“Moet ik mijn vakantie zelf annuleren vanwege het corona-virus of wachten totdat de reisorganisatie dat doet?” Het is een vraag die nu vaak gesteld wordt. Er is niet meteen een eenduidig antwoord op te geven, maar Saskia is erin gedoken en heeft diverse mogelijkheden uitgezocht.
Vakantie zelf annuleren vanwege het corona-virus of wachten?
De vakantie zelf annuleren vanwege het corona-virus of wachten? Het antwoord op deze vraag hangt af van heel veel variabelen. Over het algemeen is ons advies om te wachten totdat de reisorganisatie contact met jou opneemt. Ga vooral niet zelf bellen of mailen, de klantenservices zijn overbelast en ze doen hun uiterste best om de klanten zelf te contacten. Dit doen ze in principe op volgorde van aankomstdatum. Zelf annuleren kan financieel nadelig zijn omdat je dan vast zit aan de standaard annuleringsvoorwaarden.
Vakantie annuleren of niet?
Hoe wij zelf hiermee omgaan? Dat vertel ik in onderstaand blog over de meivakantie, geschreven half maart toen de maatregelen net waren gestart. Eigenlijk geldt dezelfde redenatie ook voor de zomervakantie.
Meivakantie annuleren of niet?
Inmiddels is natuurlijk ook bij ons allemaal de meivakantie geannuleerd. Omdat wij gewacht hebben totdat de reisorganisaties dit deden, kwamen we er financieel het meest gunstig uit.
Voorwaarden Coronavoucher en andere reis- en recreatievouchers
Wat voor oplossingen er zijn als je de vakantie wil annuleren vanwege het corona-virus verschilt ook per reisorganisatie. Soms wordt een vakantie echt geannuleerd, een andere keer mag/moet je omboeken naar een andere datum of krijg je een voucher. Soms vergoedt de reis- en annuleringsverzekering de kosten, maar eerlijk is eerlijk, de meeste verzekeringen doen dit niet.
Meer weten over de Corona-voucher (inmiddels omgedoopt naar Reisvoucher) en wat wij aanraden om te doen? Lees dan onderstaand blog over de voucher van SGR/ANVR.
Corona-voucher, wel of niet accepteren?
Inmiddels heeft de Autoriteit Consument en Markt (ACM) geadviseerd wat de voorwaarden bij een Corona- of Reisvoucher zouden moeten zijn. Je ziet nu bij veel vouchers dat je binnen een jaar na uitgifte moet boeken, maar dat de vakantie zelf tot eind oktober 2021 mag plaatsvinden. Genoeg mogelijkheden dus om je voucher dit jaar of volgend jaar uit te geven.
Let op dat alleen de Reisvoucher van bij ANVR en SGR aangesloten bedrijven garantie biedt dat je de waarde terugkrijgt als de betreffende reisorganisatie failliet is.
Naast de reisvoucher van ANVR en SGR zijn er tal van andere vouchers in omloop. De voorwaarden kunnen verschillen per voucher. Gelukkig zien we wel steeds meer dat deze vouchers de richtlijnen van de ACM volgen.
Vakantie annuleren vanwege corona-virus
Voor een aantal bekende en grotere reisorganisaties hebben we uitgezocht hoe ze omgaan met het annuleren van een vakantie vanwege het corona-virus.
Heb jij zelf geboekt bij een particuliere accommodatie of een klein bedrijf? Dan adviseer ik om op hun website te kijken naar hun corona annuleringsbeleid. Lees daarnaast de algemene voorwaarden. Je kunt ze natuurlijk altijd mailen en zelf een voorstel doen.
Bedenk wel dat de meeste reisbedrijven niet voldoende liquide middelen hebben om alle klanten terug te betalen. Als iedereen geld terug vraagt, dan kan dat de nekslag voor deze bedrijven zijn. Daarom adviseren we om – als dat bij jou kan – te kiezen voor omboeken of het accepteren van een voucher of tegoedbon.
Maar goed, nu naar een overzicht waarin je kunt vinden hoe de grotere reisorganisaties omgaan met het annuleren van een vakantie vanwege deze pandemie.
Alternatief voor geannuleerde vakantie
Tussendoor delen we ook hier en daar tips voor als je op zoek bent naar een alternatief voor je geannuleerde vakantie, zonder teveel risico’s dat ook jouw plan B-vakantie mogelijk geannuleerd moet worden.
