Afleiding door je kinderen in de auto? Dat is dus echt gevaarlijk

2
522

Weten jullie nog dat ik vertelde over de uitdaging die ik aan ga om via de ANWB Veilig Rijden autoverzekeringeen jaar lang feedback te krijgen op mijn rijstijl? Ik gaf aan dat het met kinderen op de achterbank nog belangrijker is om veilig te rijden. Na een rijvaardigheidstraining weet ik inmiddels dat afleiding door diezelfde kinderen pas echt gevaarlijk is. Samen met vier vrolijke lezers van KidsErOpUit mochtik op uitnodiging van de ANWB naar deze training en wij weten zeker: zo’n rijvaardigheidstraining is leerzaam en leuk!

Afleiding door je kinderen in de auto? Dat is dus echt gevaarlijk

Eerst even terug naar die kinderen op de achterbank. Wij, en jij waarschijnlijk ook, zijn er veel op uit. Kinderen op de achterbank en rijden maar. Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar die kinderen zorgen ook voor afleiding. “Mag ik een snoepje? Ze slaat mij!”, “Niet waar, hij schopte mij eerst!” of “Ik ben aan de beurt om op de iPad te gaan, mama, mamaaaaaaaa!”. Ga me nu niet zeggen dat jouw kinderen dat niet doen… Kinderen leiden af tijdens het auto rijden.

Lees hier meer over autorijden met kinderen bij een collega-blogger.

Tijdens het theoriegedeelte van de rijvaardigheidstraining krijgen we een filmpje te zien over een onderzoek van TNO. Ze hebben onderzocht waar je als chauffeur naar kijkt tijdens het rijden. Zowel in een normale situatie als in een situatie met afleiding. Wat blijkt: als je wordt afgeleid zie je echt minder. Omdat te illustreren doen we een oefening. Op het beeldscherm verschijnen de woorden groen, rood en blauw in dezelfde of in een andere kleur weergegeven. Wij moeten de kleur noemen die we zien, niet de kleur die we lezen. De opdracht wordt steeds iets moeilijker. En ja, hoe drukker we zijn met die kleuren benoemen, hoe minder goed we waarnemen. Dat is precies wat er gebeurt als je in de auto wordt afgeleid.

Met z'n allen in de schoolbanken.
Met z’n allen in de schoolbanken.
Twee dingen tegelijk doen zorgt ervoor dat je minder goed waarneemt.
Twee dingen tegelijk doen zorgt ervoor dat je minder goed waarneemt.

Daarna gaat de les verder. Voordat je een handeling kan doen, moet je eerst waarnemen. Dat waarnemen wordt gehinderd door afleiding. Maar ook zonder afleiding is de tijd tussen waarnemen en handelen 2 seconde! Afhankelijk van hoe snel je rijdt kan dat een flinke remweg zijn. Die remweg wordt nog langer als je door de afleiding later (of te laat) waarneemt en dus later handelt. Het kan het verschil maken tussen wel of geen botsing of een botsing met blikschade of een botsing met slachtoffers.

Afleiding in de auto is dus echt gevaarlijk!

Iets te hard rijden of afleiding? Dat kan het verschil zijn tussen wel of geen botsing.
Iets te hard rijden of afleiding? Dat kan het verschil zijn tussen wel of geen botsing.

Rijvaardigheidstraining

Met de theoretische kennis op zak over afleiding, waarnemen en hoe te handelen als het toch mis gaat, is het tijd om naar het praktijkgedeelte te gaan. Al kletsend lopen we naar het oefencircuit. Ik vind het erg leuk om een paar lezers een keer ‘in het echt’ te zien. Het is meteen gezellig met elkaar en de hilariteit wordt op het circuit alleen maar groter. Nu vinden we het eigenlijk best spannend en heel stoer schuiven we de enige man in ons gezelschap naar voren om als eerste te rijden. Watjes zijn we he?

We oefenen drie onderdelen:

  • Hoe om te gaan met de auto op een gladde en bochtige weg
  • Stuurtechniek
  • Remmen en sturen tijdens een onverwachte situatie
Het KidsErOpUit-groepje tijdens de rijvaardigheidstraining.
Het KidsErOpUit-groepje.

