Corona-voucher, wel of niet accepteren? Dit vinden wij ervan

13
446

De Corona-voucher, moet je die wel of niet accepteren? Het is een vraag die veel voorbij komt bij mensen waarvan de vakantie wordt geannuleerd. In dit blog van Saskia lees je wat de Corona-voucher is, wat wij ervan vinden en wat we je zouden aanraden.

Dit blog is geschreven op 21 maart 2020 en was toen actueel. Gezien de huidige situatie kan de informatie snel veranderen. Check dus ook altijd de website van jouw reisorganisatie en/of de SGR.

Wat is de Corona-voucher?

Heb jij een vakantie geboekt bij een reisorganisatie die aangesloten is bij SGR? En wordt jouw reis geannuleerd? Dan krijg je een Corona-voucher aangeboden.

In verband met de zeer uitzonderlijke situatie op dit moment hebben SGR en ANVR op 16 maart 2020 de Corona-voucher geïntroduceerd, een mogelijkheid om geannuleerde vakanties te compenseren met een gegarandeerde tegoedbon.

Met de Corona-voucher kunnen vakantiegangers op een later moment alsnog een vakantie boeken. SGR staat garant voor je reissom, dus ook als jouw reisorganisatie tussen het moment van verstrekken van de voucher en jouw reis failliet gaat, dan krijg je via SGR je geld terug. 

Corona-voucher krijgen

De Corona-voucher krijg je van je reisorganisatie. Er wordt reizigers dringend verzocht om hiervoor GEEN contact te zoeken met de reisorganisatie, zij nemen contact met jou op. Logisch natuurlijk, want de reisorganisaties zijn nu ontzettend druk met de mensen die ergens vast zitten en met de mensen die op korte termijn zouden vertrekken.

Check altijd of op jouw Corona-voucher de volgende informatie staat:

  • Dat het een Corona-voucher is.
  • De waarde van de voucher, dat is de reissom die je al hebt betaald op moment van annuleren.
  • De naam van de hoofdboeker van de geannuleerde vakantie.
  • Uitgiftedatum.
  • Een geldigheidsduur van maximaal één jaar na datum van uitgifte.

Verder moet op de voucher vermeld staan dat de garantieregeling van SGR van toepassing is, conform bestuursbesluit van 16 maart 2020. 

Geen Corona-voucher bij losse vliegtickets

Zelf boeken we vaak losse vliegtickets en een accommodatie via Booking. Helaas vallen dit soort zelf bij elkaar geknutselde reizen niet onder de SGR en je hebt dan geen recht op een Corona-voucher. De meeste vliegmaatschappijen bieden wel de optie om je vlucht om te boeken.

Corona-voucher inwisselen

De Corona-voucher kun je alleen inwisselen bij de reisorganisatie die jou de voucher heeft verstrekt. Op de voucher staat tot wanneer je kunt boeken (de geldigheidsduur), de vakantie zelf mag wel op een later moment plaatsvinden.

Boek je met de Corona-voucher een vakantie die duurder is dan de geannuleerde reis? Dan moet je bijbetalen. Kies je voor een goedkopere vakantie? Dan krijg je het teveel betaalde geld terug.

Lege strandbedjes... deze foto is gemaakt een keer aan het einde van de dag. Nu hopel we vooral dat iedereen in de zomer weer op vakantie kan.
Lege strandbedjes… deze foto is gemaakt een keer aan het einde van de dag. Nu hopel we vooral dat iedereen in de zomer weer op vakantie kan.

Corona-voucher, wel of niet accepteren?

Jouw vakantie is geannuleerd. Wat ontzettend jammer, want je hebt je er vast op verheugd. Misschien heb je er zelfs wel lang voor gespaard. Ik kan me de voorstellen dat de teleurstelling erg groot is. Zelf baal ik ook ontzettend dat onze vakantie naar Noord-Italië waarschijnlijk niet doorgaat.

Nu vraag je je af: “Zo’n Corona-voucher, moet ik die nu wel of niet accepteren?” Ik lees dat sommige mensen liever hun geld terug krijgen. Op maandag 16 maart ging het in de uitzending van Radar ook hierover. Tijdens die uitzending werd vrij drammerig ingegaan op de rechten die je als consument hebt.