Mochten we in de zomervakantie weg mogen, dan is onze inschatting dat de leukste accommodaties in Nederland heel erg snel vol zitten. Wacht dus niet te lang met een mogelijk alternatief vastleggen!
Disclaimer: deze informatie is verzameld in de periode 11-16 april 2020. Check altijd de website van het bedrijf zelf voor de actuele situatie en complete informatie. De regelingen t.a.v. vouchers en annuleren veranderen namelijk regelmatig. In principe wordt dit artikel niet tussentijds geupdate, dit geldt ook voor de genoemde data.
Accommodatie annuleren door de pandemie
Jouw geboekte hotel, bungalow op een vakantiepark of camping annuleren? Dan lees je hieronder hoe de grote reisorganisaties daarmee omgaan.
Annuleren vanwege corona bij Booking.com
Op de homepage van Booking.com staat duidelijk zichtbaar de volgende boodschap: “We begrijpen dat je reisplannen misschien zijn veranderd door het coronavirus (COVID-19). Neem contact op met de accommodatie die je geboekt hebt of bezoek ons Help Centre voor hulp bij het wijzigen van je reservering.”
Klik je vervolgens door naar jouw boekingen, dan zie je er mogelijk boekingen bij staan die je sowieso gratis kunt annuleren. Kan dat niet? Dan kun je kiezen uit drie mogelijkheden: contact opnemen met de accommodatie, data wijzigen of het indienen van een verzoek tot annuleren. Bij annuleren ben je in principe je geld kwijt, maar het kan per accommodatie verschillen hoe strikt ze daarmee omgaan.
Hoe zijn onze ervaringen met annuleren of omboeken bij Booking.com?
Ik boek meestal accommodaties die gratis te annuleren zijn. Voor de meivakantie heb ik één hotelovernachting geannuleerd (overnachting op weg naar Noord-Italië….) en de boeking in juni heb ik kosteloos kunnen wijzigen naar de herfstvakantie. Fingers crossed dat we dan wel kunnen gaan.
Een andere blogger van ons had via Booking.com een accommodatie geboekt en al betaald voor Pasen. Gratis annuleren was geen standaard mogelijkheid meer. Dus heeft ze contact opgenomen met Booking.com en zij hebben vervolgens contact opgenomen met de accommodatie. Inmiddels heeft ze bericht dat haar boeking kosteloos is verplaatst naar volgend jaar.
Tip: Nog geen vakantie geboekt of je moet je plannen omgooien? En je wil wel heel graag in de zomer even eruit? Boek dan bij Booking.com een accommodatie die je gratis kunt annuleren tot kort voor vertrek. Dan heb je in ieder geval een vakantie staan die kosteloos te annuleren is als je vanwege corona niet wilt of niet kunt gaan. Wij hebben inmiddels op die manier een vakantiehuisje in Duitsland geboekt.
Annuleren vanwege corona bij Landal Greenparks
Heb je een vakantie geboekt bij Landal Greenparks? Dan kun je je vakantie omboeken naar een andere datum of een recreatie-voucher aanvragen. Hiermee kun je op een later moment opnieuw boeken. De recreatie-voucher heeft de waarde van de nu gemaakte boeking.
Landal heeft een zeer uitgebreide pagina met daarop antwoord op alle vragen over het coronavirus en hun recreatie-voucher. Daar kun je makkelijk vinden hoe er met jouw specifieke situatie wordt omgegaan.
Tip: onze inschatting is dat op vakantie gaan in eigen land in een vakantiehuisje met eigen sanitair voorlopig een van de weinige opties is om er even uit te zijn. Moet je dus je andere vakantie annuleren, kijk dan eens voor een alternatief op een van de Landalparken. Zelfs als een deel van de voorzieningen gesloten is, is er dankzij de natuurlijke ligging waar de Landal vakantieparken zich mee onderscheiden wel een echte vakantiesfeer.
Annuleren vanwege corona bij CenterParcs
CenterParcs heeft vakantieparken waarbij het veel meer draait om de aanwezige voorzieningen dan bij Landal. Ik vermoed dat dat de reden is dat de vakantieparken van CenterParcs momenteel gesloten zijn. Tot wanneer dit is verschilt per land, dit staat duidelijk aangegeven op de Corona-pagina op hun website.