Op een gladde en bochtige weg

Vooral de eerste en laatste oefening is vooraf spannend. Ik heb geen idee wat de auto gaat doen. Zeker op de gladde weg en alle bochten ben ik het even helemaal kwijt. Moest ik nu remmen of juist niet? En welke kant opsturen? Gelukkig draait de auto 360 graden rond op z’n eigen plek en staat de voorkant weer de goede kant op. Als er een vangrail had gestaan was er van die witte BMW weinig meer over geweest…

Klaar voor de start...
Klaar voor de start…
Rustig rijden naar het gladde gedeelte.
Rustig rijden naar het gladde gedeelte.
Zelfs met 20 km per uur houden we de auto met moeite (niet) op de weg.
Zelfs met 20 km per uur houden we de auto met moeite (niet) op de weg.
Rustig door de bochten.
Rustig door de bochten.
Lachend uit de bocht vliegen.
Lachend uit de bocht vliegen.
Wegblokkade....
Wegblokkade….

Onverwacht remmen en sturen

Het remmen en sturen tijdens een onverwachte situatie heb ik wel snel onder de knie. Ik moet heel hard remmen. “Alsof je het rempedaal door de bodem heen trapt” zegt de instructeur. Rustig sturen en kijken naar de blauwe pion waar ik heen moet rijden. Hier hebben mede-cursisten wat meer moeite mee. Het is maar goed dat we achterin de auto onze gordel om hebben en de pionnen best wat kunnen hebben.

Circuitgedeelte waar we het plotselinge remmen en uitwijken oefenen.
Circuitgedeelte waar we het plotselinge remmen en uitwijken oefenen.
En.... remmen!!!
En…. remmen!!!
Hoeveel pionnen gaan er meegepakt worden?
Hoeveel pionnen gaan er meegepakt worden?

Veilig sturen

Het onderdeel stuurtechniek ziet er niet spannend uit. We leren hier dat je het stuur niet om 10 over 2 moet vast houden, maar je handen bij kwart voor 3. Iets lager dus dan ik 17 jaar geleden bij rijles leerde. Door je handen lager te houden heb je meer balans en stabiliteit. Ook de rest van de zithouding in de auto komt aan de orde. In plaats van het stuur overpakken in de bocht, is het nu de bedoeling om door te geven. Hierdoor hou je beide handen aan het stuur. Het even wennen om dit na al die jaren anders te doen. Toch voelt het behalve onwennig ook veiliger aan.

Leuk en leerzaam

Dan is de training afgelopen. We zijn het er allemaal over eens dat we een stuk wijzer zijn geworden, dat zo’n rijvaardigheidstraining hartstikke leuk is en dat eigenlijk iedereen een keer zo’n cursus zou moeten doen. Het is maar dat je het weet… Ideetje om voor je verjaardag te vragen? Of een keer met een groepje vrienden te doen? Kijk voor meer informatie op de website van Safety Experience Center.

En hoe veilig rij ik inmiddels?

Met de ANWB Veilig Rijden autoverzekering krijg ik regelmatig feedback via een app. Ik heb nutwee keer feedback gehad. De eerste keer scoorde ik een ‘goedje’, twee ‘voldoendes’ en de bochten waren ‘voor verbetering vatbaar’. De tweede keer waren drie onderdelen goed en de bochten nog steeds mijn grootste uitdaging om te verbeteren. Dat gaat best een lastige worden. Ik rij dagelijks over dezelfde rotondes. Daar ga ik zoef, zoef overheen. Idem dito bij de afrit van de snelweg waar ik minstens drie keer per week overheen ga. Ik ken die bochten al meer dan 10 jaar en ik weet hoe hard ik er door kan. Maar dat moet dus iets rustiger als ik mijn score wil verbeteren…Door de rijvaardigheidstraining weet ik nu wat ik moet doen als het in de bocht niet goed gaat. Maar, voorkomen is beter dan genezen. Ik moet een ingesleten gewoonte kwijt zien te raken als ik mijn score volledig op ‘goed’ wil krijgen. Best een uitdaging!

Feedback op mijn rijstijl.
Feedback op mijn rijstijl.

Wist jij dat afleiding door je kinderen in de auto zoveel invloed heeft? En zou jij een rijvaardigheidstraining overwegen?

Meer lezen

Op zoek naar meer handige tips voor onderweg? Klik & kijk voor meer inspiratie:

KidsErOpUit is te volgen opFacebook,InstagramenX (voorheen Twitter).

Dit blog is tot stand gekomen in samenwerking met ANWB. Zoals je van ons gewend bent delen we altijd eerlijk onze eigen mening en ervaringen.

2 REACTIES

  1. Het was een toffe leuks dag! Ik rij toch echt wel wat meer op snelheid nu, 3 km harder en opeens slipte de auto weg! Echt een aanrader! Bedankt voor de leuke dag kidseropuit!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.