Wat bij de redactie van dat programma vergeten is, is dat we nu een zeer uitzonderlijke situatie hebben. Een situatie die vraagt om solidariteit zoals premier Rutte meerdere keren heeft aangegeven. De Corona-voucher is wat mij betreft een goed voorbeeld van die solidariteit.

Solidariteit, daar draait het nu om. Niet om juridisch je gelijk te halen.
Solidariteit, daar draait het nu om. Niet om juridisch je gelijk te halen.

De Corona-voucher weigeren

Stel dat we nu allemaal zouden zeggen: “Ik wil geen Corona-voucher, ik wil mijn geld terug van mijn reisorganisatie.” Dan kun je er donder op zeggen dat heel wat reisorganisaties failliet gaan. Misschien wel allemaal… Want opeens moet er heel veel geld worden vrijgemaakt. Geld dat er niet is, want de reisorganisaties hebben al kosten gemaakt. Waar ga jij je vakantie boeken als er nauwelijks meer reisorganisaties zijn? En wat dacht je dat dit economisch betekent? Heel veel mensen gaan dan werkloos worden, met alle nare gevolgen die daarbij horen.

Maar goed, jij hebt je geld terug. Dus goed aan jezelf gedacht.

Nog niet overtuigd? De impact van allemaal geld terug willen is groter. Voor ons als reisbloggers betekent het bijvoorbeeld dat als je via een linkje op onze site hebt geboekt, we de daarover ontvangen commissie moeten terug betalen. Veel reisbloggers zijn ZZP-er in de reisbranche en bij hen is het inkomen op dit moment volledig weggevallen. Als je dan honderden tot duizenden euro’s terug moet betalen kan dat de nekslag voor heel wat websites over reizen zijn. De websites waar jij je inspiratie en tips vandaan haalt verdwijnen dan.

Maar goed, jij hebt je geld terug. Heel veel andere mensen zijn hun werk of bedrijf kwijt.

Kies voor de Corona-voucher

Het mag duidelijk zijn. Wij adviseren om wel voor de Corona-voucher te gaan. Wees solidair zoals Rutte heeft gevraagd. Solidair met al die mensen die jou de afgelopen jaren hebben geholpen om de mooie vakantie te boeken of jou van leuke tips te voorzien.

“Maar ik kan het geld niet missen” hoor ik sommige mensen zeggen. Als je het echt, echt niet kan missen omdat je bijvoorbeeld nu ook je werk bent kwijt geraakt en je geen financiële buffer hebt, dan snap ik dat je de keuze maakt om liever je geld terug te krijgen (als dat mogelijk is).

Voor alle andere mensen wil ik zeggen: “Accepteer die voucher!” Je hebt het geld al uitgegeven, je vakantie gaat sowieso niet door en je gaat vast nog wel een keer op vakantie. Betaal die nieuw te boeken vakantie met de voucher. Je helpt er iedereen in de reisbranche ontzettend mee!

Blijf gezond de komende tijd én wees solidair.

Kies voor de Corona-voucher, zodat reisorganisaties behouden blijven, reiswebsites overeind blijven en jij hier ook in de toekomst je voordeel mee kunt doen.
Kies voor de Corona-voucher, zodat reisorganisaties behouden blijven, reiswebsites overeind blijven en jij hier ook in de toekomst je voordeel mee kunt doen.

Meer lezen

Eerder schreven we het blog ‘Corona-virus, meivakantie annuleren of niet?‘. Mogelijk heb je ook wat aan de tips daarin. Hou er rekening mee dat de situatie zo snel verandert dat de informatie in dat blog alweer achterhaald kan zijn.

KidsErOpUit is te volgen op FacebookInstagram en X (voorheen Twitter).

13 REACTIES

  1. Wat als je je vakantie of niet betaald hebt? Hij is geannuleerd en ze willen dat je toch betaald en een voucher krijgt.

    • Je zou even moeten kijken op de websites van SGR/ANVR wat die daarover zeggen. Ik dacht dat de voucher was voor het bedrag van de aanbetaling die je al hebt gedaan, maar dat weet ik niet zeker.