Ook bij CenterParcs krijgen gasten een recreatie-voucher die ze binnen een jaar moeten verzilveren. Eventueel tegoed dat over is wordt daarna teruggestort. CenterParcs verstuurt de recreatie-vouchers op volgorde van boekingsdatum. Je hoeft dus niet zelf contact op te nemen.
Annuleren vanwege corona bij Roompot
Bij Roompot is een deel van de vakantieparken gesloten en een ander deel is geopend. Heb je geboekt bij een van de vakantieparken die nu gesloten zijn, dan krijg je de recreatie-voucher vanzelf per mail.
Is jouw geboekte bungalowpark wel open maar wil je er niet meer heen? Dan moet je de recreatie-voucher zelf aanvragen. Je kunt bij Roompot sowieso kosteloos omboeken tot 28 dagen voor vertrek. Je betaalt alleen de extra kosten als je daarbij voor een duurdere periode kiest. Alle informatie over een vakantie bij Roompot gedurende de pandemie is te vinden op hun Corona-pagina.
Annuleren vanwege corona bij Vacanceselect
Heb jij jouw boeking gemaakt voor 12 maart? Dan kijkt Vacanceselect graag samen met jou naar een mogelijkheid om de boeking te wijzigen, je kunt ze hiervoor bellen of mailen. Vacanceselect hanteert bij het zoeken naar een oplossing de richtlijnen van de ANVR. Als jouw vakantie geannuleerd wordt, dan krijg je een Reisvoucher met SGR-garantie.
Voor nieuwe reserveringen (waarbij het op het moment van schrijven gaat om reserveringen gemaakt voor 30 april 2020) is het mogelijk om tot 14 dagen voor vertrek gratis te wijzigen. Hierbij kun je kiezen voor een accommodatie in dezelfde categorie en voor dezelfde verblijfsduur op een andere camping (in seizoen 2020). Een eventueel prijsverschil is daarbij voor rekening van de boeker. Wel jammer dat er daarbij geen sprake is van terugstorten als het een goedkoper alternatief is….
Een uitgebreid overzicht van de regels om je vakantie te annuleren of om te boeken is te lezen op deze pagina over het Corona-virus bij Vacanceselect.
Annuleren vanwege corona bij Eurocamp
Op dit moment heeft Eurocamp alle vakanties met een vertrek t/m 10 mei 2020 geannuleerd. Ook als bekend is dat een camping langer dicht is, worden de vakanties door Eurocamp geannuleerd. Je krijgt dan een Reisvoucher met SGR-garantie.
Ga jij later op vakantie met Eurocamp? Dan is jouw vertrek afhankelijk van de actuele situatie op dat moment. Je kunt dan wel gebruik maken van de omboekregeling. Omboeken kan tot 7 dagen voor aankomst waarbij eventuele meerkosten voor jouw rekening zijn. Er worden vanwege de huidige situatie geen wijzigingskosten in rekening gebracht, net als bij veel andere bedrijven.
Meer informatie over jouw vakantie via Eurocamp gedurende deze pandemie is hier te vinden.
Annuleren vanwege corona bij Vacansoleil
Vacansoleil kiest ervoor om iedereen uiterlijk twee weken voor de aankomstdatum te bellen indien de vakantie niet door kan gaan. Net als alle andere reisorganisaties roepen zij nadrukkelijk op om niet zelf contact op te nemen.
Heeft jouw vakantiebestemming een negatief reisadvies? Dan krijg je bij Vacansoleil de voucher met SGR-garantie of kun je ervoor kiezen om zonder administratiekosten om te boeken. Gaat jouw vakantie naar een bestemming waarvoor geen negatief reisadvies is, dan gelden de gewone annuleringsvoorwaarden. Alle informatie over een vakantie met Vacansoleil en het Corona-virus is hier te lezen.
Vliegtickets annuleren door corona-virus
Een vliegticket annuleren of omboeken i.v.m. het Corona-virus is soms wat ingewikkelder dan bij accommodaties. Niet alle vliegmaatschappijen reageren even vlot. Als je hebt geboekt via een tussenpersoon (zoals bijvoorbeeld BudgetAir), dan kan het nog langer duren voordat je iets hoort of iets kunt doen. Zij zijn namelijk afhankelijk van het moment dat ze iets horen van de maatschappij waarmee je zou vliegen.
