ROBOTS is de digitale kinderwerkplaats van De Vrijstaat. Geen idee wat je daarbij kunt verwachten maar wel nieuwsgierig? Dat had Saskia ook en dus ging ze met haar gezin op weg naar Leidsche Rijn in Utrecht.
Wat is De Vrijstaat in Utrecht?
Vooraf lees ik dat ROBOTS een initiatief is van De Vrijstaat in Utrecht. Van die organisatie heb ik niet eerder gehoord, dus ik kijk eerst op hun website: “De Vrijstaat is een kunstwerkplaats voor kinderen en jongeren tussen de 6 en 16 jaar. Jaarlijks presenteren we twee langlopende exposities met interactief workshopprogramma“. Dat klinkt goed.
Digitale kinderwerkplaats ROBOTS
Wij gaan naar de tijdelijke tentoonstelling ROBOTS. Het is een digitale kinderwerkplaats voor kinderen van 6 jaar en ouder. Volgens mij is dit op het lijf geschreven van dochter M. en zoon C. M. (10) heeft al robotica lessen gevolgd en ook C. (8) heeft al wat robot-ervaring. “Maar wat kun je er dan doen?” vraagt M. Ik vertel dat we bij ROBOTS naar het jaar 2060 gaan en terug kijken in de tijd. Kunstenaar Casper de Jong laat in de tentoonstelling zien met welke robots hij als kind, volwassene en bejaarde te maken krijgt. Ze kijkt me vragend aan: “Ja, en wat gaan wij er dan doen?”. Ik moet het antwoord schuldig blijven en spoor haar aan om snel in de auto te stappen.
De tijdreis
We stappen binnen in het Gebouw en worden meteen in de hal opgevangen door een medewerker: “We wachten eventjes totdat iedereen er is en dan beginnen we met de tijdreis”. Om 12.30 uur is het zo ver. Het tv-scherm flikkert en dan zien we kunstenaar Casper de Jong. Hij kijkt vanuit 2060 terug in de tijd.
Na het filmpje moeten we kiezen: ‘voelen’ we ons robot of mens? De groep verdeelt zich over de twee vakken op de vloer en daarna stappen we door de bijbehorende deur. C. kiest voor de zekerheid voor hetzelfde vak als ik, hij wil niet het risico lopen dat we gesplitst worden nadat we door de deur zijn gegaan. Ik kan je alvast geruststellen, of je nu voor ‘mens’ of voor ‘robot’ kiest, je komt daarna weer bij elkaar.
ROBOTS tentoonstelling is veel doen en ontdekken
De kinderen krijgen een ‘chipkaart’ van papier, een geplastificeerd opdrachtenblad en een pen. Dan mogen we naar boven. Hier zijn 10 opdrachten te doen.
Wij beginnen ergens halverwege met de opdracht waarbij je kunt ervaren hoe het is om, net als een robot, te worden aangestuurd. Eerst krijg ik een blinddoek om en laat M. mij door middel van commando’s over een rode lijn lopen. Daarna is C. aan de beurt. Hij wandelt niet alleen over de rode lijn, maar bouwt ook geblinddoekt een toren. Van dat alles houdt M. keurig de tijd bij.
Spelen met witte robotjes
Dan zien we in een box witte robotjes rijden. Er branden gekleurde lampjes in en afhankelijk van de kleur reageren de robots op een bepaalde manier. Door een viltstift in de robot te steken en er een groot vel tekenpapier onder te leggen, kun je de robots een patroon laten rijden. In het begin is het zoeken hoe we de robots precies kunnen laten doen wat wij willen, maar als we dat eenmaal doorhebben is het hek van de dam. M. en C. zijn niet te stoppen. Ze proberen alle kleuren en bijbehorende commando’s uit. Pas als wij aangeven de andere opdrachten ook te willen doen, gaan ze (met tegenzin) mee.
Opdrachten voor alle leeftijden
We merken dat de opdrachten geschikt zijn voor verschillende leeftijden. De opdracht om de robotdieren in het robotasiel een naam te geven kan M. en C. niet lang boeien, maar dit zal bij jongere kinderen meer in de smaak vallen. Zo is er voor ieder wat wils.
Robot geschiedenis in beeld
Op de wand hangt een robot-tijdlijn waarin de ontwikkeling van robots te zien is. Voor G. en mij zitten er bekende momenten bij en ik vermoed dat onze hele generatie de Tamagotchi zal herkennen. M. en C. kijken er vooral naar als het nodig is voor een opdracht.