  2. Goed geschreven, ik werk zelf op een vakantiepark, we zijn nog gewoon geopend, hebben geen georganiseerd vermaak, horeca of zwembad. Toch willen mensen die in juni of juli komen al hun geld terug. Voor ons is dit niet acceptabel. Uit coulance volgen we de maatregelen van het RIVM en de datum die daar nu aan hangt, dus alle aankomsten tot en met 6 april mogen kosteloos verschuiven, alle aankomsten daarna behandelen we nog niet of er gelden de normale annuleringsvoorwaarden. We hebben ook mensen die juist nu boeken, zij willen niet de normale prijs betalen omdat wij maar blij moeten zijn met elke ‘snipper’ die ze ons toegooien, ook niet terecht. Vooralsnog is ons park open, prachtige bungalows midden in de natuur, ook hier kun je boodschappen doen en lekker TV kijken, Wi-fi is ook prima. Niemand kan voorspellen hoe het gaat, maar als de datum wordt verschoven door het RIVM, schuiven wij vanzelf mee. Mensen worden boos, zijn onredelijk, maar ja… het gaat erom dat jij je geld terug hebt inderdaad….

    • Helemaal mee eens om mee te schuiven met de richtlijnen van het RIVM. Zelf vind ik het ook niet redelijk dat mensen nu al (in maart!) geld terug willen van een vakantie waarvan helemaal niet zeker is dat die niet door kan gaan. Wel zou ik het heel netjes vinden dat er vanuit een vakantiepark een tegemoetkoming (hoeft niet financieel) is als je nu gaat en alle faciliteiten zijn dicht. Doe dan iets anders omdat te compenseren. Wees creatief daarin.

      • Eens met je suggestie om een compensatie te bieden voor de gesloten faciliteiten. Ik zou gaan / ga het Pinksterweekend naar een park waar alles gesloten is, terwijl ik het uitgezocht had op het zwembad… tja, dan kan het nog zo’n mooi park zijn in de natuur. Met twee drukke jongens ga ik echt niet in een huisje zitten waar ‘niks’ is, dat wordt ruzie.

  3. Hallo Saskia,

    Als de reisorganisaties dit een succes willen maken, dan zullen ze de restricties moeten verwijderen van de voucher. De voucher heeft teveel haken en ogen.

    * maximaal 1 jaar geldig
    * Geen garantie dat dezelfde reis volgend jaar voor dezelfde prijs te boeken is. (verwachting is een behoorlijke stijging van de prijzen.
    * Samenstellingen veranderen van reizigers. Gezinnen die op dezelfde boeking staan, mensen die gaan scheiden
    * flexibiliteit in keuze aanbieder is weg. Als de reisorganisatie die jouw voucher verstrekt geen aanbod heeft, dan heb je niks

    Een echte oplossing zou zijn als de voorwaarden die gesteld worden de deur uit worden gedaan. KLM schijnt nu met vouchers te werken die – als je ze niet gebruikt – over 1 jaar volledig terug worden betaald. Dit is nog steeds niet conform de wet, maar zal door meer consumenten geaccepteerd worden dan een niet-overdraagbare voucher die over een jaar z’n geldigheid verliest en waarmee je vast zit aan een reisbureau dat met de prijzen kan doen wat ze wil. Je kunt wel een beroep doen op solidariteit, maar dan verwacht ik van de reisorganisaties een beter alternatief dan deze limiteringen.

    • Je kunt de samenstelling van het reisgezelschap wijzigen, maar de hoofdboeker moet hetzelfde zijn. Dat las ik op de website van de SGR. Zelf vind ik de periode van een jaar heel netjes, je moet binnen die periode boeken maar de daadwerkelijke reis mag daarbuiten zijn.
      En tja, als dezelfde reis volgend jaar duurder is, dan kun je kiezen of je wilt bij betalen of dat je voor de waarde van de voucher een andere reis uitzoekt. De meeste reisorganisaties hebben een uitgebreid aanbod, dus lijkt me wel dat iedereen daar iets bij kan vinden.
      Zelf vind ik dit in ieder geval een heel goed alternatief.

  4. Wat ik overal mis en ook in dit artikel: Wat gebeurt er met mensen die een los ticket hebben? Volgens de wet heb dan recht op teruggave.

    • In dit artikel vermelden we dat de Corona-voucher niet voor losse vliegtickets geldt. De regelingen hiervoor verschillen per luchtvaartmaatschappij.