Onze ervaring met het omboeken of annuleren van vliegtickets
Zelf heb ik twee enkele reizen via BudgetAir geboekt bij een vliegmaatschappij waar ik nog niet eerder van had gehoord (maar ja, goedkoop en een handig tijdstip…). Hoewel BudgetAir mij keurig op de hoogte houdt van hun werkwijze, is er op de website van de betreffende vliegmaatschappij nog niets te lezen over mijn vlucht die toch op 10 mei vanuit het noorden van Italië zou vertrekken. Ik ben heel benieuwd hoe dit verder gaat!
Je gelooft het vast niet, maar letterlijk op moment van het typen van dit blog krijg ik een mail van de betreffende vliegmaatschappij binnen: ik kan omboeken of annuleren. Omdat het hier om twee enkele reizen gaat kies ik ervoor om te annuleren. Daarmee lijkt wel een groot administratief avontuur te beginnen….
Verder had ik via EasyJet twee retourtjes naar Milaan (Noord-Italië) staan voor in juni. Deze heb ik inmiddels zonder extra administratiekosten omgeboekt naar de herfstvakantie. Omdat de tickets dan ietsje duurder zijn (want in een schoolvakantie) moet ik een paar tientjes bij betalen. Dit omboeken ging echt super simpel.
Annuleren vanwege corona bij KLM
KLM is pro-actief al heel veel vluchten aan het schrappen. Ik hoor van verschillende mensen dat hun heenreis in juli naar een verre bestemming niet meer doorgaat.
Hoe KLM omgaat met het omboeken of annuleren van vliegtickets hangt met tal van factoren samen. Bijvoorbeeld wanneer je hebt geboekt, wanneer je (niet) gaat vliegen en naar welke bestemming. Ik waag me niet aan een samenvatting van deze ingewikkelde materie, ga dus vooral zelf even rustig lezen op deze Corona-pagina van KLM. Het wordt dan vast duidelijk wat jouw opties zijn.
Annuleren vanwege corona bij Ryanair
Ryanair heeft ook heel wat vluchten geannuleerd. Ik las zelfs ergens dat hun hele vloot aan de grond staat… Bizarre situatie he? Alle informatie over (niet) vliegen met Ryaniar tijdens de Corona-periode is hier te vinden.
Bij Ryanair krijgen alle passagiers van gecancelde vluchten een mail of SMS. Je krijgt dan de optie voor geld terug, omboeken naar een andere datum of omboeken naar een andere route. Hoor je niets? Dan kun je er vanuit gaan dat jouw vlucht ‘gewoon’ gaat.
Heb je een vlucht geboekt met een vertrekdatum voor 31 mei? Dan kun je deze zonder extra administratiekosten omboeken naar een andere datum tot 31 augustus 2020.
Annuleren vanwege corona bij Easyjet
Van EasyJet ontving ik een keurige mail dat ik mijn vlucht naar Milaan in juni kosteloos kon omboeken. Dit heb ik inmiddels gedaan en ging echt heel makkelijk. Ook het prijsverschil was meteen inzichtelijk.
Alle informatie over je vakantie annuleren of omboeken i.v.m. het Corona-virus is bij EasyJet heel ‘easy’ te vinden. Via een keuzemenu kom je vanzelf bij de voor jou relevante informatie. Opvallend duidelijk als ik het vergelijk met bijvoorbeeld KLM.
Annuleren vanwege corona bij Transavia
Transavia heeft momenteel alle vluchten t/m 6 mei 2020 gecanceld. De hoofdboeker heeft hierover een mail ontvangen. Is jouw terugvlucht na die datum? Dan is deze tegelijk met de heenvlucht geannuleerd als die wel in die periode was. Heel netjes!
Heb je een vlucht in de periode 7 t/m 31 mei 2020, dan mag je deze op dezelfde route omboeken naar een andere datum uiterlijk eind oktober 2020. Hier zitten nog wel wat kleine lettertjes bij, dus lees even goed de Corona-pagina van Transavia.
Als Transavia jouw vlucht heeft geannuleerd, dan krijg je een voucher waarmee je op een later moment een vlucht naar een willekeurige bestemming kunt boeken. De voorwaarden hiervan zijn ook duidelijk uitgelegd op de website van de luchtvaartmaatschappij.
