg. Ik zou het overigens niet meer dan normaal vinden als chauffeurs klagen over rondrennende kinderen op een plek waar zij moeten slapen. Denk dat het daarom ook goed is dat op deze lijn de toeristische en beroeps passagiers enigszins van elkaar gescheiden zijn, juist vanwege de andere behoeftes/leefstijl aan boord.
Het gaat in een stuk over de toeristische beleving te ver om in te gaan op het belang van wegtransport. Persoonlijk snap ik het heel goed hoe belangrijk dat is. Ben een van de laatste die daarover zou klagen. Het lijkt me ontzettend leuk om een keer mee te gaan. Niet omdat ik een ‘gratis vakantie’ zou willen (die krijg ik genoeg aangeboden), maar omdat ik het oprecht interessant vind om te zien wat er allemaal komt kijken bij wegtransport. 8 weken op pad krijg ik niet voor elkaar met mijn werk, maar count me in voor een keer een paar dagen!
Groetjes Saskia