      De strekking van dit artikel (wees solidair met de reisbranche zodat we de komende jaren ook nog onze reizen kunnen boeken) geldt natuurlijk ook voor vliegtickets: als je kunt omboeken, dan doen!

  5. Zeer jammer dit. Waaraan hebben de reisorganisaties dan geld uitgegeven. kijk naar een nederlands bungalowpark. Zij hebben alleen enige administratiekosten gemaakt.
    En met die boeking heeft iemand 1 vakantie geboekt, dus 1 weekend/1week/2weken enz. Deze coronavoucher zou 1op1 dit verblijf moeten waarborgen, geen prijs. Dus 1 week geboekt, recht op 1 week vakantie.
    In deze economische crisis zullen er geen aanbiedingen zijn en moetenmensen per definitie bijbetalen met het vakantiepark als winnaar.

    • Nou, een reisorganisatie heeft niet alleen administratiekosten gemaakt nu veel vakanties niet doorgaan. Wat dacht je van marketingkosten, personeelskosten, onderhoud van het vakantiepark dat gewoon doorgaat, vaste lasten zoals energie enz enz. Die lopen allemaal door, ook als vakantiegangers niet kunnen komen. Nu in een keer alle boekingen terug moeten betalen is geen doen, dan gaan ook de bungalowparken failliet.
      Winnaars zijn er zeker niet in deze crisis, tenminste, niet in de toeristische branche. Het lijkt me niet meer dan redelijk dat alleen het boekingsbedrag op de voucher staat. Zelf zag ik o.a. bij Landal hele goede aanbiedingen voor de komende periode. Voor bijna de helft van de prijs in zo’n mooi huisje op het strand bijvoorbeeld. Dus ik deel de conclusie dat er geen aanbiedingen zijn op dit moment nog niet.

  6. Wat een flutstuk zeg. Ik ben eigen ondernemer en kan daardoor diet zomaar elk jaar op vakantie waardoor zo’n voucher met beperkte houdbaarheid een risoco is voor mij. Omboeken is ook geen optie omdat onze dochter dan niet mee kan. Ben ik nu een egoist omdat ik mijn geld terug wil ipv een coronavoucher met het risico dat ik straks de volledige reissom kwijt ben? Vreselijk laag om mensen die gewoon recht hebben op hun zuurverdiende centjes terug op deze manier een schuldgevoel aan te lullen. Bah!

    • Beste Danielle,
      Als de circa 90% die het zich kan veroorloven om een voucher te accepteren dat doet, dan kan de reisbranche overeind blijven. De 10% die het geld (om wat voor reden dan ook) echt niet kan missen, die vraagt dan het geld terug.
      Ik denk dat je als ondernemer juist zou moeten begrijpen hoe belangrijk solidariteit op dit moment is. En ja, ik ben ook ondernemer. Verdien nu geen cent en toch accepteer ik vouchers of boek ik mijn reizen om. Het gaat er bij mij niet in dat je niet binnen een jaar opnieuw een vakantie kunt boeken (je hoeft niet binnen dat jaar weg). Ook als ondernemer heb je normaal gesproken vakantie.
      Jouw felle reactie komt op mij in ieder geval wat buitenproportioneel over. Het kan zijn dat je het niet eens bent met de inhoud, maar dat maakt het geen flutstuk en ook niet vreselijk laag. Verder noem ik niemand een egoist. Ik roep op tot solidariteit met al die ondernemers en werknemers in de reisbranche. En daarmee ook voor ons als consument, zodat we de komende jaren nog gebruik kunnen maken van de diensten van deze bedrijven.
      Overigens is de werkwijze met de voucher goedgekeurd door ANVR/SGR en heeft ook de ACM aangegeven dit gezien de zeer uitzonderlijke omstandigheden een goede oplossing te vinden voor beide partijen.
      Nou ja, jouw boosheid lees ik maar als teleurstelling omdat jouw vakantie niet doorgaat. Dat snap ik. Want ook wij balen daar ontzettend van.
      Ik hoop dat jouw onderneming geen tegenslag ondervind van corona en dat je snel weer zorgeloos op vakantie kunt!
      Groetjes Saskia

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.