Overige vakantieboekingen annuleren
Ok, we hebben het zelf annuleren of wachten totdat de reisorganisatie dit doet nu gehad voor de accommodaties en vliegtickets. Maar er zijn meer reisorganisaties. Daarom bekijken we er nog een paar waar wij zelf vaak bij boeken.
Huurauto annuleren door corona bij Sunny Cars
Onze favoriete autoverhuurder heeft alle reserveringen t/m 31 mei 2020 geannuleerd. Iedereen die voor deze periode heeft geboekt heeft hiervoor een voucher gekregen die een jaar geldig is, net als bij veel andere vouchers krijg je na een jaar alsnog je geld terug als je het tegoed niet hebt gebruikt.
Wijzigen van een boeking is bij SunnyCars altijd gratis, dus dat kun je sowieso doen. Annuleren van een huurauto na 31 mei kost 25 euro, tenzij je hebt geboekt met Flexservice (gratis bij alle boekingen die t/m 30 april worden gedaan).
Ik was zelf zo stom om mijn huurauto die ik voor ons reisje in juni had geboekt te annuleren i.p.v. wijzigen naar de herfstvakantie. Lees dus eerst goed de Corona-pagina van SunnyCars door voordat je iets doet.
Treintickets annuleren bij NS International, Thalys en Eurostar
Heel veel internationale treinen rijden momenteel niet. Op de website van NS International staat duidelijk uitgelegd wat het betekent voor de verschillende routes.
Hoe je precies kunt annuleren of omboeken verschilt per organisatie waarbij je hebt geboekt. Vaak moet je omboeken telefonisch doen, dit in tegenstelling tot heel veel andere reisbedrijven die juist graag willen dat je zoveel mogelijk online regelt.
Tickets voor de ICE, Thalys en Eurostar zijn via NS International te boeken, maar bijvoorbeeld ook via de websites van Thalys, Eurostar of Deutsche Bahn. Zelf kiezen we vaak voor NS International, hun voorwaarden m.b.t. Corona zijn hier te vinden.
Rondreis annuleren bij Pharos Reizen
Pharos Reizen heeft een groot deel van de reizen t/m eind mei 2020 geannuleerd. Iedereen wordt hierover zelf door Pharos Reizen benadert en er wordt een alternatief besproken (andere keer gaan of andere bestemming). Pharos Reizen biedt daarnaast ook de ANWB Reizen-voucher met SGR-garantie aan.
Iedereen die vanaf 1 juni vertrekt wordt geadviseerd om te wachten.
Op de website van Pharos Reizen wordt heel duidelijk uitgelegd hoe omgegaan wordt met reizen tijdens de Corona-pandemie.
Rondreis annuleren bij Buro Scanbrit
Ook Buro Scanbrit heeft alle reizen t/m 31 mei geannuleerd. Met iedereen wordt contact opgenomen om te kijken naar een nieuwe vertrekdatum. Als dat niet mogelijk is dan krijg je de Corona-voucher met SGR-garantie.
Vertrek je na 31 mei en wil je niet meer gaan? Dan gelden op dit moment de standaard annuleringsvoorwaarden. Ons advies zou dus zijn om te wachten met zelf annuleren.
Meer informatie over hoe Buro Scanbrit omgaat met het Corona-virus is hier te vinden.
Overtocht annuleren i.v.m. corona bij Stena Line
Op een groot deel van de routes vaart Stena Line nog met hun ferries, maar mogelijk met een andere dienstregeling en met minder capaciteit voor passagiers. De route Oslo – Frederikshaven is door Corona helaas wel per direct gestopt en zo te lezen wordt deze niet meer opgestart door Stena Line na deze pandemie.
Bij Stena Line is het mogelijk om je overtocht om te boeken naar een andere datum of om te kiezen voor een open ticket. Hiermee kun je een nieuwe overtocht boeken in 2020 of 2021, je moet deze wel boeken voor eind november 2020 maar de reis kan dus later plaatsvinden.
Meer over de gevolgen van het Corona-virus voor de verschillende routes en over de regels m.b.t. omboeken, zijn hier te vinden.
Annuleren bij DFDS Seaways vanwege corona
DFDS heeft de route IJmuiden – Newcastle en de route Kopenhagen – Oslo t/m 20 mei opgeschort. Op andere routes wordt wel op aangepaste wijze gevaren. Meer over alle vaarroutes en de impact van Corona hierop is hier te vinden.