Zelf een robot knutselen
Erg leuk is het gedeelte van de tentoonstelling waar kinderen zelf een robot mogen knutselen. Er liggen allerlei huishoudelijke apparaten die ze mogen slopen en mogen gebruiken om zelf een robot te maken. C. kiest meteen het tosti-apparaat. Hij maakt er een toetsenbord aan vast met tape. “Ik zorg dat de letters A A N en U I T nog te zien zijn, dan kan je ‘m zo aan en uit zetten” vertelt hij. Daarna tapet hij alles vast aan een printer. Zijn wangen zijn inmiddels rood van de inspanning. Hij gaat er vol voor en zit echt te glunderen.
M. maakt ondertussen een afstandsbediening die vanzelf naar je toe zou moeten lopen. Dat lijkt me sowieso een hele handige gadget.
De andere gezinnen zijn ondertussen al lang en breed naar beneden. Wij laten de andere opdrachten voor wat ze zijn en gaan naar het ROBO-lab op de begane grond.
ROBO-labs, de plek om meer te experimenteren
In het ROBO-lab kunnen de kinderen opnieuw zelf aan de slag, alleen is er nu meer ruimte om zelf te experimenteren.
We beginnen met het maken van een telefoonhoesje voor onze mobieltjes. Op de tafel ligt een lijst met vragen: is jouw telefoon ook een robot? Zouden mensen in deze tijd zonder mobiel kunnen leven? Kun je bevriend worden met je telefoon? Terwijl M. en C. knutselen stel ik de vragen. “Nee, je kunt echt niet zonder telefoon. Hoe moet ik dan met vriendinnen afspreken of we samen fietsen of niet?” stelt M. “Hoe denk je dat wij dat vroeger deden?” vraag ik haar. Ze draait met haar ogen en trekt haar ‘mijn-ouders-zijn-echte-fossielen’-blik.
Robot arm die kan tekenen
G. is ondertussen bezig met een robot-arm die kan tekenen. Dat valt niet mee. “Het gaat makkelijker en sneller als je dat zelf doet” is al snel zijn conclusie. Toch blijven hij en M. het proberen. Nadat C. klaar is met zijn telefoonhoesje probeert hij de robot-arm onder controle te krijgen. Dat is echt moeilijk!
Met klei een robot maken
Tot slot gaan we aan de slag met het zelf maken van een robot van klei en onderdelen van afstandsbedieningen. Hier kunnen kinderen zich helemaal verliezen in hun creativiteit. “Ik heb een start-knop nodig, papa, wil jij die van een afstandsbediening slopen?” vraagt C. Terwijl G. en ik het sloopwerk doen, zijn M. en C. aan het creëren.
Intensief genieten
In het ROBO-lab is veel meer te doen. Wij zijn er al ruim 2,5 uur en het is tijd om terug naar huis te gaan. “Moeten we echt weg?” klinkt het teleurgesteld. En in de auto probeert C. het concreter te maken: “Wanneer gaan we weer hierheen?”. Ik moet hem het antwoord schuldig blijven, helaas ligt De Vrijstaat voor ons niet om de hoek. Zodra we de snelweg oprijden valt C. in slaap. Hij heeft al die tijd zo intensief genoten, nu is het tijd om over robots te dromen.
Praktische informatie ROBOTS
ROBOTS is niet te vinden in de oude boerderij van De Vrijstaat, maar in het Gebouw. Dit is een wit gebouwtje voor de school waar je de auto parkeert. ROBOTS is op zaterdag en zondag geopend van 12 tot 17 uur en is extra geopend op 28 februari, 1 en 2 maart en 2 april. De ’tijdreis’ waarmee je bezoek start is om 12.30 en om 15 uur.
Let op: reserveren wordt dringend aanbevolen. De expositieruimte is niet heel groot en daardoor is er beperkt plek. Tijdens het openingsweekend waren de zaterdag en zondag al volledig uitverkocht. Meer informatie is te vinden op de website van De Vrijstaat.
ROBOTS is te bezoeken van 3 februari t/m 2 april 2018. De entree is 5 euro per persoon of 17,50 euro voor een gezinskaart.
Woon je in de buurt van De Vrijstaat en moet je de komende periode een kinderfeestje organiseren? Dan kan dit ook bij ROBOTS.
Zouden jouw kinderen ROBOTS ook zo leuk vinden?
Meer lezen
Op zoek naar meer leuke uitjes voor nieuwsgierige kinderen? Klik & kijk voor meer inspiratie:
- NEMO Science center
- De leukste uitjes voor hoogbegaafde kinderen
- Continium in Kerkrade
- GeoFort in Herwijnen
- Direct naar alle blogs over kindvriendelijke musea
KidsErOpUit is te volgen opFacebook,InstagramenX (voorheen Twitter).
Dit blog is tot stand gekomen in samenwerking met De Vrijstaat. Zoals je van ons gewend bent delen we altijd eerlijk onze eigen mening en ervaringen.