Als DFDS de overtocht annuleert, dan krijgt de reiziger een tegoed dat op een later moment kan worden gebruikt.
Wil je je reis bij DFDS zelf annuleren voor een reis tot 30 juni? Dan kun je deze omboeken zonder wijzigingskosten, je betaalt wel het verschil als de nieuwe boeking duurder is. Een andere optie is om te kiezen voor reistegoed, dit moet je gebruiken voor een boeking in 2020 waarbij de reis moet plaatsvinden voor 30 juni 2021.
Meer informatie over het annuleren bij DFDS is hier te vinden.
Annuleren bij TUI
TUI heeft alle reizen t/m 10 mei geannuleerd. Alle vakantiegangers die tijdens deze periode op reis zouden gaan krijgen een voucher ter waarde van de reissom. Hiermee heb je een jaar de tijd om een nieuwe reis te boeken, de nieuwe reis mag na dat jaar plaatsvinden.
Ga je in de zomer met TUI op reis? Dan kun je de vakantie indien gewenst kosteloos omboeken. De exacte voorwaarden hiervoor en alle andere informatie m.b.t. het corona-virus is hier te vinden.
Hoe is het bij jou gegaan met het zelf annuleren van de vakantie vanwege corona? Ging dat heel soepel of liep je tegen problemen aan? Laat het hieronder weten!
Meer lezen
Tja, het wordt dus voor velen van ons een vakantie thuis. Klik & kijk voor inspiratie hiervoor:
- 35 tips voor online uitjes en virtuele tours
- Thuis met een VR bril op een achtbaanritje maken
- Leuke kleurplaten met vakantiethema
- Het leukste buitenspeelgoed voor op de camping (en ook voor thuis)
- 10 tips voor een thuisblijf-vakantie
KidsErOpUit is te volgen opFacebook,InstagramenX (voorheen Twitter)
In dit blog staan affiliatelinks. Doe je een aankoop via zo’n linkje, dan krijgen wij een klein beetje provisie. Het kost jou geen cent extra, maar het helpt ons om deze website draaiende te houden. Dank je wel dus, als je hiervan gebruik maakt.
Goedemorgen, wij hebben een kampeerplaats geboekt bij Yelloh village voor eind juli. Ik heb de aanbetaling al betaald en de 2e betaling is van de creditcard afgeschreven maar word volgende week van de rekening afgeschreven . Ik heb geprobeerd om onder die 2e betaling uit te komen. Dat is niet gelukt . Ze willen mij wel een voucher aanbieden als ik nu annuleer . Als ik het nog afwacht en ze kunnen niet open. Krijg ik die ook . Op zich prima. Maar had liever alleen de aanbetaling op een voucher gehad en mijn 2e betaling niet verplicht te moeten betalen . Begrijp hun ook dat ze zeggen. Het termijn van sluiten is nu tot 11 mei . Dus de reizen daarna gaan vooralsnog door. Lastig vind ik het weet niet waar ik goed aan doe.
Wat zou jij doen? Gr , Martine
Hallo Martine,
Als ik het goed begrijp heb je de 2e betaling al gedaan en is de deadline daarvoor ook verstreken. Ik ga er vanuit dat je nu de complete reissom hebt voldaan. Je kunt dan niet anders doen dan wachten om te zien of je er misschien wel heen kunt of je accepteert de voucher. Dat ze jou verplichten om de 2e aanbetaling te doen is wel conform de richtlijnen en de overeenkomst die je met ze hebt, dus wat dat betreft klopt het wel hoe het gaat. Er zijn alleen inderdaad bedrijven die hier wat soepeler mee omgaan.
Mijn advies is dus: wachten en hopen dat je misschien toch op vakantie kunt en anders de voucher accepteren.
Groetjes Saskia
Hoi Saskia,
Bedankt voor je reactie .
Het is nog niet het volledige bedrag
De 3e betaling (laatste) mogen we betalen bij aankomst als het allemaal door gaat.
Zo niet komt deze betaling te vervallen. En krijg ik een voucher voor het bedrag wat reeds is betaald. Op zich niet gek hoor. Maar m’n gevoel zegt dat ik liever alleen de aanbetaling op een voucher had gewild en niet ook de 2e betaling . Maar het is niet anders. Het scheelt in ieder geval voor volgend jaar .
Groetjes Martine